• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Comfortmatic och ASR??

anjohn

HBK Medlem
Inlägg
431
Kommun
Umeå
HBK-Nr
1664
Medlemskap
2024
Jag har läst någonstans att Fiats Comfortmaticväxellåda inte går att kombinera med antispinn, ASR. Å andra sidan tycker jag mig ha sett annonser på bilar som sägs ha både Comfortmatic och ASR. Frågan är om det har varit fel i annonsen eller om det går att kombinera dessa val. Är det någon som vet med sig att de har både och? Jag antar att det inte är någon skillnad mellan olika tillverkare av bodelen i detta fall.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.584
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Comfortmatic och ASR??

Vi kunde inte få det 2009 till vår Carthago ihop med Fiat Comfortmatic.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Comfortmatic och ASR??

I tillvalslistan till Fiat står det om man väljer ASR att det ej går att kombinera med ComfortMatic så det är som du skriver.
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Comfortmatic och ASR??

Vi kunde inte heller få ASR till vår KABE 750 av 2010 års modell med Fiats Comfortmatic.
Vad det beror på känner jag inte till och har inte försökt ta reda på det heller. Det är liksom överspelat, men jag saknade ASR i vintras.
V-backen ;)
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Comfortmatic och ASR??

Det stämmer inte vad ni skriver, åtminstone i Finland får man både ASR o ESP.
När man beställer en ny bil så bestämmer man vad man vill ha o även betalar vad det kostar. Sen väntar man 3-5 månader o bilen är utrustad som man önskar. Det är minst 3 gånger förr som det har diskuterats om ASR / ESP. Hörde att ALKO kom ut med ESP först i år men ASR finns.

Finns nog att få o jag förstår inte varför H-bils handlarna sparar på så små utgifter när de beställer chassi eller så vet de inte.

Läser man Tyska tidningar så är det standard hos dem.


http://www.husbilsklubben.se/forums/t42379/

Mvh
Leif
 

Bilagor

  • DSCN3926.JPG
    DSCN3926.JPG
    887,8 KB · Visningar: 6
Senast ändrad:

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Comfortmatic och ASR??

Vad då stämmer? I vårt fall var det faktisk så att det var först vid vinterkörning som jag upptäckte att vår automatlåda saknade ASR. Fanns inga uppgifter om detta i KABEs produktkatalog och dessutom var återförsäljaren helt ovetande om detta. Möjligen kan det vara så att KABE hade missat att beställa ASR av FIAT.
V-backen ;)
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.789
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Comfortmatic och ASR??

Hej V-backen!
Vi blev också "LURADE" på ASR på vår Adria 2010 som jag skrev till dej i fjol !!!
mvh


Vad då stämmer? I vårt fall var det faktisk så att det var först vid vinterkörning som jag upptäckte att vår automatlåda saknade ASR. Fanns inga uppgifter om detta i KABEs produktkatalog och dessutom var återförsäljaren helt ovetande om detta. Möjligen kan det vara så att KABE hade missat att beställa ASR av FIAT.
V-backen ;)
 
Toppen