• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Adria Coral 670 SL-Kabeldragning

F

F.d. 50024

Guest
Hej
Jag har blivit inspirerad av allt snack om solpaneler, så nu tänkte jag montera en dylik på våran husbil. Kablar finns ju framdragna från fabrik. Nu till problemet: Kablar för solpanel, AC och parabol finns i en flexibel slang vid EBL-boxen. Men var finns den andra änden på slangen med dessa kablar ? Det är enklare att fråga på detta eminenta forum än att plocka bort div. plastkåpor föreställer jag mej.

Mvh Torotor / Torbjörn
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Adria Coral 670 SL-Kabeldragning

Kablarna för A/C och solpanel finns i utrymmet under garderoben, bakom gasavstängningskranarna. Lite bökiga att få fram.
Iallafall på min HB av 2011 års modell.
 
F

F.d. 50024

Guest
Sv: Adria Coral 670 SL-Kabeldragning

Tack för upplysningen. Ska ut och kolla lite senare.

Nu har jag kollat. Det var precis som du sa, bakom gasolkranarna.
Tusen tack.

Torotor / Torbjörn
 
Senast redigerad av en moderator:

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.789
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Adria Coral 670 SL-Kabeldragning

Hej Toroto!
Var där mer än 2 skruvar som höll golvet i garderoben på plats?
Värre är att ta hål i taket för kabelgenomföringen (puu sålångt)!
Tänker du lägga solcellen platt på taket, eller fixa så att du kan vinkla upp fångaren & vrida den mot solen?
Mvh.
 
F

F.d. 50024

Guest
Sv: Adria Coral 670 SL-Kabeldragning

Hej Flor 16
Det är bara 2 skruvar som håller golvskivan på plats.
En hålsåg med passande ø måste ju fungera ganska bra för håltagningen i taket eller ?
Jag hade tänkt lägga solcellen platt på taket med distansprofiler så att det blir lite luft mellan cell och tak.

Mvh Torotor / Torbjörn
 

Hubilisten1

FD HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
17062
Medlemskap
2021
Sv: Adria Coral 670 SL-Kabeldragning

Jag drog kablarna från solcellen bakåt genom listen som finns bakom bakljuset, ner under husbilen och upp till golvet under garderoben. 5 kvadrat kabel. På så vis slapp jag borra hål i taket. Köpte en färdig solcellsladdare som passar EBL blocket och får laddning på både bodelsbatteri och bilbatteriet./Dan
 

Hqhusbil

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
5263
Medlemskap
2024
Sv: Adria Coral 670 SL-Kabeldragning

Jag limmade fast en vattentät elkopplingsdosa på taket ovanför garderoben med sikaflex. Sen borrade jag hål i dosan, genom taket och in i garderoben. På så sätt fick jag en tät genomföring.
 
F

F.d. 55616

Guest
Sv: Adria Coral 670 SL-Kabeldragning

Vill hänga på med fråga om var kan jag hitta kablar i min Adria coral surpreme S 670 SL köpt 2014 och tillverkningsår 2013. Har tänkt montera 2 st solpaneler 100W och vill bara göra max ett hål i taket, batteriet finns under stolen till höger om bodels dörren, men var finns ev fördragna kablarna i min bil. Tacksam för snabbt svar.
icon7.gif
icon7.gif
icon7.gif
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55616

Guest
Sv: Adria Coral 670 SL-Kabeldragning

Gammal tråd, men nog borde det väl finnas någon som har koll på om det finns några fördragna kablar i en 2013/2014 års husbil och vill delge sina kunskaper på hur jag på bästa och enklaste sätt installerar 2 solpaneler.
icon7.gif
icon7.gif
icon7.gif
 
Toppen