• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

VAN

lpalmborg

HBK Medlem
Inlägg
174
Kommun
Gotland
HBK-Nr
5114
Medlemskap
2024
Hej.
Står i begrepp att byta från en 7-meters Adria husbil till en Van av samma fabrikat.
Det skulle vara roligt att höra andra ägare eller tidigare ägare till Van´s om fördelar och nackdelar.
Våra argument att byta typ av bil är smidigheten och förhoppning om mera robusta grejor - förliden vinter blev en dyr historia med sönderkörda plastdetaljer (hårdfrusna snöklumpar som tog i plasten bakom hyttens dörrar.
Vi hoppas att komma ner i bränsleförbrukning genom minskat luftmotstånd. Lägre avgifter på färjor. Över huvud taget så känns det som om krämare och myndigheter ser på husbilar med tanken "ahh en husbil -- de har råd att betala" samma känsla som man fick då man hade segelbåt.

För att inte öka på luftmotståndet väljer vi att inte montera markis (dessutom sitter de så fult på en Van) utan vi provar med att litet förtält för husbil. Hur har ägare valt att hantera lusten och behovet att ha cyklar med sig på Van. Vi har levt i husbilen under långa tider, år eller månader, har någon med Van gjort det samma och hur har det fungerat med matlgning, dusch och tvätt/tork av småsaker.

Ja som ovan skrivet vore det väldigt roligt att få synpunkter på att transportera sig i och leva i en Van. Vi campar inte utan åker snabbt till och från dansläger och bor i bilen under evenemangen, bor sällan på campingplatser utan ställer på gata eller parkeringsplats.
De tankar som skall vara fulla är fyllda då vi ställer oss, andra tankar är tömda, behöver vi mera ström så startar vi elverket. På så sätt klarar vi nästan en vecka utan service.
Detta fungera på de flesta håll utom i Visby förståss.
Hälsningar
Jan o Lena
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: VAN

Tråkigt att ni inte fått några svar ännu.
Har själv inte några längre turer - mer än en vecka - men det finns flera här på forumet som provat att bo en längre tid i en liten Van/Plåtis.
Tex Brogu - 3911 - har testat några månader i en Plåtis.
Är det en Plastis eller Plåtis ni avser?? :)
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: VAN

Den typ av husbil som vanligtvis avses med van är väl en lite smalare typ, byggd som "vanlig husbil". Vi har ingen erfarenhet av denna typ men har gjort en "down.size" från normalbred husbil, Hobby 550 FS, till "plåtis" Knaus BoxStar - inredd skåpbil skulle det kunna kallas.

Visst blir det lite trängre invändigt men vi ser många fördelar med just "plåtis";
- smidighet i trafik/trånga städer i Tyskland, Italien mm. Uppskattas särskilt av den av oss som har minst körerfarenhet.
- oerhört smidig att "parkera" för natten eller vid kortare p-behov dagtid. Mitt på torget om man så vill - kräver ingen särskild ställplats över huvud. I mindre städer händer det att vi väljer en vanlig "trottoarparkering" i ett lugnare bostadsområde.
- vår bil har dieselvärmare, solceller och kompressorskåp vilket gör oss mycket mobila och närmast oberoende av ställplats eller campingplats. Kompletteras vintertid av litet tystgående elverk om vi står fler nätter på samma plats.
- Bro- och färjeavgifter betydligt lägre - även om det är detta motiv som väger minst tungt för oss! Men pengarna kan ju fördel användas till bättre än så!
- bränsleåtgången är också till "plåtisens" fördel även om många andra mindre bilar också är bränslesnåla numera.

Nackdelar? Tja, utrymmet förstås. Ändå har vi planer på att övervintra i bilen på sydligare breddgrader.

