• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

isolering i hembygge?

F

F.d. 27857

Guest
Sv: isolering i hembygge?

Byggde om en MB 508 -77 tog bort en del extra plåtlister strök sedan på rostskydds medel på innerväggarna tak och golvreglar. Isolerade med 5 cm frigolit inne i bilen. Där det skulle vara skåp o-dyl förstärkte jag med extra reglar som skruvades fast i karossen.
Innan jag monterade innerskivorna använde jag "golvfoam" i hela bilen (som man lägger under vid golvläggning). Detta gjorde att bilen blev som en termos.

Hade inga problem med rost eller annat. Besiktigade den -94. Sålde den sedan i slutet av -99.
Träffade på den nye ägaren (med bilen kvar) för 2 år sedan. Han hade inte gjort något extra med den och fortfarande var bilen helt rostfri. Det enda var hjullagren fram som bytts.
(Han hade bl.a. åkt till nordkap 2 gånger med den).
Lycka till!

Hej, satte du golvfoamet utanpå frigoliten eller direkt på plåten innan frigoliten? Tack,
 
Toppen