• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Svårt det där med satir

B

Byggare Bob

Guest
I en tråd som behandlar ett vax-polermedel har det uppstått en aningen hetsig diskussion.

Jag blir förvånad. Att ett par små flaskor skall kunna få igång en sådan debatt känns ändå ganska bra men de följande expertutlåtande som några här framför känns mindre seriösa. Man har synpunkter på en vara man tydligen varken sett eller provat.

När man sedan bemöter andra, som kanske till och med provat preparatet med bra resultat, då kommer storsläggan fram. Positiva argument skall krossas, hela debatten blir till en enda stor varböld bara för de positiva inte rakt av kan köpa argument som bara finns i teorins och sagornas värld.

Vid ett tillfälle när argumenten för och emot studsade fram och tillbaka, för och emot, två läger, ett för och ett emot och man verkade hetsa varandra till ytterligare höjder.
Då kunde jag inte hålla mig. Hade nyligen läst Gösta Knutssons saga om Pelle Svanslös med Bill och Bull för mina barnbarn och tyckte detta kunde vara en bra association utifrån pågående debatt och skrev därför ett kort inlägg där jag refererade till just Bill och Bull.

Kanske skulle jag inte varit så burdus eftersom jag sedan kunde läsa att någon eller några av debattörerna självmant tog på sig rollen som Bill eller Bull. Vilken självkänsla eller snarare brist på sådan. I min värld fanns ingen enskild person som skulle behöva känna sig utpekad men ibland blir det ändå fel. Hade en gång en god vän som sa: ”Säger du Synål finns det alltid någon enögd som känner sig träffad”.

Nu sa jag inte Synål men ändå lyckades jag tydligen träffa någon i hjärttrakten med min association till sagornas värld. Beklagar!

Hur som helst med detta, jag har beställt och fått två flaskor av det beryktade medlet och lovar återkomma med resultat av såväl yta som arbete så snart jag är klar.

Glad sommar!
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Svårt det där med satir

Om det inte var din avsikt att såra de som kände sig träffade, kanske det kunde vara bra att skriva det i den tråd det gällde? :wideeyed:
 
B

Byggare Bob

Guest
Sv: Svårt det där med satir

Om det inte var din avsikt att såra de som kände sig träffade, kanske det kunde vara bra att skriva det i den tråd det gällde? :wideeyed:
Varför?

Jag har inget dåligt samvete och känner inte heller att jag kan hjälpa upp deras ev. dåliga självbild? och för övrigt, de som tagit åt sig verkar kunna uttrycka sig med annan baktanke än den jag hade.
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Svårt det där med satir

Om simpel reklam för egna ekonomiska intressen ska tillåtas på det öppna forumet och när stödtrupperna av "amatör-satiriker" ska tillåtas rättfärdiga sina elakheter i diverse svammel i den höga konstens tecken, ja då är det hög tid för mig att följa de erfarnas goda råd att använda ignorera-knappen flitigt resp att inte logga in oftare än nån´gång i veckan.

Sedan finns det ju även andra mått och steg att ta för att inte låta sinnesfriden bli störd. Som T Rantsov valde att avslöja för hela forumet i sitt inlägg nr 80, så har jag varit utanför medlemsskaran en gång tidigare men återvänt - gärna och i förhoppning om att det inte skulle bli föremål för otrevliga kommentarer. Så blev det - ända tills nu!
 

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Sv: Svårt det där med satir

Som upphovsman till nämnd tråd så tycker jag att vi tar ett steg tillbaks och tänker efter vad som har gått snett.

En av anledningarna är att några skribenter har tagit på sig rollen att ”rädda oss” från denna vaxprodukt genom sina inlägg.
Inläggen har hela tiden haft en gemensam nämnare, att vi är riktiga amatörer som går på billig reklam, likt småungar som måste talas tillrätta av bättre vetande, så att vi inte blir lurade.

Detta retar naturligtvis upp en massa medlemmar som är nyfikna på att prova världens mest använda produkt i sitt slag, för en obetydlig peng och som dessutom är omöjlig att köpa över disk.