Någon enstaka gång dreglar även jag över en bild av Carhago, Concorde eller annan "storhet" men när verkligheten hinner ifatt sänder jag en tacksamhetens tanke till vår lilla Knaus!:D
 

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.335
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Sv: VAN

Nu har vi hittat tråden :D
Vi älskar "compact living" i vår plåtis!
Allt (nästan) som finns i en större husbil finns i vår bil, bara det att golvytan är mindre. Sittgrupp, kök, toa, kyl, säng...
Dock krävs att man inte är för omfångsrik och att samspelet är gott. Man måste "vänta ut" varandra. En sak i taget :twitcy:
Medföljande klädgarderob blir naturligtvis begränsad men det har vi klarat utan problem.
Vi levde 3 månader förra vintern i bilen, resa i snö till Spanien/Portugal, och vi hade ångest när vi närmade oss slutet. Vi hade lätt kunna fortsätta. Kanske får jag till reseberättelse att lägga ut här.
Tror inte vi saknade något eftersom vi är anpassningsbara.
Men, vi har bara plats för en gasoltub som ju naturligtvis alltid tar slut vid fel tillfälle. På vintern har vi med en extra P6 som vi binder fast där vi har våra cyklar (Ta med cykeln i tunnelbanan) på sommaren.
Duscha funkar inte så bra pga för små tankar men man kan till nöds göra en helavtvättning, vid sådana behov blir det camping med tvätt och allt.
Eftersom vi har Aldepanna med golvvärme och invändiga avloppstankar försvinner en del utrymme jämfört dom tyska påtisalternativen. Men det var praktiskt när vi var insnöade, bara att lägga kläderna på govet så torkade dom snabbt!

Läs gärna tråden om "Jappe i Spanien" som är en äkta plåtis entusiast med egna lösningar.
På Gotland bor även Brita och Olle som kör omkring i en 5,5m plåtis från SMC och har varit nere i Spanien hur många gånger som helst.

Fråga gärna mer!

Brogu
 

lpalmborg

HBK Medlem
Inlägg
174
Kommun
Gotland
HBK-Nr
5114
Medlemskap
2024
Sv: VAN

Det är ett plåtskåp, närmare bestämt en ny Adria Twin som avses. Vi har de senaste tre åren kört ( 10 000 mil ) och levt mycket (en period var ett helt år ) i en 7-meters Adria Coral som på intet sätt kan betraktas som stor även om bredden är den samma som de längre bilarna. Den har varit lätt att parkera men vi söker mera smidighet och lite lägre kostnader samtidigt som det snart dyker upp renoveringsbehov om vi skall fortsätta att åka lika mycket.
Jan
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: VAN

Träffade igår "en finne" på kajen i Umeå centrum som hade en Adria Twin som var 4 år gammal - sa han.
Såg väldigt fin ut! Hade stora motorn till den.
Vi hade lite svårt att kommunicera eftersom hans engelska inte var av denna världen och min finska likaså. Så det blev inte att gå in på några detaljer.
Men vilken härlig husbil - i lämplig storlek. :)

PS kajens härliga parkering kommer att stänga i sommar - inför bygget av "staden mellan broarna" som ska va klart till 2014 när vi är form av kulturhuvudstad eller nåt sånt. //DS
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: VAN

Hej igen

Håller med BroGu i det mesta men att det skulle vara svårt att duscha i bilen tycker jag inte. Vi har gott om varmvatten i vår dieseldrivna värmare Webasto Dual Top och vattnet räcker gott och väl för oss två som utgör besättning.

Smidighet, enkelhet och för sin storlek gott om stuvutrymmen är viktiga egenskaper i valet av vår Knaus Box Star. Så slå till - jag tror i alla fall inte att du blir besviken. Men välj gärna en modell med dieselvärme, ev dieselspis och kompressorskåp - det gör dig ännu mer oberoende! Möjligen ångrar jag i efterhand att vi inte valde största motorn och automat!
 
