• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

På spåret i Skandinavien

Dalton

HBK Medlem
Inlägg
322
Kommun
Ovanåker
HBK-Nr
4839
Medlemskap
2025
Sv: På spåret i Skandinavien

Rätt! Det största Eriks Hjälpen vi besökt. Blev guidade runt i hela anläggningen.
Din tur att spåra vidare Hasse!
Hälsar Åke.
 
Senast ändrad:

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Sv: På spåret i Skandinavien

Tack Åke ! Ja vart är vi på väg till för bro här då ?
20160704_120801.jpg
Men aj då nu kom den på sniskan igen, men hav förtröstan gammal man gör så gott han kan !

En fin sommar hälsar
Hasse
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: På spåret i Skandinavien

Husker ikke navnet på broen, men den er på FV15 i Nordland fylke.
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Sv: På spåret i Skandinavien

Hej Knut! Nej det är inte på Fv 15 om det ligger i Nordland eller i Finnmark är jag osäker på, vad gäller vägnummer så tänk i vidare perspektiv
Hälsningar
Hasse

Kompletterar med att jag menade tänk Europaväg och den ligger i Nordland Fylke
Lycka till önskar
Hasse
 
Senast ändrad:

Ironhawk

HBK Medlem
Inlägg
423
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17920
Medlemskap
2024
Sv: På spåret i Skandinavien

Kan det vara E10:an på Lofoten? Bron över Grimsøystraumen mellan Grimsøya och Austvågsøya?

Jag har aldrig varit till Lofoten, men det är ett ställe som finns sedan länge på min "att besöka-lista".

//Peter
 
F

F.d. 28371

Guest
Sv: På spåret i Skandinavien

Kan det være broen over til Andøya ved Risøyhavn?
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Sv: På spåret i Skandinavien

God afton i tråden ! Det är rätt så långt att det är E 10, men det är Tjeldsundbrua ut på Hinnöya som vad jag förstår är den norra ön i "Lofotsöarna" bilden tagen förra året, det blåste 24 m/sek vid tillfället enl. skylt vid bropåfarten, det kändes kan jag lova, därmed släpper jag tråden till den som känner sig manad
Somriga hälsningar
Hasse & Ingegerd
 

Ironhawk

HBK Medlem
Inlägg
423
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17920
Medlemskap
2024
Sv: På spåret i Skandinavien

Jag tror du har blandat ihop broarna. Tjeldsundsbrua är en hängbro, så den kan det inte vara.

//Peter
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Sv: På spåret i Skandinavien

Hej Peter ! Du har rätt, jag blandade ihop bilderna och minnet det är bron över Gimsöystrauma, om Du eller någon annan spårar vidare, varsågoda ! Och Knut om jag missledde Dig ber jag om ursäkt
Hälsningar
Hasse
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: På spåret i Skandinavien

Ut fra ditt svar var jeg klar over at det måtte være en av broene på E10 gjennom Vesterålen, Ofoten eller Lofoten. Men jeg ønsket ikke å ta tråden :D det ville vært enkelt med steet view! Mitt innlegg var for å lede andre til rett del av fylket. Det finnes en lignende langt sør også, men den er krevende å få tatt et like bra bilde av.

E10 er ikke innom Finnmark, men går en mindre strekning i Troms fylke. Men hovedsakelig går den gjennom Nordland på norsk side. Tjeldsundbroen er i Troms, de andre broene er i Nordland fylke.
 

Ironhawk

HBK Medlem
Inlägg
423
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17920
Medlemskap
2024
Sv: På spåret i Skandinavien

God morgon!

Då fortsätter jag med en bild. Det här är också en vacker ö, men här finns det inga broar att blanda ihop, så husbilen får stanna på fastlandet.

//Peter
 

Bilagor

  • 20170610_134910.jpg
    20170610_134910.jpg
    2,7 MB · Visningar: 5

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: På spåret i Skandinavien

Gissar att du slår ett slag för Gävle och den nya ställplatsen, som ligger nära båten som kan ta husbilsfolket till Limön.

