• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Laddning av batterier Adria 680-2011

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Funderar hur laddningen är kopplad till min nya Adria?
Laddas både bodelsbatteriet och startbatteriet vi inkoppling av 230 v eller bara bodelsbatteriet? Någon som vet?
:)
JOE
 

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Sv: Laddning av batterier Adria 680-2011

Du har väl Elektroblock EBL 226? Det sitter iallafall i min 670 SL 2011.
Då laddas startbatteriet med max 6A, och bodelsbatteriet med max 14 Ampere när 230V är inkopplat

//Jerry.

Tack för hjälpen!
Det stämmer så bra. Har hunnit kolla själv oxå.
Vad jag förstår så är det bara att koppla in solceller så får båda batterierna laddning därifrån?

// JOE
 
M

Micke & Gunilla

Guest
Sv: Laddning av batterier Adria 680-2011

Hej Joe!

Har oxå en 680st, vart har du ditt extra batteri? under passagerar stolen??

Mvh Micke
 

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Sv: Laddning av batterier Adria 680-2011

Fel. Bodelsbatteriet laddas även av bilens generator när motorn går.
//W

Du har helt rätt Wizard, bilens generator den laddar både startbatteriet och bodelsbatteriet. Det är nog standard på alla husbilar i dagen läge. :)

Men frågan var om både startbatteriet och bodelsbatteriet verkligen laddas samtidigt från 230v.
När jag pratade med en servicekille på Adria fick jag beskedet att bara bodelsbatteriet laddas när 230 är inkopplat. Är inte säker på att det stämmer.
Någon som vet säkert?

JOE
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Laddning av batterier Adria 680-2011

Du har helt rätt Wizard, bilens generator den laddar både startbatteriet och bodelsbatteriet. Det är nog standard på alla husbilar i dagen läge. :)

Men frågan var om både startbatteriet och bodelsbatteriet verkligen laddas samtidigt från 230v.
När jag pratade med en servicekille på Adria fick jag beskedet att bara bodelsbatteriet laddas när 230 är inkopplat. Är inte säker på att det stämmer.
Någon som vet säkert?

JOE

När 230Vär inkopplad ger laddare 18 Ampere, varav max 6 Amp till bilbatteriet. Resten, 18 Amp minus laddströmmen till bilbatteriet går till bodelsbatteriet, allså MINST 12 Amp.
Detta enl Shaudts specifikationer för EBL 226.
//W
 

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Sv: Laddning av batterier Adria 680-2011

När 230Vär inkopplad ger laddare 18 Ampere, varav max 6 Amp till bilbatteriet. Resten, 18 Amp minus laddströmmen till bilbatteriet går till bodelsbatteriet, allså MINST 12 Amp.
Detta enl Shaudts specifikationer för EBL 226.
//W


Du har helt rätt Wisard. Jag har kollat med flera verkstäder. Tyvärr blev jag vilseledd av killen som visade mig bilen när den var ny.

Tur det finns killar som vet hur det fungerar. Tack för hjälpen.

JOE
 
Toppen