• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mugghållare i husbilen?

H

hianders

Guest
Ibland skulle jag vilja ha en mugg med kaffe el läskande dryck att ha i en hållare alldes nära min stol. Någonstans på instrumentbrädan kanske. Har någon av er något tips hur
man fiffigt ordnar detta?

fru hianders/Inger
:wideeyed:
 
F

F.d. 12848

Guest
Sv: Mugghållare i husbilen?

Hej!
På husbildagarna säljer Bossing en hållare som monteras lätt vid sidan om ratten hälsar Illåsen
 

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.335
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Sv: Mugghållare i husbilen?

Nä, det är verkligen en stor brist som man saknar i varmt väder.
Brukar ha flaska i dörrfacket eller uppe vid fönstret på passagerarsidan. Och då får jag snällt be om dricka när törsten kommer vilket i och för sig inte är något problem :).
Har hållaren från Biltema som hänger och dinglar på stora kartluckan i mitten. Den är definitivt inte optimal, rätt som det är kasar den åt sidan och ner på golvet.
Ska bli intressant att se alternativ!
/Gunnar
Hemma och just nu otörstig:rolleyes:
 
F

F.d. 12358

Guest
Sv: Mugghållare i husbilen?

Så här ser min ut. Den har inbyggt "balanssinne" och ändrar vinkel på muggen i kurvorna. Jag har till och med kört över trottoarkanter i låg fart när jag parkerar och inget kaffe har spillts.
Jag googlade lite och hittade den på tyska ebay: Google Översätt

Hälsn Hans
 

Bilagor

  • mugghallare.jpg
    mugghallare.jpg
    33,6 KB · Visningar: 247

aukja

HBK Medlem
Inlägg
167
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1870
Medlemskap
2024
Sv: Mugghållare i husbilen?

Hej!
Jag gick till Hjertmans o köpte en hållare för båt med fyra sugproppar som jag sätter på vä ruta framför dörren. Fungerar perfekt.
Hälsningar
Aukja
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Mugghållare i husbilen?

Hej
"MERSA" har en hållare, men enklare bilar saknar den finessen.
/Vidhem
 

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Sv: Mugghållare i husbilen?

Hej
Jag har "gropar" i instrumentpanele på båda sidorna för flaska eller kopp, mitt minne sviktar så jag minns inte om det är på Fiat panelen eller om det är närmare fönstret så Detleffs har gjort detta (har bilen på service får den först i morgonkväll)
Ha de paffw
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Mugghållare i husbilen?

Har en flaska av den sorten man köper den nya sortens cider i och som inte får kallas cider utan är kolsyrad saft av cidertyp och rymmer ca en liter. På den har jag en sådan där öppningsbar kapsyl som brukar finnas på flaskor för sportdryck eller vatten.
Den fyller jag med vatten och ställer i facket i dörrsidan (alkovbil). Det blir precis rätt höjd att ta den när man kör och fylla på vätskeförrådet när behovet uppstår. Den blir rätt kall när den står kvar där över natten. I var fall vid den här tiden på året.
EssoJ
 

Toskana650

HBK Medlem
Inlägg
76
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
4799
Medlemskap
2024

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: Mugghållare i husbilen?

Jag har en Fiat (Rapido 776FF) och där finns ingen dryckeshållare. Har funderat på vad tusan man kan sätta dit och var man kan sätta fast den.

  • Det finns visserligen en flaskrund fördjupning på ca 1 cm till höger om stereon. Men om jag placerar en petflaska eller burk där så vippar den alldeles för lätt.
  • I dörrens ficka går det inte att komma åt något vid färd. Fickans botten är nere i golvhöjd.
  • Instrumentbrädan är ju inte speciellt plan ovantill och har inga lämpliga släta ytor framtill heller.
  • Har sett hållare för fäste på armstöden, men det blir troligen rätt blött på golvet då man fäller upp armstödet :(
Har i alla fall sett ett par varianter på lösning av problemet här i tråden. Vore kul att även få se bilder på hur och var dessa fästs i bilen.
 

Toskana650

HBK Medlem
Inlägg
76
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
4799
Medlemskap
2024
Sv: Mugghållare i husbilen?

Jag har en Fiat (Rapido 776FF) och där finns ingen dryckeshållare. Har funderat på vad tusan man kan sätta dit och var man kan sätta fast den.
  • Det finns visserligen en flaskrund fördjupning på ca 1 cm till höger om stereon. Men om jag placerar en petflaska eller burk där så vippar den alldeles för lätt.
  • I dörrens ficka går det inte att komma åt något vid färd. Fickans botten är nere i golvhöjd.
  • Instrumentbrädan är ju inte speciellt plan ovantill och har inga lämpliga släta ytor framtill heller.
  • Har sett hållare för fäste på armstöden, men det blir troligen rätt blött på golvet då man fäller upp armstödet :(
Har i alla fall sett ett par varianter på lösning av problemet här i tråden. Vore kul att även få se bilder på hur och var dessa fästs i bilen.

Här ser ni hur vi använder Ikeas burk Bygel som mugghållare, papperskorg samt för diverse förvaring i husbilen. De hängs bara över en kant och är lätta att rengöra och flytta.
Mvh Eija & PO
PS. Ölburken är bara med som illustration och utgör inte vår normala färdkost:D
 

Bilagor

  • IMGP0005 (Medium).JPG
    IMGP0005 (Medium).JPG
    50 KB · Visningar: 366
  • IMGP0007 (Medium).JPG
    IMGP0007 (Medium).JPG
    47,3 KB · Visningar: 363
  • IMG_1483 (Medium).JPG
    IMG_1483 (Medium).JPG
    65,7 KB · Visningar: 373
  • IMG_1472 (Medium).JPG
    IMG_1472 (Medium).JPG
    56,6 KB · Visningar: 343
  • IMG_1479 (Medium).JPG
    IMG_1479 (Medium).JPG
    50,7 KB · Visningar: 326
F

F.d. 5458

Guest
Sv: Mugghållare i husbilen?

Så här ser min ut. Den har inbyggt "balanssinne" och ändrar vinkel på muggen i kurvorna. Jag har till och med kört över trottoarkanter i låg fart när jag parkerar och inget kaffe har spillts.
Jag googlade lite och hittade den på tyska ebay: Google Översätt

Hälsn Hans

Vad heter denna mugghållare jag vill köpa ett par st av dem! =) Tänkte beställa där men sen blir allt tyska blir ju ritkigt krångligt =) Går det få tag på nån annanstann? Vad är namnet på dessa?
 
Toppen