TommyD
 

Ironhawk

HBK Medlem
Inlägg
423
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17920
Medlemskap
2024
Sv: På spåret i Skandinavien

Jag kände på mig att du skulle vara snabb på att svara, eftersom det var en vy som man inte kan ta miste på om man varit ute på Limön.

Gävle kommun håller som sagt var på att anlägga (9 tror jag) nya husbilsplatser vid den nya gästhamnen, som ligger vid Södra Skeppsbron, ungefär mitt emellan dagens 2 husbilsplatser och kajen från vilken Limöbåten avgår. Tyvärr verkar det som att de inte hinner bli klara förrän till hösten.

Jag tog Limöbåten ut till Limön i lördags morse vid 9:30. Då stod det 3 husbilar även på Limöbåtens parkering. En stod på tvären och tog upp rätt många platser, men åkte därifrån långt innan det började bli fullt på parkeringen. Det var inte så många så åkte med båten den dagen, så det fanns gott om platser kvar på parkeringen, men en solig sommardag kan det nog bli fullt med personbilar där, när det är många som åker ut till ön.

Limön är en mysig liten ö, ca 1 x 2 km stor, med ungefär 200-300 små stugor och stigar lite kors och tvärs. All fordonstrafik är förbjuden på ön, det är inte ens tillåtet att cykla där. Det finns ett litet kafé på ön och 3 stugor som Gävle kommun hyr ut. Det går reguljär båttrafik dit från april-september.

Bollen över till dig, Tommy.

//Peter
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: På spåret i Skandinavien

Peter, jag skäms...... Måste erkänna vi har aldrig varit ut till Limön, men något på bilden tog mig dit och det faktum att vi fått en utökad ställplats alldeles intill båten gjorde gissningen inte så svår.

Något helt annat......

P7096607.JPG

Bilden tagen förra året, idag ser det helt annorlunda ut.

Var??

TommyD
 
F

F.d. 32985

Guest
Sv: På spåret i Skandinavien

Kan vara helt galet, men tror du är kvar och gör reklam för Gävle
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Sv: På spåret i Skandinavien

Hej Tommy ! Jag tror att det är ställplatsen "södra skeppsbron" där Du har tagit bilden från andra sidan (norra skeppsbron)
Hälsningar från (snurriga brohasse)
Hasse
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: På spåret i Skandinavien

Visst är det Gävle och visst är det ställplatsen vid Södra Skeppsbron som är motivet på bilden som jag tog förra året.

I en annan tråd berättar jag mera om den nya ställplatsen. Var nere idag för att ta en ny bild på ställplatsen tagen från samma ställe som förra året.

Tanken vara att visa att i Gävle går vi åt ett annat håll än vad vi får höra om händer i andra delar av Sverige, där ställplatserna/parkeringarna för oss blir allt färre.

Här har man på en central och vacker plats i stan, tagit bort 50-60 PB1 parkeringar, till förmån för 9 husbilsplatser!

Nu blev min fotoresa till stan ett fiasko eftersom den sammanföll med det värsta skyfall jag upplevt i Sverige.

Båda svarade rätt, men Clas var drygt 20 timmar snabbare med svaret.

Clas, varsego´

TommyD
 
F

F.d. 32985

Guest
Sv: På spåret i Skandinavien

Tack Tommy!

Det var en trevlig läsning att Gävle går åt detta håll med fina platser för husbilar. Hoppas fler kommuner kan gå samma väg.

Vi åker vidare på färden och vart har vi hamnat nu?
(Kör varianten med liggande bilder för försvåra det lite..;) )
 

Bilagor

  • IMG_2532.JPG
    IMG_2532.JPG
    33,9 KB · Visningar: 13
F

F.d. 32985

Guest
Sv: På spåret i Skandinavien

Visst är det så Tommy.
Det blir därmed returpassning till dig.

Visa oss nya trevliga resmål
 
Toppen