• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

230V kylskåp till inverter?

S

Sara & Micke

Guest
Hejsan!

Går det att ansluta ett vanligt 230V kylskåp till en inverter med modifierad sinusvåg?

/Micke
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: 230V kylskåp till inverter?

Hej
Når vi kører en tur over den Tyske grænse ( 170 km ) tager vi ofte en ekstra fryser med, for at købe ekstra ind til Tyske lave priser på dybfrosne tyske varer.
Fryseren bruger cirks 35% af tiden 500 Watt (110 liter) det klarer generatoren udemærket med sine 83 Amp. over inverteren på 1000 watt kontinuert.
men lidt mislyd er der fra kompressor-motoren da den kører firkantkurve istedet for sinuskurve.
Min erfaring gennem 7 år ( 12 år ) med firkant'inverter er at det ikke har nogen betydning - kun i et enkelt tilfælde med en printer strøm omformer.
 
S

StorDansk

Guest
Sv: 230V kylskåp till inverter?

Hej,
har sett lösningen byggd för permanent bruk i ett engelskt hembygge, han påstod att det funkade till belåtenhet, men det kanske beror lite på vad man har för referensramar?
 
S

Sara & Micke

Guest
Sv: 230V kylskåp till inverter?

Hej
Når vi kører en tur over den Tyske grænse ( 170 km ) tager vi ofte en ekstra fryser med, for at købe ekstra ind til Tyske lave priser på dybfrosne tyske varer.
Fryseren bruger cirks 35% af tiden 500 Watt (110 liter) det klarer generatoren udemærket med sine 83 Amp. over inverteren på 1000 watt kontinuert.
men lidt mislyd er der fra kompressor-motoren da den kører firkantkurve istedet for sinuskurve.
Min erfaring gennem 7 år ( 12 år ) med firkant'inverter er at det ikke har nogen betydning - kun i et enkelt tilfælde med en printer strøm omformer.


Det är ungefär så jag har tänkt, att kunna ta med en extra frys när vi ska vara borta lite längre.
Eftersom vi oftast står på camping så ska frysen bara drivas av invertern under färd.
Kan kylskåpet skadas av modifierad sinus?

/Micke
 

Roffe1

HBK Medlem (P)
Inlägg
253
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
815
Medlemskap
2024
Sv: 230V kylskåp till inverter?

Beror på om det har elektronik kan finnas en liten risk.

Har den bara vanlig termostat (mekanisk) är det inget problem kompressorn klara säkert en modifierad sinuskurva.

Kolla på skåpets typskylt hur många Watt det är på och skaffa en inverter i lagom storlek.
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: 230V kylskåp till inverter?

.
Kan kylskåpet skadas av modifierad sinus?
/Micke
Hej!
Det går inte att svara på eftersom sinuskurvan kan vara modifierad på olika sätt. Läste en annan tråd där någon förstört flera laddare med en växelriktare med modifierad sinusvåg och jag vet att en dator inte alltid fungerar med vilken modifiering som helst.
NOTERA att en växelriktare ALDRIG skall startas med belastning!! (även om det kan fungera).
//Conny
 

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
Sv: 230V kylskåp till inverter?

Har äntligen hittat en spänningsomvandlare (växelriktare) som inte förstör laddare (ren sinusvåg).Kjell & Company 12/230 volt ,150 Watt 999kr.Finns även med 300 watt och 600 watt.:wink:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: 230V kylskåp till inverter?

Husk at motorer har en stort startstrøm, slik at en einverter som ikke har en høy korttids strøm trenger å være mye større en det nominelle for motoren. En motor på 150W kan godt trekek 600W og mer i ett par sekunder til den er oppe i turtall.
 

Roffe1

HBK Medlem (P)
Inlägg
253
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
815
Medlemskap
2024
Sv: 230V kylskåp till inverter?

Jag har en inverter på 300w med ren sinusvåg och den tål en belastning på 350w under 30 minuter och en max uteffekt på 500w. Den är köpt på Kjell & Company pris 1199:-

44033.jpg
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: 230V kylskåp till inverter?

Har äntligen hittat en spänningsomvandlare (växelriktare) som inte förstör laddare (ren sinusvåg).Kjell & Company 12/230 volt ,150 Watt 999kr.Finns även med 300 watt och 600 watt.:wink:
Hej!
Det verkar dyrt för min med ren sinusvåg på 300 W kostar ungefär samma (?) på Clas Ohlson Artnr. 32-5124 och den har en intermitent uteffekt (5 s) på 750 W.
//Conny
 

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
Sv: 230V kylskåp till inverter?

Jag har en inverter på 300w med ren sinusvåg och den tål en belastning på 350w under 30 minuter och en max uteffekt på 500w. Den är köpt på Kjell & Company pris 1199:-

44033.jpg
Jag kollade på clas ohlssons katalog.Det står att den har sinusvåg,men inte vilken. det viktiga är att den inte förstör mina laddare för kamera och eltandborste.Har kostat mycket besvär.
 

Roffe1

HBK Medlem (P)
Inlägg
253
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
815
Medlemskap
2024
Sv: 230V kylskåp till inverter?

Jag kollade på clas ohlssons katalog.Det står att den har sinusvåg,men inte vilken. det viktiga är att den inte förstör mina laddare för kamera och eltandborste.Har kostat mycket besvär.

Den är som sagt köpt hos Kjell & Company

44033 Växelriktare 12V-230V 300W
Ren sinusvågKontrollera 1199,00
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: 230V kylskåp till inverter?

Hej!
Om du söker på "växelriktare" hos Clas Ohlsson så finner du att man alltid anger om det är något annat än en sinusvåg. I instruktionen står Form på kurva: Sinusvåg <3% THD.
TDH = "totala harmoniska förvrängning" vilket förefaller vara en tolerans på formriktighet (?)
//Conny
 

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
Sv: 230V kylskåp till inverter?

Hej!
Om du söker på "växelriktare" hos Clas Ohlsson så finner du att man alltid anger om det är något annat än en sinusvåg. I instruktionen står Form på kurva: Sinusvåg <3% THD.
TDH = "totala harmoniska förvrängning" vilket förefaller vara en tolerans på formriktighet (?)
//Conny

OK Conny,men jag kan inte se av förklaringen om den har "rätt" sinusvåg för att inte paja mina laddare eftersom jag inte har tekniskt kunnande på området.Frågar man i butikerna som säljer vet dom ej.
 

Toskana650

HBK Medlem
Inlägg
76
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
4799
Medlemskap
2024
Sv: 230V kylskåp till inverter?

OK Conny,men jag kan inte se av förklaringen om den har "rätt" sinusvåg för att inte paja mina laddare eftersom jag inte har tekniskt kunnande på området.Frågar man i butikerna som säljer vet dom ej.[/quote]

Sinusvåg är sinusvåg! Precis som Conny skriver betyder THD<3% att det är nästan en perfekt sinusvåg, dvs ungefär samma som hemma i huset.
Det är modifierad sinusvåg som du ska passa dig för, eftersom den är trappstegsformad, alltså en riktig "fulspänning".
/ PO
 

Anders/Ylva

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
3128
Medlemskap
2024
Sv: 230V kylskåp till inverter?

Hej instalerad en lika dan i går som jag klippte av klämmorna för att inst den vid batteriet under stolen.I dag läste jag i bruksanvisningen att den inte skall vara ansluten när man inte använder den samt startar motorn.Men räcker det inte att ha den int strömbrytaren i läge off?
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: 230V kylskåp till inverter?

Endast vid start av motorn bör den vara avstängd - og når der ikke er mere strøm på batteri ( < 10,5 volt ~ ).
 
Toppen