• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Öka totalvikten Fiat Benimar Aero 2001

F

F.d. 2123

Guest
Hej alla,

jag och hustru köpte en Fiat Benimar Aero 2001 av ett trevligt äldre par i Huddinge och vi är supernöjda med fordonet. Men då vi var och vägde den utanför Helsingborg på en kontrollplats och det visar sig att den väger 3400 kg med oss i och ingen annan last samtidigt som den är registrerad till 3500 kg totalvikt så undrar vi hur man enklast kan registrera om den till en högre totalvikt?

Jag hittade denna skylt poppad fast i husbilsdelen och där står en massa siffror, det som är mest intressant är varför det finns med en vikt av 4170 kg under 3500 kg? Kan det betyda att man kan registrera om den till en ny totalvikt av 4170 kg eller vad?

Tacksamma för all hjälp vi kan få, man vill ogärna bli stoppad på semesterresan och ha för hög vikt :(
 

Bilagor

  • skylt.jpg
    skylt.jpg
    71,8 KB · Visningar: 7

Lasse N

FD HBK Medlem
Inlägg
1.005
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2634
Medlemskap
2022
Sv: Öka totalvikten Fiat Benimar Aero 2001

Jag vet inte om jag har rätt men jag läser skylten enl. följande.

3500 kg = Totalvikten
4170 kg = Tågvikten
1612 kg = Max vikt på framaxeln.
1888 kg = Max vikt på bakaxeln.

Lasse
 
F

F.d. 2123

Guest
Sv: Öka totalvikten Fiat Benimar Aero 2001

Nu har jag letat febrilt på Google och funnit en del information :)
Den skylten som finns i bilden är sluttillverkarens identifikation.
Jag har kontaktat sluttillverkaren och frågat om det går att öka totalvikten och om de skulle vilja utfärda en ny skylt samt ett CoC intyg.

Få väl avvakta deras svar, vem vet det kanske går att ordna :)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Öka totalvikten Fiat Benimar Aero 2001

Ut fra akselastene tror jeg dette er en bil med 15" hjul og der er det desverre stopp ved 3500 kg totalvekt. Den ekstra lave togvekten tyder på at det er en rammeforlenger som begrenser en til 670 kg henger.

Om bilen har 16" hjul så er det mulig å gå opp til 3850 kg totalvekt. Men se om du under panseret finner et typeskilt fra Fiat - er det en Ducato 14 som jeg tror det er så er vekten låst, er det 15 så er det et lite håp.

Italienske produsenter som Benimar har i mange tilfeller balansert helt på grensen med sine maks 3500 kg biler (gammel grense for vanlige førerkort i Italia)
 
F

F.d. 2123

Guest
Sv: Öka totalvikten Fiat Benimar Aero 2001

Hej Knut,

den har 16" hjul och jag var ute och kollade i motorutrymmet och fann denna skylt. Det är intressant då denna skylt visar på en annan totalvikt. På denna skylt så är totalvikten sammanslaget mellan bak och fram axel 3970 kg.

Vet inte om det gör någon skillnad och vad bilprovningen kräver? Om det är husbilstillverkarens skylt eller biltillverkarens skylt? men jag får väl avvakta och se vad Benimar svarar :)
 

Bilagor

  • fiat_vikten.jpg
    fiat_vikten.jpg
    96,4 KB · Visningar: 5

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Öka totalvikten Fiat Benimar Aero 2001

Dette er orginalskiltet til Fiat og du har et Maxichassis siden du har 16" hjul og det er 230 chassiet. Spørsmålet er om du har Al-Ko bakramme eller Fiat orginalchassis. Er det Fiat orginal chassis og du har 2 bladfjærer på hver side bak har du mestsansynlig et 3,85t chassis, er det bare 1 bladfjær på hver side bak har du et 3,5t chassis og det må bygges om for å øke totalvekten til 3,85t.
Er det Al-Ko bakramme er det ikke mulig å se om du har forsterket chassie eller ei.
Som du sier må du uansett ha nye papirer og om det er evt, Al.ko, Fiat eller påbygger som må skrive ut dokumentasjonen er det bilprovningen som bestemmer.
 
F

F.d. 2123

Guest
Sv: Öka totalvikten Fiat Benimar Aero 2001

Hej Tor H,

det sitter två bladfjädrar på bägge sidorna :)
Ska sticka inom bilprovningen imorgon och kolla lite med dem vad de vill ha för intyg eller annat för att öka totalvikten.

Tacksam för all er hjälp
 

UffeO

HBK Medlem
Inlägg
1.500
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
5239
Medlemskap
2024
Sv: Öka totalvikten Fiat Benimar Aero 2001

Hej
Är det ett Fiat chassie, ska du ha ett intyg från Svenska Fiat. 1500:-.
Om du får inyget, ska du beställa en reg besiktning.
Sen är det klart.
 
F

F.d. 2123

Guest
Sv: Öka totalvikten Fiat Benimar Aero 2001

Jag får snart hjärnsläpp :swoon:

Har suttit i kö hos bilprovning för att få information om vad som gäller när man vill öka totalvikten. Teknisk support vet ju inte själva vad som gäller :mad:

Killen jag talade med gav så många olika svar så att det började snurra i skallen på mig.

Men så här sa han:

"Vi kan godkänna intyg antingen från sluttillverkaren eller från fordonstillverkaren (i mitt fall Benimar eller Fiat) men det beror på anläggningen där du gör registreringsbesiktningen. Då kontrollanterna kan ha olika åsikt är det inte säker att de godkänner det ena intyget utan vill kanske ha det andra intyget."

Så det innebär att på visa anläggningar kan man kanske ändra totalvikten med ett intyg från Fiat medan de inte godkänner sluttillverkarens och på andra anläggningar godkänner de inte intyget från Fiat utan kräver ett från sluttillverkaren.

Detta är typiskt för svensk byråkrati :mad:

Nu har jag i alla fall samtalat med Fiat som kan ordna ett intyg samt att jag varit i kontakt med Benimars generalagent i Norge som i sin tur kontaktat Benamars tekniska avdelning för att beställa en ny ID skylt och intyg åt mig.

Så förhoppningsvis lär jag hinna med att höja totalvikten innan semestern börjar :spinny:
 
F

F.d. 25251

Guest
Sv: Öka totalvikten Fiat Benimar Aero 2001

Hej
Är nyfiken på att få veta hur det gått för er som skulle höja totalvikten, tacksam för svar eftersom jag själv ska ge mej på detta.
 

holmsten

HBK Medlem
Inlägg
100
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
2315
Medlemskap
2024
Sv: Öka totalvikten Fiat Benimar Aero 2001

Jag har egen erfarenhet av att sluttillverkarens intyg inte räcker, i det här fallet är det en dethleff 6844 som dethleff intygar 3900kg men bilprovningen säger nej och att själva biltillverkaren också skall intyga och i mitt fall gör dom inte det.

Ingemar Holmsten
 
Toppen