Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL -  
Registrera Hjälp Medlemslista Kalender Markera forum som lästa

Gå tillbaka   Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL - > Ämneskategorier för Husbilen > Värt att veta om Husbilar

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Sv: Ny bil med gnisslande bromsar.
Gammal
HBK Medlem

Kommun/Land: Täby
Ålder: 39
Sv: Ny bil med gnisslande bromsar. - 2011-07-19, 22:01

En ny fråga angående gnisslande bromsar.
Vid tvära svängar vid t.ex parkering i låg fart har mina bakbromsar börjat gnissla, utan att jag rör bromsen.
Rakt fram är det tyst.
Vad kan detta bero på?

/Micke

Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Gammal
HBK Medlem

Fia T.s avatar

Kommun/Land: Nynäshamn
Ålder: 68
Sv: Ny bil med gnisslande bromsar. - 2011-07-19, 22:35

Hej Sara & Micke, utan att ha "vetenskaplig grund" vågar jag mig på en gissning. Utrymmet mellan skiva och bromsback är vanligtvis några hundradels millimeter. troligen bildas en "kudde", ( som vid vattenplaning) av luft i spalten. Når du kör långsamt skapas inte denna utan naturkrafften "g" tar överhand. Klottsen "ramlar" då mot skivan, vilket skapar gnissel. Allt beror nog på för hårda bromsbelägg, s.k. taxibelägg, varför man vart dessa är en gåta, kanske för att få mera mil mellan byten.
Leffe

Följande Tackar Fia T. för detta inlägg:
Sara & Micke (2011-07-19)
Gammal
HBK Medlem

V-backens avatar

Kommun/Land: Stockholm
Sv: Ny bil med gnisslande bromsar. - 2011-07-19, 22:52

Snarare har man valt "taxibeläggen" av miljöskäl, luften har redan alldeles förmycket, för människan, skadliga partiklar på sina ställen där trafiken är intensiv och ständig.
V-backen

Följande Tackar V-backen för detta inlägg:
Sara & Micke (2011-07-19)
Gammal
HBK Medlem

Sv: Ny bil med gnisslande bromsar. - 2011-07-19, 22:59

Citat:
Ursprungligen postat av Fia T. Visa inlägg
Hej Sara & Micke, utan att ha "vetenskaplig grund" vågar jag mig på en gissning. Utrymmet mellan skiva och bromsback är vanligtvis några hundradels millimeter. troligen bildas en "kudde", ( som vid vattenplaning) av luft i spalten. Når du kör långsamt skapas inte denna utan naturkrafften "g" tar överhand. Klottsen "ramlar" då mot skivan, vilket skapar gnissel. Allt beror nog på för hårda bromsbelägg, s.k. taxibelägg, varför man vart dessa är en gåta, kanske för att få mera mil mellan byten.
Leffe
Då kanske det beror på att hjulen längst bak (tandem axel) vrids någon hundradels grad vid tvära, långsamma svängar.

/Micke

Gammal
HBK Medlem

Sv: Ny bil med gnisslande bromsar. - 2011-07-19, 23:05

Är det samma bromsbelägg som används både till "vanliga" bromsarna och till parkeringsbromsen?
I så fall kanske det skulle hjälpa att släppa lite på vajern...

/Micke

Gammal
HBK Medlem

Fia T.s avatar

Kommun/Land: Nynäshamn
Ålder: 68
Sv: Ny bil med gnisslande bromsar. - 2011-07-19, 23:14

Micke, nä det funkar nog inte så. Sedan 60-talet har man självjusterande bromsar både på färd och handbroms vilket omöjliggör att förändra spelet. Släpper du på handbromse "tar" den bara högre upp.
Leffe

Följande Tackar Fia T. för detta inlägg:
Sara & Micke (2011-07-20)
Gammal
HBK Medlem

Wizards avatar

Kommun/Land: Mark
Sv: Ny bil med gnisslande bromsar. - 2011-07-20, 11:28

Citat:
Ursprungligen postat av Fia T. Visa inlägg
Leffe
Nja, det är trögheten i packningarna som drar tillbaka bromskolvarna.
Men det där med att klotsen ramlar mot skivan kan nog stämma.
//W

Följande Tackar Wizard för detta inlägg:
Gammal
HBK Medlem

Ålder: 58
Question Sv: Ny bil med gnisslande bromsar. - 2011-07-20, 13:19

Hej.

Jag har också problem med gnisslande bromsar (ny bil Hymer B678) jag har pratat med återförsäljaren och han säger också att man ska bromsa hårt några gånger, jag har gjort det men fortfarande så gnisslar det, har även ett problem när jag backar , att bilen liksom "durrar" (skakar), har någon nån erfarenhet av det ? Jag har hittills kört 250 mil med bilen.

Gammal
HBK Medlem

Wizards avatar

Sv: Ny bil med gnisslande bromsar. - 2011-07-20, 15:40

Citat:
Ursprungligen postat av modde Visa inlägg
Hej.

Jag har också problem med gnisslande bromsar (ny bil Hymer B678) jag har pratat med återförsäljaren och han säger också att man ska bromsa hårt några gånger, jag har gjort det men fortfarande så gnisslar det, har även ett problem när jag backar , att bilen liksom "durrar" (skakar), har någon nån erfarenhet av det ? Jag har hittills kört 250 mil med bilen.
Vår bil skakar också när man backar. Det verkar som det är motorfästena som är felgjorda. Vår bil har gått ca 400 mil. Flera jag talat med har samma problem.
Och bromsarna gnisslar också på vår bil.
//W

Gammal
HBK Medlem

Ålder: 58
Sv: Ny bil med gnisslande bromsar. - 2011-07-20, 17:25

Hej Wizard !

