• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ny bil med gnisslande bromsar.

Sörren

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Sundbyberg
HBK-Nr
6735
Medlemskap
2024
Jag har en ny Adria 670SL där bromsarna gnisslar vid lätt bromsning. Hur är det för er andra som hämtat ut nya bilar. Kan det försvinna när man kört lite tro.
 

STANTON

HBK Medlem
Inlägg
866
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
Sv: Ny bil med gnisslande bromsar.

Var samma problem på våran kom fram till att det var bak så jag tog isär bromsarna själv och smorde på kopparpasta på kanter och bak sidan på beläggen då blev det tyst
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Ny bil med gnisslande bromsar.

Här gnisslar de oxå.
Normalt förfarande är att man lägger dämpschims bakom bromsklotsarna, men det tänker jag inte göra själv, det får de ta på garantin.
//W
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Ny bil med gnisslande bromsar.

Ett vedertaget "knep" i mekarbranchen är att fasa klotsen mot skivan på den sidan där skivan snurrar in. Alltså bryt kanten någon millimeter på alla klotsar som skiker.
Leffe
 
F

F.d. 25293

Guest
Sv: Ny bil med gnisslande bromsar.

vi har samma problem, går det på garantin?
 

Stellplatz

HBK Medlem
Inlägg
175
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
6758
Medlemskap
2024
Sv: Ny bil med gnisslande bromsar.

Hej

Samma problem med gnisslande bromsar på nya bilen:confused:

Stellplatz
 

STANTON

HBK Medlem
Inlägg
866
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
Sv: Ny bil med gnisslande bromsar.

Ett vedertaget "knep" i mekarbranchen är att fasa klotsen mot skivan på den sidan där skivan snurrar in. Alltså bryt kanten någon millimeter på alla klotsar som skiker.
Leffe

Dom är fasade men verkar vara hårda typ rallybelägg mycke metall i
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Ny bil med gnisslande bromsar.

Vi hade också gnisslande bromsar i början. Det avhjälptes lätt genom att under en tid bromsa ordentligt istället för att försiktigt mjukbromsa. God uppsikt bakåt är naturligtvis en nödvändighet.
V-backen ;)
 
F

F.d. 5824

Guest
Sv: Ny bil med gnisslande bromsar.

Vi hade också gnisslande bromsar i början. Det avhjälptes lätt genom att under en tid bromsa ordentligt istället för att försiktigt mjukbromsa. God uppsikt bakåt är naturligtvis en nödvändighet.
V-backen ;)

Kanske även lite spännband runt ungar, köksutrustning och tv-spelet :p:
 
F

F.d. 2755

Guest
Sv: Ny bil med gnisslande bromsar.

Ja vi har ochså skrikande bromsljud. Men på verkstan sa dom att det försvinner efter antal mil körda. Ja nu har vi kört 500 mil och den är inte tyst ännu. Ja det är väl bara att vänta

Frida
 
S

Sara & Micke

Guest
Sv: Ny bil med gnisslande bromsar.

Bakbromsarna gnisslar bak på vår bil också, en Bürstner med Alko chassi och tandemaxel.
Jag har också märkt att det försvinner om jag bromsar hårt några gånger.
Kan vara svårt med hela familjen med prylar i bilen.

/Micke
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Ny bil med gnisslande bromsar.

Det stämmer, bromsbeläggen "glasar" om de inte får arbeta lite ordentligt ibland. Så ta en tur ibland utan familj och lösa grejor och bromsa ordentligt! Ta i riktigt rejält någon gång också, så vet du hur bilen fungerar när det riktigt gäller! Bromsarna motsvarar en personbils, men husbilen väger ungefär dubbelt så mycket vilket innebär fyra gånger rörelseenergin som bromsarna skall ta bort i nödfall. Med andra ord, håll avstånd och fundera på hur fort du kör!? :wideeyed:
 

Roger och Maria

HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
1226
Medlemskap
2026
Sv: Ny bil med gnisslande bromsar.

Det verkar som att de flesta som har ny husbil lider av gnisslande bromsar. Vi har nu rullat drygt 500 mil med våran Hymer B 678 med Fiat Ducato chassi och det gnisslar irriterande om man inte trycker till ordentligt.

Kan någon svara på om detta är en åtgärd som ska täckas av garantin?
 

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.335
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Sv: Ny bil med gnisslande bromsar.

Det är väl som med våra personbilar - vi bromsar helt enkelt för lite!
En rejäl och hård inbromsning varje vecka brukar hjälpa, och den ska vara hård. Inga lösa grejor bakom förarsätet bara:D
 

BoBil333

FD HBK Medlem
Inlägg
517
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
6751
Medlemskap
2023
Sv: Ny bil med gnisslande bromsar.

Det verkar som att de flesta som har ny husbil lider av gnisslande bromsar. Vi har nu rullat drygt 500 mil med våran Hymer B 678 med Fiat Ducato chassi och det gnisslar irriterande om man inte trycker till ordentligt.

Kan någon svara på om detta är en åtgärd som ska täckas av garantin?

Jag har just idag min bil en Burstner Elegance 900 på FIAT verkstan för gnisslande bromsar, de kommer att fakturera säljaren av husbilen.
Mvh Bosse
 

Sörren

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Sundbyberg
HBK-Nr
6735
Medlemskap
2024
Sv: Ny bil med gnisslande bromsar.

Det är väl som med våra personbilar - vi bromsar helt enkelt för lite!
En rejäl och hård inbromsning varje vecka brukar hjälpa, och den ska vara hård. Inga lösa grejor bakom förarsätet bara:D

Inte har mina nya bilar låtit vid inbromsning under åren , Volvo, VW och subaru

:).
 
Senast ändrad:

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Ny bil med gnisslande bromsar.

Har en Bürstner 2010 som gått 800 mil, "lätt bromsgnissel" omfattas ej av den vanliga Fiatgarantin (hos Fiat)!
Bürstners "helbilsgaranti" däremot omfattar även gnisselproblemet. I Mantorp fixade Bürstner mina gnisslande bromsar och bromsgnisslet är numera helt borta!
 
S

Sara & Micke

Guest
Sv: Ny bil med gnisslande bromsar.

Har en Bürstner 2010 som gått 800 mil, "lätt bromsgnissel" omfattas ej av den vanliga Fiatgarantin (hos Fiat)!
Bürstners "helbilsgaranti" däremot omfattar även gnisselproblemet. I Mantorp fixade Bürstner mina gnisslande bromsar och bromsgnisslet är numera helt borta!

Intressant!
Jag bad Mantorp att ta bort gnisslet på min bil förra året men det kom tillbaka ganska fort.

/Micke
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Ny bil med gnisslande bromsar.

Hej Micke, har i och för sig bara kört ca 150 mil men fortfarande helt utan nya gnisseltendenser.

Ett problem som bör nämnas/varnas för, var att ett av alu-hjulens bultar (bortglömt) inte var åtdragna efter efter det att verkstaden fixnat klart bromsarna, jag kollade hjulen efter ca 20 mils körning. Ofta lönar det sig att vara pessimist och noga kontrollera verkstäders arbete!
 
Toppen