• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Äldsta hunden

F

F.d. 1370

Guest
Jag såg att vår gode ordförande blivit med valp. Det gläder mig att det blev en koijkerhondje, inte minst därför att vi själv har en sådan. "Jippi" är nu inne på sitt 17:e levnadsår och fortfarande vid full vigör. Hon är kärnfrisk och klarar sin årliga hälsokontroll utan problem. Undantaget är att hon sedan några år är stendöv, men det kompenserar vi med ett hemmagjort teckenspråk.

Som en av grundarna till rasklubben och också den förste ordföranden har jag i alla år noga följt rasen, även om vi numera koncentrerar oss på våra puli, som vi sysslat med i 26 år. "Jippi" är med säkerhet den äldsta koijkern i Skandinavien, möjligen kan det finnas någon äldre i Holland/Tyskland.

"Jippi" har två stora intressen - att jaga sork och mullvad och att åka husbil. Hon blir helt galet glad när hon förstår att vi skall iväg. Först in av alla och snabbt in under bordet för att bevaka sin plats. Härligt att se!

132.JPG

Bilden tagen nu i söndags den 22 maj.

Hoppas att Lasse L. får lika stor glädje av sin koijkervalp och att den också blir en lika inbiten husbilsåkare.


Det vore kul att veta hur många gamla hundar vi har i våra bilar - vem har den äldsta?

//Nils
 
H

hianders

Guest
Sv: Äldsta hunden

Fantastiskt - så fin gammal hund, 17 år!! Små raser tenderar ju att leva lite längre än de större hundarna.

Vår äldsta, Hobbe hund blir 14 år och 4 månader på lördag. Han hör också dåligt men har ibland lite selektiv hörsel verkar det som. Lite starr finns också i bilden men ibland ser han ju som en hök. Stelhet i lederna syns ju ibland. Vår näst äldsta blir 13 i oktobér och den yngste är 7 år.

fru hianders/Inger
 
H

hianders

Guest
Sv: Äldsta hunden

Vad har ni för kortnamn för rasen Brianda? Vi har ju sheltie = Shetland Sheepdog.

Inger/fru hianders
 
F

F.d. 1370

Guest
Sv: Äldsta hunden

Hej Inger,

Brianda är vårt kennelnamn sedan många år tillbaka. Vi har uppfödning av puli, men i liten skala. Vi har lyckats väldigt bra, särskilt med den vita varianten. Dock har vår svarta tik, nu 11 år, blivit Årets Puli 5 år i rad och nu även Årets Veteran Puli i 3 år. Tack vare husbilen har vi nu också möjlighet att ställa ut oftare på kontinenten. I sommar bär det iväg igen för andra året till Split och "4 nights Summer show". En utställning där bedömningen börjar kl 20 på kvällen och avslutas ca kl 02 på morgonen. Allt med tanke på värmen.

Vi har nu 4 hundar, 3 puli och så gamla Jippi. Hon får dock stanna hemma under utlandsresorna, annars är hon med alltid." Alla fyra är helt husbilsfrälsta. Dom har koll på allt. Ibland verkar det som att det är dom som äger bilen och att vi på nåder får åka med........!

Om 18 arbetsdagar blir jag "Friherre" !!, så då får vi bättre möjligheter att
utöka vår avelsverksamhet. (Någon måste ju passa valparna). Likaså kommer vi att "flänga runt" på vägarna än mer.

Nils
 
H

hianders

Guest
Sv: Äldsta hunden

Hej! Det skulle ha varit ett komma före Brianda, jag menade rasen koijkerhondje, vilket kortnamn, "smeknamn" har ni för den rasen?!!

Flåt!

Inger
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Äldsta hunden

Jag antar att Inger menar rasens tilltalsnamn som är "Kooiker".
På svenska brukar det uttalas "kåjker" men på Nederländska blir det ett långt å, "kååjker".
Imponerande ålder, 17 år. Vår äldsta hund blev 15 år en Borzoi (Rysk vinthund) som hette Dimitrijevitj Vodka. När vi gick i skogen vågade vi knappt kalla på hunden när vi mötte folk, för då trodde de väl att vi var alkisar.
 
F

F.d. 1370

Guest
Sv: Äldsta hunden

Ibland kan ett litet kommatecken ställa till det...:)

Det är som "Julian&Stina" säger- i dagligt tal är det Koijker. Det är intressant att se alla kortversioner av rasnamnen - Bulle, Staffe, Labbe, Portugis, Irländare.....osv
Men en tax är alltid en tax!
Nils
 
F

F.d. 29779

Guest
Sv: Äldsta hunden

Hej
Vår Frances är 14år + 1månad och är en Parson, lite synfel och med lite hörselnedsättning men ändå pigg o glad, vi har inskaffat en Siberian Husky som nu är 1 år och heter Maya.
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Äldsta hunden

Härligt se en gammal hund i så fin form! :)

Har själv sedan länge haft Isländsk fårhund och de två tidigare har blivit 15 år, hoppas nuvarande också får leva länge o må bra.

Skaffade ett vibrationshalsband med fjärrkontroll till en av gamlingarna, då hon var helt döv. Hon gick alltid lös och det fungerade fantastiskt bra för att få henne titta på mig på håll, så jag kunde köra teckenspråket.
 

Bilagor

  • BaStorpinne2.jpg
    BaStorpinne2.jpg
    67,4 KB · Visningar: 389
F

F.d. 29775

Guest
Sv: Äldsta hunden

Hej,
:dog:
Vår dvärgpudel 'Rufus' bliver 18 i september, är blind och nästan döv, men
nosen är det inget fel på och det er ju det viktigsta:)

Han går naturligt nog ingen långa runder längre men alla systemer är 'on go' och allt fungerer också i överste våningen och han är konstant hungrig:)

Han älsker husbilen och vi var iväg 2 veckor i Frankrig och Italien i maj.
Men - vi vet det bliver svårt en dag:msn_cry:

mvh
Mikael
 
Ö

örjan o irene

Guest
Sv: Äldsta hunden

Otroligt härligt med en så "gammal" hund. Ju äldre de blir, desto mer fantastiska blir de. Alla borde få uppleva dessa år med en "mogen" hund.
Må gott/Örjan & Irené
 

GöranoBitte

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
6580
Medlemskap
2024
Sv: Äldsta hunden

Kul att se att det finns fler medlemmar som har en Kooike. Vi har en tik på 4 år. Hon stortrivs med livet i husbilen. Hon har varit med oss i 16 länder och bl.a övervintrat i Portugal denna vinter. Vi har träffat så mycket människor tack vare henne. Hon är väldigt söt och tillgiven. En fördel också är att hon aldrig skäller.
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Äldsta hunden

Vår äldsta (drever)slutade sina dagar förra veckan - 13 år och en dryg månad. Ont i lederna, dålig hörsel och det verkade som att hon var lite dement också. Trots det så känns det tungt :(
 
Toppen