• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tank bekymmer

F

F.d. 25203

Guest
Jag har problem med skit-tanken i min bil. Det är av modellen fast tank som är inbyggd i dubbelgolvet. så fort jag kör så lucktar det vansinnigt illa i bilen men när jag står still så luktar det inget. Jag tror att det är något fel på avluftningen som består av 50 mm avlopps rör delar, eller någon annan anslutning på tanken. Jag har inte sett att det skulle läcka vätska någonstanns nämligen. Problemet är att tanken är så inbyggd att det är i princip omöjligt att inspekteraden i sin helhet. det jag ser av den är inte mycket.

Det jag skulle behöva är en starkt färjad gas eller rök som man kunde fylla tanken med och på så vis eventuellt kunna lokalisera läckan. Hur skulle man kunna åstadkomma detta?
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Tank bekymmer

Om du ser till att ha vatten i alla "vattenlås" och proppar i alla avlopp, såsom diskho, dusch m.m. så försvinner troligen problemen.

Hade liknande problem och alltför länge misstänktes hunden, men när propparna kom på plats försvann "dofterna".
 
F

F.d. 25203

Guest
Sv: Tank bekymmer

från skittanken finns bara toalettstolen och jag har kört med bladet fast och 3 cm vatten åvanför detta. Handfaten och diskho är kopplade till gråvattentanken. Men sen finns det avluftning och anslutningar för uppvärmning av skittanken mm.
 

Sörren

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Sundbyberg
HBK-Nr
6735
Medlemskap
2024
Sv: Tank bekymmer

Till skitanken går väl endast avlopp från toaletten.
Jag vet att på båtar som har en speciell diffusionstät slang mellan toa och tank så ska den bytas vart femte år, annars kan det komma lukt.
 

Leif Karlsson

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1751
Medlemskap
2028
Sv: Tank bekymmer

Så här är det för mig: När jag tömmer gråvattentanken så suger det så att vattenlåsen i kök, handfat och duschen blir tomma på vatten. Spola bara lite vatten i hoarna och duchen så luktar det inte igen.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Tank bekymmer

Heisan, tror ikke stanken kommer fra skitt-tanken, men fra gråvatn.
Tror du har en Clouliner fra før de gikk over til en ny løsning på vatnlåsen, ca 2005 begynte fabrikken å bruke en vatnlås laget som U av rør i stedet for de små sitter direkte under vaskefatet. De små tømmes lett under kjøring og det stiger en duft som er like ille som toa luft (om ikke værre).

Om du setter propper i alle vasker og dusch og tar en tur så burde duften bli nesten borte. Jeg fikk på min ganle 1999 Flair laget vatnlåser av den type som fabrikken bruker i dag hos Damann-SOG i Löf ( de om produserer toaviftene) og dritt-stanken forsvant direkte.
 
F

F.d. 25203

Guest
Sv: Tank bekymmer

Helt säker på att det är skittanken. känns bra på lukten, Sätter jag i toakem medel så känner man lukten av detta också. och det luktar inte bara lite, utan nåt fruktansvärt starkt. brukar lukta mindre när man håller på tömmer:(
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Tank bekymmer

Greit, det finnes en avlufting av toa-tanken på Clou. På noen modeller er den ført som et tynnere rør (32 mm?) opp til en ventil på taket. Vet at SOG har bygget om denne på noen biler slik at luften går gjennom et kullfilter. Men det finnes modeller hvor dette røret går et stykke opp og snur og går ned til under bilen om denne snu glir fra hverandre (den er ikke limt) så kan det gi utslipp inne i bilen. I dette tilfelelt skulle det lukte skitt hele tiden.

Enkleste og minst problematiske middel ved feilsøking er tørris (blokker eller stykker med co2 i fast form) den gir en kraftig gassutvikling når den kommer i vatn og en kort tid er den gassen synlig på grunn av sin kulde. Men forsiktig isen holder -72°C. En annen og litt mer komplisert måte er en røykgenerator av den type som brukes på enkelte konserter og presse røyken ned gjennom toa (eller inn gjennom tømmingen) - denne røyk holder seg synlig i mye lengre tid. Desverre kan en ikke slippe en militær røykgranat ned i toatanken :rolleyes: - det er fo problematisk å få ut boksen igjen.
 
F

F.d. 25170

Guest
Sv: Tank bekymmer

Fick du ta ut toastolen för att komma åt?
Jag har ett liknande problem nämligen har kört klorin som sagt
men det verkar ju smartare att fixa problemet :)

Vad har du för toa?
/Danne
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Tank bekymmer

Man ska aldrig åtgärda felet, utan istället åtgärda orsaken till felet. Gäller alla fel!/Per

Håller nog inte riktig med om slutsaten, eller så resonerar jag fel.

Om man t.ex. får en spik i däcket skall man naturligvis ta bort spiken, men man måste väl även laga hålet för att kunna fortsätta.

Men om man vill att ett fel inte skall återkomma, då håller jag med om att man måste även åtgärda orsaken.
 
F

F.d. 25203

Guest
Sv: Tank bekymmer

Ja jag fick demontera toastolen. Samt såga upp ett hål i golvet 10 x 15 cm.
Samt demontera delar av golvet och badrumsväggen bakom toan. Jag har en toastol ej kasett, samt 120 lit skittank. Tanken satt under toagolvet och ena väggen. Vart mycket jobb.

Självklart lagar man felet. Orsaken är ju att bilen börjar bli gammal och tätningsmassan torkar ihop. Vad jag vet är det omöjligt att stoppa tiden ;)
 
Toppen