• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ny bil med gnisslande bromsar.

S

Sara & Micke

Guest
Sv: Ny bil med gnisslande bromsar.

En ny fråga angående gnisslande bromsar.
Vid tvära svängar vid t.ex parkering i låg fart har mina bakbromsar börjat gnissla, utan att jag rör bromsen.
Rakt fram är det tyst.
Vad kan detta bero på?

/Micke
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Ny bil med gnisslande bromsar.

Hej Sara & Micke, utan att ha "vetenskaplig grund" vågar jag mig på en gissning. Utrymmet mellan skiva och bromsback är vanligtvis några hundradels millimeter. troligen bildas en "kudde", ( som vid vattenplaning) av luft i spalten. Når du kör långsamt skapas inte denna utan naturkrafften "g" tar överhand. Klottsen "ramlar" då mot skivan, vilket skapar gnissel. Allt beror nog på för hårda bromsbelägg, s.k. taxibelägg, varför man vart dessa är en gåta, kanske för att få mera mil mellan byten.
Leffe
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Ny bil med gnisslande bromsar.

Snarare har man valt "taxibeläggen" av miljöskäl, luften har redan alldeles förmycket, för människan, skadliga partiklar på sina ställen där trafiken är intensiv och ständig.
V-backen :)
 
S

Sara & Micke

Guest
Sv: Ny bil med gnisslande bromsar.

Hej Sara & Micke, utan att ha "vetenskaplig grund" vågar jag mig på en gissning. Utrymmet mellan skiva och bromsback är vanligtvis några hundradels millimeter. troligen bildas en "kudde", ( som vid vattenplaning) av luft i spalten. Når du kör långsamt skapas inte denna utan naturkrafften "g" tar överhand. Klottsen "ramlar" då mot skivan, vilket skapar gnissel. Allt beror nog på för hårda bromsbelägg, s.k. taxibelägg, varför man vart dessa är en gåta, kanske för att få mera mil mellan byten.
Leffe

Då kanske det beror på att hjulen längst bak (tandem axel) vrids någon hundradels grad vid tvära, långsamma svängar.

/Micke
 
S

Sara & Micke

Guest
Sv: Ny bil med gnisslande bromsar.

Är det samma bromsbelägg som används både till "vanliga" bromsarna och till parkeringsbromsen?
I så fall kanske det skulle hjälpa att släppa lite på vajern...

/Micke
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Ny bil med gnisslande bromsar.

Micke, nä det funkar nog inte så. Sedan 60-talet har man självjusterande bromsar både på färd och handbroms vilket omöjliggör att förändra spelet. Släpper du på handbromse "tar" den bara högre upp.
Leffe
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Ny bil med gnisslande bromsar.

Hej Sara & Micke, utan att ha "vetenskaplig grund" vågar jag mig på en gissning. Utrymmet mellan skiva och bromsback är vanligtvis några hundradels millimeter. troligen bildas en "kudde", ( som vid vattenplaning) av luft i spalten. Når du kör långsamt skapas inte denna utan naturkrafften "g" tar överhand. Klottsen "ramlar" då mot skivan, vilket skapar gnissel. Allt beror nog på för hårda bromsbelägg, s.k. taxibelägg, varför man vart dessa är en gåta, kanske för att få mera mil mellan byten.
Leffe

Nja, det är trögheten i packningarna som drar tillbaka bromskolvarna.
Men det där med att klotsen ramlar mot skivan kan nog stämma.
//W
 

modde

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
7462
Medlemskap
2024
Sv: Ny bil med gnisslande bromsar.

Hej.

Jag har också problem med gnisslande bromsar (ny bil Hymer B678) jag har pratat med återförsäljaren och han säger också att man ska bromsa hårt några gånger, jag har gjort det men fortfarande så gnisslar det, har även ett problem när jag backar , att bilen liksom "durrar" (skakar), har någon nån erfarenhet av det ? Jag har hittills kört 250 mil med bilen.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Ny bil med gnisslande bromsar.

Hej.

Jag har också problem med gnisslande bromsar (ny bil Hymer B678) jag har pratat med återförsäljaren och han säger också att man ska bromsa hårt några gånger, jag har gjort det men fortfarande så gnisslar det, har även ett problem när jag backar , att bilen liksom "durrar" (skakar), har någon nån erfarenhet av det ? Jag har hittills kört 250 mil med bilen.

