• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vibrationer på 5:ans växel vid belastning!?

F

F.d. 11364

Guest
Har en Peugeot R660 Pilote -89 med en Turbodiesel motor.
Vid belastning/gaspådrag på femmans växel så blir det vibrationer i växelspaken. Verkar ej vara något fel på drivaxlarna så vad kan det vara?

PS. Någon som har hört något om att montera servostyrning på dessa? Ds.
 
T

Teddi

Guest
Sv: Vibrationer på 5:ans växel vid belastning!?

va väldigt försiktig med 5-ans växel,,om de är samma låda som fiat vill de inte mycke till ett ras,,de räcker att växla fel från 2-an direkt till femman för att de rasar,,alldeles för klent drev på femman enligt en bekant som jobbar med detta,,
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vibrationer på 5:ans växel vid belastning!?

Typisk symtom på inre knutar på drivakslarne och litt lav fart i forhold til veksel
 
F

F.d. 30003

Guest
Sv: Vibrationer på 5:ans växel vid belastning!?

Växellådsproblem. Hösten 2010 började jag planera för sommarresor med husbilen .Jag hadeköpt in en lap-top dator o hittade Husbilsklubben,där diskuterades växellådsproblem på Fiat, Citroen av 88-92 mod.Problem med 5:ans växel ,växelspaken vibrerade,samma problem hade många andra ägare.En ägare hade bytat olja till Omega 690.han tipsade även att över fylla med 0,2 lit. Har provat detta råd och darrningarna har upphört.Jag kan inte med säkerhet avgöra om det är oljekvaliten eller överfyllningen som har hjälpt. Men hade jag inte gått med i husbilsklubben så hade jag suttit med en vibrerande växelspak. Bosse C-25 ägare.
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen