• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Oseriös firma, behöver hjälp med fuktfråga

F

F.d. 7538

Guest
Hej,

Jag är i ett lite prekärt läge efter jag köpte en husbil modell adria -99 av en väletablerad husvagnsfirma för en dryg månad sen.
Innan kontraktet skrevs så talade säljaren om för mig att vid leveranskontroll så genomgår bilen alltid en fukttest och allt annat som behövs för att den skall vara OK.
Vid kundleverans skulle jag få fukttestprotokollet under förutsättning att allting såg shysst ut såklart.
Så blev det inte, han kunde inte minnas var protokollet var någonstans. Men fukttestad var den ju givetvis menade han.
Dom lovade att leta fram pappret och ringa mig så fort det bara gick.
Veckor gick och jag började bli alltmer bestämd att få det här överstökat.
Tillsist ringde säljaren och påstår att protokollet har försvunnit. Något orginal eller kopia från företaget som gör fukttestet gick minsann inte att få fram heller.
Så fungerar det ju inte riktigt i min värld så jag ringde själv upp företaget och ville begära ut en kopia. Det var inga problem, han skulle återkomma med ett inscannat protokoll till min e-mail.
Då kom det mindre överraskande beskedet att dom inte har utfört någon fukttest på min bil. Inte nog med att säljaren var enormt fjäskig, ljuga var inte heller några problem.

Lång historia det här, men hoppar framåt lite och i nuläget står jag och skall göra en fukttest hos ett helt opartisk företag och vilka "fuktvärden" anses vara rimliga för en bil från 1999? Är det nolltolerans eller finns det "normala" värden?

Jättetacksam för svar :)
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Oseriös firma, behöver hjälp med fuktfråga

Hej
Gör en fukttest hos en opartiskt firma som du skriver. Firman som gör testen vet säkert vad som är normalt för en sådan bil.:)
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Oseriös firma, behöver hjälp med fuktfråga

Börja med att se om detta med "fukttest" finns med i köpeavtalet? Eller kan du på annat sätt styrka säljarens löften? Om så är fallet skriv till säljaren att du tänker lämna bilen till oberoende "besiktningstation" och att du sedan skickar fakturan till säljare. Sätt ett datum när du senast vill ha svar om han har synpunkter på dit agerande. Informera även att ev. fuktskador som finns, skall bekostas av säljare.
Leffe
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Oseriös firma, behöver hjälp med fuktfråga

Börja med att se om detta med "fukttest" finns med i köpeavtalet? Eller kan du på annat sätt styrka säljarens löften? Om så är fallet skriv till säljaren att du tänker lämna bilen till oberoende "besiktningstation" och att du sedan skickar fakturan till säljare. Sätt ett datum när du senast vill ha svar om han har synpunkter på dit agerande. Informera även att ev. fuktskador som finns, skall bekostas av säljare.
Leffe

Helt rätt. Klara krav med slutdatum ska det vara.
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Oseriös firma, behöver hjälp med fuktfråga

Hade de varit fukt i en bil med utlovat ok på ett fukttest vet i f.n om jag inte hade försökt lämna tillbaka bilen då utlovat objekt inte varit okey enligt säljaren
 
F

F.d. 13050

Guest
Sv: Oseriös firma, behöver hjälp med fuktfråga

lämna tillbaka är enda rätta..muntliga avtal gäller också. Dessutom undrar iaf jag på vilka övriga punkter säljaren farit med osanning.
 
F

F.d. 3705

Guest
Sv: Oseriös firma, behöver hjälp med fuktfråga

Usch vad tråkigt!
Ska man begära att bilen är fukttestad när man köper av firma? Eller är det bättre att göra det "själv" hos opartisk firma? Och vad kan det kosta isf?
 
F

F.d. 2927

Guest
Sv: Oseriös firma, behöver hjälp med fuktfråga

Usch vad tråkigt!
Ska man begära att bilen är fukttestad när man köper av firma? Eller är det bättre att göra det "själv" hos opartisk firma? Och vad kan det kosta isf?

Svaret är väl rätt logiskt? Hur hade det sett ut om varje bilhandlare fick besiktiga sina egna bilar? Jag är själv förvånad över hur blåögda husbils och husvagnsköpare är. Det måste väl vara bättre att få en opartisk bedömning av någon som inte har något att tjäna på utfallet?

Har någon ställt sig frågan varför tillverkare bara godkänner fukttest av sina egna säljare?

På förekommen anledning kan jag tala om att jag har konstaterat fukt i bilar som kommit direkt från fabrik. Och numera är jag fri att tala om det.
 
F

F.d. 3705

Guest
Sv: Oseriös firma, behöver hjälp med fuktfråga

Svaret är väl rätt logiskt? Hur hade det sett ut om varje bilhandlare fick besiktiga sina egna bilar? Jag är själv förvånad över hur blåögda husbils och husvagnsköpare är. Det måste väl vara bättre att få en opartisk bedömning av någon som inte har något att tjäna på utfallet?

Har någon ställt sig frågan varför tillverkare bara godkänner fukttest av sina egna säljare?

På förekommen anledning kan jag tala om att jag har konstaterat fukt i bilar som kommit direkt från fabrik. Och numera är jag fri att tala om det.

Jag tycker att det är mycket bra synpunkter du framför, men på ett ytterst otrevligt sätt!:mad:
Är man som jag helt ny på det här, jag har aldrig varit ute med vare sig husbil eller husvagn, så har man faktiskt ingen koll på hur allting fungerar.
 
F

F.d. 2927

Guest
Sv: Oseriös firma, behöver hjälp med fuktfråga

Jag tycker att det är mycket bra synpunkter du framför, men på ett ytterst otrevligt sätt!:mad:
Är man som jag helt ny på det här, jag har aldrig varit ute med vare sig husbil eller husvagn, så har man faktiskt ingen koll på hur allting fungerar.

Jag ber om ursäkt, det var inte min mening att nedvärdera någon.

Självklart är vi alla nybörjare i början. Vad jag vill ha sagt är att branschen har invaggat alla campare i en slags falsk trygghet. Och en del köper fortfarande samma argument på samma villkor utan att ha blivit visare med åren.

Det är ju bara att titta runt i detta forum så blir man snart varse att många säljare inte är intresserade av dig som kund. Har dom bara fått din kråka på kontraktet och sin bonus på kontot så är du inte värd bläcket på pappret.
Detta gäller naturligtvis inte alla, men i regel ser garantier och kraven på dig som konsument ut på samma sätt var du än handlar din husbil eller husvagn. Jag tror inte att det kommer att bli annorlunda förrän fler köpare villkorar i köpekontrakten. Trots allt är det köparens marknad det gäller bara att visa det.
 
F

F.d. 3705

Guest
Sv: Oseriös firma, behöver hjälp med fuktfråga

Jag ber om ursäkt, det var inte min mening att nedvärdera någon.

Självklart är vi alla nybörjare i början. Vad jag vill ha sagt är att branschen har invaggat alla campare i en slags falsk trygghet. Och en del köper fortfarande samma argument på samma villkor utan att ha blivit visare med åren.

Det är ju bara att titta runt i detta forum så blir man snart varse att många säljare inte är intresserade av dig som kund. Har dom bara fått din kråka på kontraktet och sin bonus på kontot så är du inte värd bläcket på pappret.
Detta gäller naturligtvis inte alla, men i regel ser garantier och kraven på dig som konsument ut på samma sätt var du än handlar din husbil eller husvagn. Jag tror inte att det kommer att bli annorlunda förrän fler köpare villkorar i köpekontrakten. Trots allt är det köparens marknad det gäller bara att visa det.

Det är lugnt, jag hade en dålig dag igår med och var nog lite lättstött ;)

Det är nog många som är lite för "svenska" när man ska köpa. Man prutar inte särskilt mycket och litar blint på intyg, även om man inte ens läst det finstilta, och tror att det absolut inte går att ändra på villkor och liknande.
 
Toppen