Vad har Du för bil ?

Calle

Gammal
HBK Medlem

Wizards avatar

Sv: Ny bil med gnisslande bromsar. - 2011-07-20, 18:47

Citat:
Hej Wizard !

Vad har Du för bil ?

Calle
Hej.
Adria Coral 670 SL, Fiat 160 multijet Maxi chassie 4250 Kg, 2011 å/m.
//W

Gammal
HBK vice Ordf.

Calle Bonaths avatar

Ålder: 56
Sv: Ny bil med gnisslande bromsar. - 2011-07-20, 21:14

Den absolut vanligaste orsaken till gnissel i bromsarna är att padsen sitter för trångt i oket.
Om man slipar av stålbelägget med en vinkelslip eller fil, så padsen blir "lätta" att montera, dvs. ett glapp på några tiondelar, så brukar det sluta låta.
Ett annat sätt är att i belägget borra några hål där man sätter in en bit av ett blyertsstift, så grafiten smörjer bromsarna.
Calle

Följande Tackar Calle Bonath för detta inlägg:
Gammal
HBK Medlem

Toskana650s avatar

Kommun/Land: Järfälla
Sv: Ny bil med gnisslande bromsar. - 2011-07-21, 16:29

Citat:
Ursprungligen postat av Montreal Visa inlägg
Det stämmer, bromsbeläggen "glasar" om de inte får arbeta lite ordentligt ibland. Så ta en tur ibland utan familj och lösa grejor och bromsa ordentligt! Ta i riktigt rejält någon gång också, så vet du hur bilen fungerar när det riktigt gäller! Bromsarna motsvarar en personbils, men husbilen väger ungefär dubbelt så mycket vilket innebär fyra gånger rörelseenergin som bromsarna skall ta bort i nödfall. Med andra ord, håll avstånd och fundera på hur fort du kör!?
Med dubbla vikten blir rörelseenergin dubbelt så stor, inte fyra gånger större.
Mvh PO

Gammal
HBK Medlem

Mona & Kjells avatar

Kommun/Land: Haparanda
Ålder: 64
Sv: Ny bil med gnisslande bromsar. - 2011-07-21, 16:44

Vår bil har nu gått dryga 800 mil o gnisslet fortsätter trots åtgärd av Bossing innan vår tor via Alperna till Italien och Kroatien. Anländer strax till Trelleborg. Får fortsätta bromsa hela vägen hem till Haparanda för att förhoppningsvis bli av med gnisslet. Annars får vi väl även fortsättningsvis hålla medtrafikanterna vakna då vi bromsar in!
//Kjell

Gammal
HBK Medlem

Sv: Ny bil med gnisslande bromsar. - 2011-07-22, 23:30

Citat:
Hej.

Min bil vibrerar också när jag backar. Tror att jag läst någonstans här på forumet att det är ett vanligt problem på 3 liters motorn. Bäst verkar det fungera i min bil med lite extra varv och mer slir på kopplingen.

/Micke

Gammal
HBK Medlem

Dennis & Kerstins avatar

Kommun/Land: Växjö
Ålder: 56
Sv: Ny bil med gnisslande bromsar. - 2011-07-23, 10:19

Hej!

När vår bil var ny, bara gått så där en 50 mil, gnisslade bromsarna så att man fick nästan ha öronproppar. Var på väg att ta kontakt med verkstad för åtgärd av problemet, men som med en del annat så drog det ut på tiden . Nu! någon gång under vår semester i Frankrike upptäckte vi att gnisslandet var borta!!! Kört ca 560 mil + ca 400 mil hemma. När det försvann kommer vi inte ihåg borta är det i alla fall.

Hälsningar
Dennis & Kerstin

Gammal
HBK Medlem

Relaxs avatar

Kommun/Land: Kungsbacka
Sv: Ny bil med gnisslande bromsar. - 2011-07-23, 23:18

Citat:
Ursprungligen postat av Relax Visa inlägg
Har en Bürstner 2010 som gått 800 mil, "lätt bromsgnissel" omfattas ej av den vanliga Fiatgarantin (hos Fiat)!
Bürstners "helbilsgaranti" däremot omfattar även gnisselproblemet. I Mantorp fixade Bürstner mina gnisslande bromsar och bromsgnisslet är numera helt borta!
Har nu kört totalt 450 mil efter det att Mantorp fixat bromsarna, gnisslet fortfarande helt borta så det var nog inget större problem för verkstaden!

Svara

Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL - > Ämneskategorier för Husbilen > Värt att veta om Husbilar

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Nödrop-bromsar Smeden Sköt om Husbilen 1 2009-06-08 19:26
Bromsar Mr Tatu Sköt om Husbilen 6 2009-05-08 23:18
Skrikande bromsar johny Husbilsköp o Import 18 2008-06-18 23:28
Gnälliga bromsar Ulf Ericson Sköt om Husbilen 7 2007-10-02 10:03
Gnisslande fjädringar/stötdämpare? Eva o Sven-Uno Sköt om Husbilen 3 2007-07-27 21:06

Program från vBulletin® Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright ©2005-2012, Husbilsklubben.se eller respektive Författare

Bankgiro: 5262-9615 IBAN: SE0850000000054171005892 BIC: ESSESESS