• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Alpha husbil

F

F.d. 21431

Guest
Har någon erfarenhet av dessa husbilar? Positiva eller negativa omdömen? I vilket land är de tillverkade? Tyskland?

tack!
/Kim
 

Stellplatz

HBK Medlem
Inlägg
175
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
6758
Medlemskap
2024
Sv: Alpha husbil

Hej

Alpha var ett västtyskt husbilsmärke och tillverkades av GABA Reisemobil. Alpha hade Svensk premiär -89 och fanns med en bit in på 90-talet. I Sverige såldes den av bl.a Huddinge Husbilar/ HB Sälj-Nordica Vikarbyn.
-91 så fanns det 6 modeller , 580 , 630S ,630SK ,760 ,alla alkovbilar med Fiat-ckassi, Jet 540 ,Jet 600 var delintregrad, dessa 2 var Fiat baserade,Prisnivå mellan 400 000 till 490 000 sek.

Stellplatz:spinny:
 
F

F.d. 21431

Guest
Sv: Alpha husbil

Tack för informationen! Har hittat ett exemplar från -01. Men det tycks vara lite av en raritet dessa alpha bilar när jag kollar runt...
 

Stellplatz

HBK Medlem
Inlägg
175
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
6758
Medlemskap
2024
Sv: Alpha husbil

Hej

Hoppas du har tur o får tag i en fin bil , om man får vara nyfiken - vilken modell blir det?

:)Stellplatz
 
F

F.d. 21431

Guest
Sv: Alpha husbil

alpah sunshine 710 går i tankarna! :)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Alpha husbil

Ojj - jeg besøkte fabrikken i Pfaffen-Schwabenheim for noen år siden.
Spennende løsninger, men tror ikke de produseres lengre. Merket er kjøpt opp av en produsent av spesialkabiner til brannvesen og industri.
 
Toppen