Det tråkiga med dessa skribenter är att de inte har haft förmåga att känna av vibbarna i tråden, utan fortsätter gång på gång att provocera tills några medlemmar som köpt medlet härsknar till och börjar ge tillbaks med samma mynt.
Där har vi en del av förklaringen till varför tråden gick snett, vi måste bli bättre på att känna av vad som är lämpligt att skriva, annars blir det så här, upptrappat och väldigt irriterat.

Tänk på att denna tråd är öppen för alla på internet, till skillnad från nämnd diskussionstråd som bara betalande medlemmar kan ta del av.

I hopp om att vi kan sluta fred och ge varandra positiv respons istället.
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Svårt det där med satir

Grabbar, någon tjej har nog förmodligen inte varit med, nu glömmer vi detta. Låt nu tiden ha sin gång och låt dom nu som provat komma tillbaka och lämna sina synpunkter. Först då kan vi få en objektiv bedömning och då lämna ris eller ros.
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Svårt det där med satir

Så käckt och så fegt, Janne!

När inte sakfrågan längre var det viktiga, utan de simpla personangreppen blev det viktiga, ja då ber jag att få ta min Mats ur skolan. Jag förstår att detta inte är rätt forum för mig utan tar min hatt och går. "Segrarna" skriver historien.

Helt utan respons har jag prövat såväl "kontakta oss"- knappen som att addressera dig, Janne som representant för styrelsen.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.569
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Svårt det där med satir

..........................
Helt utan respons har jag prövat såväl "kontakta oss"- knappen som att addressera dig, Janne som representant för styrelsen.

Webadm har mottagit ditt meddelande via "Kontakta oss" som kom i måndags den 2 maj, mottagandet bekräftades. Vad du ville ha åtgärdat med din protest överlämnades till styrelsen att bedöma.
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Svårt det där med satir

Flat Mates, skickade dig ett mail den 4/5 och även den 5/5 när jag såg ditt inlägg. Kanske har du inte fått mina mail, du kan väl höra av dig.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Svårt det där med satir

Ursäkta en gammal yngling men vad är ignorera-knappen? Uttrycket har förekommit i denna tråd och därför undrar jag om jag har jag missat något väsentligt? Det kanske är en viktig knapp!? :confused:

Jappe
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Svårt det där med satir

Tack för snabbt svar från såväl Janne E som admin på min Yahoo-mail, som jag inte kunnat kolla förrän nu! V v ursäkta tidigare kommentar om detta!
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Svårt det där med satir

Flat Mates,

Ingen fara på taket, sånt bara händer.


P.S. Undrar vad "Insider" rapporterar. :confused: :D
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Svårt det där med satir

Ursäkta en gammal yngling men vad är ignorera-knappen? Uttrycket har förekommit i denna tråd och därför undrar jag om jag har jag missat något väsentligt? Det kanske är en viktig knapp!? :confused:

Jappe
I överkant på tråden finns en "knapp" som det står "Ämnesverktyg" på.
Längst ned i den listan som visas om du klickar på den finns "Ignorera detta ämne".

//Stefan
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Svårt det där med satir

Hm, blandar vi inte ihop "satir" och "ironi" nu? ;)

Kan så vara. men då är vi genast tillbaka på denna tråds titel. :) ;)

//Stefan
(som genast går in på wikipedia för att utröna den egentliga skillnaden... )
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Svårt det där med satir

Kan så vara. men då är vi genast tillbaka på denna tråds titel. :) ;)

//Stefan
(som genast går in på wikipedia för att utröna den egentliga skillnaden... )

Hehe, det går runt liksom.
Och undertiden tycker man antingen att det blir roligare eller roligare, eller tvärtom! MEN, svårt ÄR det vilket som.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Svårt det där med satir

Äsch gubbar, gräv ner stridsyxorna nu, gå ut och putsa husbilen med vad ni vill, nu är det vår!! Alla husbilar skiner säkert lika blankt i vårsolen oavsett om det är Turtle eller Diamondbrite ni putsat med!!:cool:

/Ludde
 
Toppen