F

F.d. 8765

Guest
Sv: VAN

Hej Lena o Jan

Vi har en Adria Twin -10 som köptes hösten -09. Detta är vår 5:e husbil. De tidigare har varit "fullstora" HB, allt från 6.5m till 8 m.
Förarhytten i en halvintigrerad kontra plåtis är den samma. Så är man bara två pers är det ingen skillnad. Däremot är övriga utrymmen utav förklarliga skäl mindre. Behöver inte upprepa vad som tidigare har skrivits.
Dock några synpunkter ang valet av Adria Twin.

Gasolutrymmet är placerat längst bak under dubbelsängen och rymmer 2 st P 11:eek:r. Även 11 kg aluflaskor ( PA 11). Vilket innebär att hela köksbänkens skåp är disponibla för bestick, grytor, diskställ, specerier o. dyl.

Dörren till toan är en jalusidörr. Inget dörrblad som tar plats när man öppnar dörren. Vi har dörren normalt öppen. Golvutrymmet är ju begränsat. Så då är det praktiskt när man böjer sej framåt och kunna "stoppa in baken" i tvättrummet.

Kylskåpets placering har alltid diskuterats. Golvhöjd eller brösthöjd, vilket det senare är att föredra.
Twinen har golvplacerad kyl, vilket är en nackdel, men i gengäld har dom kunnat få in ett kylskåp på hela 97 liter med ordentlig frys.

Dusch finns och går att använda. Men efterarbetet med att torka torrt är ingen höjdare. Jag fick tips av en annan Twin-ägare ( leifW ). Sommartid öppnar man toafönstret och drar ut duschslangen och står ute duschar, mycket enkelt och praktiskt. Nu gör vi detta ofta, till skillnad mot förr för det var omständigt med "städningen".

Den stora skjutdörren är väl ingen höjdare tyckte vi, ända tills vi kompletterade bilen med markis. Med den utdragen markis och dörren öppen är man ett med både inne och ute.

Att kunna öppna bakdörrarna är helt perfekt. När det är varmt i bilen är det bara att öppna där bak.

Under dubbelsängen som har resårmadrass som standard har man ett lättåtkomligt lastutrymme, såväl innifrån som utifrån. Ett problem är lastförskjutningsskyddet som består av en dörr, vilken stänger åtkomsten av "godset" innifrån och det går inte att öppna den innifrån om det är grejor i utrymmet pga av dörrens svepyta. Då har Laika löst det bättre med ett nät.

Nej, från att ha haft långbäddar, separat dusch, garage med EU-moppe och stora lastutrymmen, så ångrar vi inte bytet. Allt är SÅ MYCKET SMIDIGARE, fast vi aldrig ligger på camping, det var 9 år sedan.

Ang, bränsleförbrukningen så ligger den på 0.80 -0.85 l. med 2,3 liters motorn på 120 hkr
 
Senast redigerad av en moderator:

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: VAN

Utan att ha tittat närmare på så kallade plåtisar, så tycker jag att Pössl verkar vara ganska ok.

Nilssons Husbilar i Pukavik verkar ha lite olika att välja på.

//Tommy
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: VAN

Vi kör med vår tredje Twin nu o det skulle vi inte göra om vi ine skulle gilla den. Vi har haft 2 större bilar före men tyckte att en plåtis passar oss bättre för vi kör ganska mydket nu 53200 på mätaren. Såg att 2011 hade elpatron i Truman det är bra, försökte få el då jag beställde vår nuvarande men det gick inte då men nu skall det gå. Titta på en utställnings bil den hade även dagsljus (led lampor) som original.
Alla 3 Twin har jag beställt med den utrustning som jag villat ha då får man vänta att bilen kommer från fabriken utrustad sen tar Adria över allt tar 3-4 månader, men har kunna köra med den gamla så länge jag väntat.

