• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

På spåret i Skandinavien

Ironhawk

HBK Medlem
Inlägg
423
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17920
Medlemskap
2024
Sv: På spåret i Skandinavien

Bennie hann före, men det där är hemma hos dig i Gävle. Där cyklar jag förbi flera gånger i veckan. :)

//Peter
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: På spåret i Skandinavien

Var kan detta vara? (Har inte en aning om varför bilden ligger, har aldrig hänt förr)

Bennie
 

Bilagor

  • IMG_0092.JPG
    IMG_0092.JPG
    757,5 KB · Visningar: 20

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: På spåret i Skandinavien

Helt rätt Bennie, visst är det Gävle igår kväll 23.30, när vi var ute och rastade hunden. Nästan ljust som på dagen.

Skall förklara bilden.

Huset till höger, palatset,som heter just Dalapalatset här i Gävle.

Det Buddhistiska meditationscentrat finns numera i den tidigare Emanuelskyrkan. Man kan säga baptisterna har flyttat ut och Buddhisterna flyttade in. Finns troligen flera Buddhister än Baptister i dagens Gävle.

Vad tror ni, blir man påverkad av sin omgivning utan att riktigt vara medveten om det, eller vad sägs om det här.....?

IMG_2201.JPG

Så här ser det ut utanför vårt vardagsrumsfönster numera. Herrar iklädda brandgula skynken som vandrar fram och tillbaka med sina vitklädda noviser.

Vad händer? Jo två dagar senare åker vi och köper en....

IMG_1910.JPG

Ja just det, en brandgul plåtis!!

Om du frågat mig för ett par månader sedan vilken färg jag absolut inte skulle kunna tänka mig på min bil, så hade svaret blivit brandgul! Nu har vi en!

Bli inte förvånad om ni ser oss på någon ställplats i sommar iklädda luftiga skynken och mumlande Buddhistiska visdomsord. :)

Tommy
 

Ironhawk

HBK Medlem
Inlägg
423
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17920
Medlemskap
2024
Sv: På spåret i Skandinavien

En klassisk vy över Geirangerfjorden. Ørneveien kan man skymta slingra sig upp för bergssidan till höger.

//Peter
 

Ironhawk

HBK Medlem
Inlägg
423
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17920
Medlemskap
2024
Sv: På spåret i Skandinavien

Jag har åkt den vägen flera gånger, men har aldrig stannat till i Geiranger. Antingen har det varit så tjockt med turister att det varit totalt parkeringskaos eller så har regnet stått som spön i backen. Men nån gång ska jag stanna till och titta närmare på byn.

Nu har jag fått gräva djupt i mitt fotoarkiv för att hitta några nya bilder. det blir nog inte så lätt att ta den här direkt. Bilden visar inte den plats jag är ute efter utan den är tagen efter vägen dit.

//Peter
 

Bilagor

  • IMG_0572_2.JPG
    IMG_0572_2.JPG
    2,8 MB · Visningar: 1

Ironhawk

HBK Medlem
Inlägg
423
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17920
Medlemskap
2024
Sv: På spåret i Skandinavien

Nix, det är fel. Här är en annan bild efter vägen mot målet.

//Peter
 

Bilagor

  • IMG_0573_2.JPG
    IMG_0573_2.JPG
    2,6 MB · Visningar: 1

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: På spåret i Skandinavien

Ser ut som ett gruvhål, kanske du är ute och kör ekomuseumturen i Bergslagen på väg till världsarvet Engelsbergs bruk?
 

Ironhawk

HBK Medlem
Inlägg
423
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17920
Medlemskap
2024
Sv: På spåret i Skandinavien

Nix, det är inget gruvhål. Det syns rätt tydligt på den här bilden. Vi befinner oss ca 5 km från målet (bakom ryggen på mig), som ligger nånstans i Svealand.

//Peter
 

Bilagor

  • IMG_0576.JPG
    IMG_0576.JPG
    1,9 MB · Visningar: 5
F

F.d. 32985

Guest
Sv: På spåret i Skandinavien

Nu behövs det fler ledtrådar så inte spåret tappas bort..:)
 

Ironhawk

HBK Medlem
Inlägg
423
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17920
Medlemskap
2024
Sv: På spåret i Skandinavien

Dags för nästa ledtråd.
Vi befinner oss norr om 60:e breddgraden. Här kommer vattnet ut ur berget. Målet jag är ute efter ligger fortfarande några kilometer längre norrut.

//Peter
 

Bilagor

  • IMG_0578.JPG
    IMG_0578.JPG
    2 MB · Visningar: 3

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: På spåret i Skandinavien

Tror som sagt att det är en ort i Bergslagen. En gruva/bruk kanske i Dalarna som ligger i Svealand och t.ex. Grängesberg som ligger norr om 60:e breddgraden.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: På spåret i Skandinavien

Siste bilde ser ut om utløp fra et mindre kraftverk med en overløps renne eller muligvis bygget som fløtningsrenne.
 

Ironhawk

HBK Medlem
Inlägg
423
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17920
Medlemskap
2024
Sv: På spåret i Skandinavien

Knut hittade in på rätt spår, men det var Lasse som prickade rätt till slut. Bilderna är tagna efter vägen mot Trängslet-dammen. Jag tänkte visa ett par avslutande bilder över själva dammen, men eftersom jag sitter på jobbet nu och bilderna ligger på datorn hemma så får ni klara er med en vy från Google Street View
.
Din tur att fortsätta, Lasse!

//Peter
 
Senast ändrad:

Lasse N

FD HBK Medlem
Inlägg
1.005
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2634
Medlemskap
2022
Sv: På spåret i Skandinavien

Det är närmare 60 år sedan jag var i Trängslet och tittade på bygget av dammen.

Men var är vi nu?

IMG_0002.JPG
 
Toppen