Vår bil skakar också när man backar. Det verkar som det är motorfästena som är felgjorda. Vår bil har gått ca 400 mil. Flera jag talat med har samma problem.
Och bromsarna gnisslar också på vår bil.
//W
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Ny bil med gnisslande bromsar.

Den absolut vanligaste orsaken till gnissel i bromsarna är att padsen sitter för trångt i oket.
Om man slipar av stålbelägget med en vinkelslip eller fil, så padsen blir "lätta" att montera, dvs. ett glapp på några tiondelar, så brukar det sluta låta.
Ett annat sätt är att i belägget borra några hål där man sätter in en bit av ett blyertsstift, så grafiten smörjer bromsarna.
Calle
 

Toskana650

HBK Medlem
Inlägg
76
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
4799
Medlemskap
2024
Sv: Ny bil med gnisslande bromsar.

Det stämmer, bromsbeläggen "glasar" om de inte får arbeta lite ordentligt ibland. Så ta en tur ibland utan familj och lösa grejor och bromsa ordentligt! Ta i riktigt rejält någon gång också, så vet du hur bilen fungerar när det riktigt gäller! Bromsarna motsvarar en personbils, men husbilen väger ungefär dubbelt så mycket vilket innebär fyra gånger rörelseenergin som bromsarna skall ta bort i nödfall. Med andra ord, håll avstånd och fundera på hur fort du kör!? :wideeyed:

Med dubbla vikten blir rörelseenergin dubbelt så stor, inte fyra gånger större.
Mvh PO
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: Ny bil med gnisslande bromsar.

Vår bil har nu gått dryga 800 mil o gnisslet fortsätter trots åtgärd av Bossing innan vår tor via Alperna till Italien och Kroatien. Anländer strax till Trelleborg. Får fortsätta bromsa hela vägen hem till Haparanda för att förhoppningsvis bli av med gnisslet. Annars får vi väl även fortsättningsvis hålla medtrafikanterna vakna då vi bromsar in!
//Kjell
 
S

Sara & Micke

Guest
Sv: Ny bil med gnisslande bromsar.

Hej.

Jag har också problem med gnisslande bromsar (ny bil Hymer B678) jag har pratat med återförsäljaren och han säger också att man ska bromsa hårt några gånger, jag har gjort det men fortfarande så gnisslar det, har även ett problem när jag backar , att bilen liksom "durrar" (skakar), har någon nån erfarenhet av det ? Jag har hittills kört 250 mil med bilen.

Min bil vibrerar också när jag backar. Tror att jag läst någonstans här på forumet att det är ett vanligt problem på 3 liters motorn. Bäst verkar det fungera i min bil med lite extra varv och mer slir på kopplingen.

/Micke
 

Dennis & Kerstin

FD HBK Medlem
Inlägg
586
Kommun
Växjö
HBK-Nr
870
Medlemskap
2021
Sv: Ny bil med gnisslande bromsar.

Hej!

När vår bil var ny, bara gått så där en 50 mil, gnisslade bromsarna så att man fick nästan ha öronproppar. :eek: Var på väg att ta kontakt med verkstad för åtgärd av problemet, men som med en del annat så drog det ut på tiden :oops:. Nu! någon gång under vår semester i Frankrike upptäckte vi att gnisslandet var borta!!! Kört ca 560 mil + ca 400 mil hemma. När det försvann kommer vi inte ihåg :quest::D borta är det i alla fall. :msn_fingerscrossed:
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Ny bil med gnisslande bromsar.

Har en Bürstner 2010 som gått 800 mil, "lätt bromsgnissel" omfattas ej av den vanliga Fiatgarantin (hos Fiat)!
Bürstners "helbilsgaranti" däremot omfattar även gnisselproblemet. I Mantorp fixade Bürstner mina gnisslande bromsar och bromsgnisslet är numera helt borta!
Har nu kört totalt 450 mil efter det att Mantorp fixat bromsarna, gnisslet fortfarande helt borta så det var nog inget större problem för verkstaden!
 
Toppen