• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fläkt bakom kylskåp

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Läste i ett tidigare inlägg att man kunde förbättra kyleffekten om man satte dit en fläkt i ventilationsutrymmet bakom kylskåpet.
Har någon praktiserat detta tidigare ?

Igår satte jag dit för test en 12 volts gammal datorfläkt på 1,8 Watt, den blåser på som attan trots sin ringa effekt och är helt ljudlös.

Tyvärr gick alla ölen åt på Vapnö träffen så därför blir det ingen omedelbar utvärdering av kyleffekten.
Har alltså inget att fylla upp kylskåpet med.
 

Bilagor

  • Fläkt.JPG
    Fläkt.JPG
    3 MB · Visningar: 276

HUSIS

HBK Medlem
Inlägg
161
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
6795
Medlemskap
2024
Sv: Fläkt bakom kylskåp

Jag monterade just innan helgen 2 st datafläktar hängande ca 5 cm under kylflänsarna bokom kylen.
Vi tog en liten tripp i helgen fred-måndag.
Kör kylen hela tiden på gasol, då den inte vill funka med el varken 12 eller 220.
Trots värmen i helgen funkade kylen kanon, mellan 4-7 gr. skulle jag gissa.
Kommer ihåg hettan förra sommaren , då hade vi ca. 10-15 gr. i kylen.
 
Senast ändrad:

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.637
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Fläkt bakom kylskåp

Brukar montera 1 eller 2 datorfläktar på våra fritidsfordon. Ett ex syns här.
Nuvarande montering inkluderar en termostat som slår till fläktarna vid ca 55gr. Men det är inget tvång utan montera en vanlig strömbrytare och slå till den vid varmare väder.
 

Bilagor

  • kylskåp.JPG
    kylskåp.JPG
    43,5 KB · Visningar: 361

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.585
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Fläkt bakom kylskåp

Jag monterade 2 fläktar under kylflänsarna bak på kylskåpet i vår förra husbil. Märkte ingen förbättring av kylan i skåpet från tidigare, onödig utgift.

Gunnar /medlem
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Fläkt bakom kylskåp

Det finns även fläktar på Husvagn-Svensson som då även har temp.styrning så det startar bara då det blir varmt .

Men eftersom du hade 560amp i batteribank så kanske det kvittar om den går hela tiden .
 

kejo20

HBK Medlem
Inlägg
1.208
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
Sv: Fläkt bakom kylskåp

Morning vänner.
Jag har en fläkt som sitter på övre gallret och pumpar ut varmluft, funkar toppen och sänker definitivt temperaturen i kylskåpet.
MVH KEJO
 
F

F.d. 6270

Guest
Sv: Fläkt bakom kylskåp

hur får man bort gallret från utsidan av bilen, ser ut att sitta med någon typ av fästmassa?
 

kejo20

HBK Medlem
Inlägg
1.208
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
Sv: Fläkt bakom kylskåp

På min sitter två "plastlås" som vrides ett kvarts varv, sedan kommer gallret loss.
MVH KEJO
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Fläkt bakom kylskåp

Noshes,
pröva en målarspatel av stål!
Skjut in den mellan vägg och galler genom "kladdmassan"
så har du nog loss gallret.

Problemet med "mecka" är att hitta fungerande vertyg. :)

Att "hämta" sval luft under bottenplattan med slang är inte heller helt fel
för där är det alltid skugga.
Även en fläkt innanför översta luftgallret som blåser ut.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Fläkt bakom kylskåp

Morning vänner.
Jag har en fläkt som sitter på övre gallret och pumpar ut varmluft, funkar toppen och sänker definitivt temperaturen i kylskåpet.
MVH KEJO


Har tänkt mig samma placering men med två datorfläktar bredvid varandra och någon form av lätt borttagningsbar styrskiva från ytterväggen och nästan fram mot nedre delen av kylflänsarna på kylskåpet. Avståndet mellan väggen och kylflänsarna är ju förhållandevis stort och kylluften bör ju passera dessa och inte ta en "genväg" ut direkt mellan gallren i väggen. Skall testa tanken med rökspray. Tänkte använda skivan, när vi står kvar lite längre tid på samma plats.

Roadglider
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Fläkt bakom kylskåp

"Att "hämta" sval luft under bottenplattan med slang är inte heller helt fel
för där är det alltid skugga."

Det var en bra tanke. Men varför inte ett permanent intag under bilen försett med lämpligt skydd. Truma AC har ju den konstruktionen.

Roadglider
 

telijej

HBK Medlem
Inlägg
167
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
85
Medlemskap
2024
Sv: Fläkt bakom kylskåp

Hej!
Jag har försökt med 2 datafläktar som blåser ut från den övre öppningen.
Jag märkte att det inte blev bra. Efter att ha läst en del i forumtrådarna här insåg jag att brännaren kunde störas av undertrycket som uppstod.
Jag flyttade ned en av fläktarna och vände på den för att få balans.
Nu tycker jag att det fungerar bra.
Jan-Evert
 
F

F.d. 25017

Guest
Sv: Fläkt bakom kylskåp

Är det någon som vet var man kan få tag på en billig termostat för ändamålet? Clas Ohlson har en för ca. 200 kr, men den verkar onödigt lyxig.
/Tommy
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Fläkt bakom kylskåp

Är det någon som vet var man kan få tag på en billig termostat för ändamålet? Clas Ohlson har en för ca. 200 kr, men den verkar onödigt lyxig.
/Tommy

KAMA har fläkt med termostat föt 315:-
//W
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.819
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Fläkt bakom kylskåp

Den vita fläkt som HusvagnSvensson samt Kama har tycker vi förde oväsen samt var ineffektiv så den blev inte använd så mycket.
 

Jes och Lillian

HBK Medlem
Inlägg
216
Kommun
Eksjö
HBK-Nr
9283
Medlemskap
2024
Sv: Fläkt bakom kylskåp

Om man hämtar luft under bottenplattan, kom ihåg att släcka när ni kör på grusväg!!! Jag har testat.:twitcy:
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Fläkt bakom kylskåp

Finns ju olika lösningar för att förhirndra att grus och sprutvatten att tränger in i bilen.
Har för lufthålen på Truma AC en stängning, som jag manövrerar från garaget och som stänger till ordenligt under golvet.
När man kör behövs ju inte lufthålen.

Roadglider
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Fläkt bakom kylskåp

Den vita fläkt som HusvagnSvensson samt Kama har tycker vi förde oväsen samt var ineffektiv så den blev inte använd så mycket.
--------------------------------------------------------------------------------------------------
Och inte bara oväsen, den drog mer ström ensam än mina nuvarande tre st. datafläktar.

Jag har tidigare kollat tillslagstempen på en "original" termostat som sitter fastskruvad på yttersta kylflensen på mitt kylskåp. Den har en tillslagstemp på 50° om någon undrar, som vill skaffa en egen lös termostat.

M.v.h. JANKRO.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Fläkt bakom kylskåp

Så olika erfarenheter det finns, vi har en liten färdigköpt fläkt med termostat som är kopplad över en strömbrytare på kylskåpet och den fungerar alldeles utmärkt! Den går bara igång när det är riktigt varmt och den hörs knappast i bilen heller. :)
 
Toppen