Mvh
Leif
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: VAN

Den ser väldigt trevlig ut, hur är det med vinterdugligheten? Uppvärmda tankar o.s.v?
Kan man beställa med bättre isolering? :wideeyed:
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: VAN

Vinerdugligheten i vår plåtis är nog ganska jämförbar med den Hobby husbil vi hade tidigare. Dvs man måste ibland tänka sig för vad gäller t.ex vatten o avlopp. Gråvattentanken ligger isolerad och med eluppvärmmning under bilen. Jag vet dock att en del svenskbyggda plåtisar har även den inne i bilen.

Dieselvärmaren gör att vi har det hur gott som helst inne i bilen även när temperaturen är -25 eller lägre! Givetvis har vi draperi både mot förardelen (det hade vi på Hobbyn också) och mot bakdörrarna.

Framkomligheten vintertid upplever jag nog som bättre än i Hobbyn. Det känns som om plåtisen har lite mera balans i sig i snömodden. Vi använder bilen året om och givetvis dubbdäck vintertid. Är givetvis lite avis på Åke/aake som skaffat sig den ultimata vinterbilen - en plåtis med 4wd!
 
F

F.d. 55272

Guest
Sv: VAN

Intressant tråd som visar hur olika vi använder vår "plåtis". Vi är inne på vår andra Adriatik Twin och är helnöjda. Vi åker turer på 8-10 veckor vår och höst i Europa och använder i huvudsak campingar med lågsäsongspris d.v.s. ACSI och Camping Cheque. I priset 15 € ingår ju alltid el och därför beställde vi vår 07:a med Truma 6000EH. Detta har visat sig vara mycket viktigt. Vi har ju alltid tillgång till bra värme utan extra kostnad. På senaste spanienturen på 2 månader gick det åt 2kg gasol! Nattetid kan det bli kallt även i Spanien. Den stora skjutdörren är också guld värd. Med den öppen känns det som att man sitter i ett uterum och matoset vädras ut effektivt. Vi uppskattar också den höga säkerheten med en ordentlig plåtkaross. Tempomaten, AC i bildelen och 2,3-motorn är också viktiga. Allt finns i "plåtisen" utom stort golvutrymme och de större husbilarna med sina begränsningar skulle inte passa oss. Smidigheten gör att vi vågar oss in överallt i städerna. Bränsleförbrukningen på vår typ av resor ligger på ca 0,90 till 0,95 l/mil.

Evert H
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: VAN

Smidigheten / säkerheten som Evert säger är kanske det bästa. Vi har varit i Österrike en vecka o är nu i Schweiz. Kan inte i min vildaste fantasi tänka mig att köra de vägar vi kört (gula på kartan) med en stor husbil men vyerna har varit fantastiska.
 
Senast ändrad:

Sloth

HBK Medlem
Inlägg
195
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
2018
Medlemskap
2024
Sv: VAN

Upp till 5 sovplatser har jag sett, men aldrig mer än 4 platser för åkande.
/Åke
 
H

Husbilgolf

Guest
Sv: VAN

Interessant att läsa. Har sett på Adria och Pössl. Pössl har en stor dusch-lösning på några av sina modeller. Vet någon hur detta funkar i praktiken? Ser själv på en 6.36 bil; har långbäddar och större lagerutrymme, men annars samma smala och praktiska bil. Betyder dessa 37 cm i längd någonting frånsätt färje-kostnader?
 
F

F.d. 29876

Guest
Sv: VAN

Interessant att läsa. Har sett på Adria och Pössl. Pössl har en stor dusch-lösning på några av sina modeller. Vet någon hur detta funkar i praktiken? Ser själv på en 6.36 bil; har långbäddar och större lagerutrymme, men annars samma smala och praktiska bil. Betyder dessa 37 cm i längd någonting frånsätt färje-kostnader?


Hej,

Vi har en 6 m Hymer CAR322, som vi tycker är helt igenom perfekt.

Den är på gränsen till vad som går att klämma in på vilken vanlig parkering som helst.
Visserligen är inte hjulavståndet längre på 6.36 m bilen, men för den måste man hitta parkeringar där man kan "stoppa undan" extralängden.

Mvh Bengt
 
Toppen