• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Blixtar inne i H-bilen

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej !

Jag undrar om en sak.:confused: Jag monterade solpaneler på totalt 135W och efter en lång fundering och pratade med montörer i Sylsmosse (då jag befann mig där) ang monteringen…. Kopplade jag utgående från regulatorn rätt in på batterierna Nu visar det sig att när jag har ”landström” slår det med jämna mellanrum ut en lång gnista/blixt:wideeyed: mellan laddaren (ej solcellsladdaren) och H-bils kontrollbox (den som styr elen i H-bilen) gnistan är på ca 5-7 cm lång och smäller rejält. Kanske inget att bry sig om, men jag skall bara se till att inte rör den för då kanske jag blir ordentligt ”jordad” :swoon:eller?
Någon som vet mer
Tack på förhand
Peter N
 
F

F.d. 2702

Guest
Sv: Blxtar inne i H-bilen

Hej.

Det låter inte alls bra!
Låt någon mäta på det som är van att arbeta med el.

Det skall absolut aldrig uppförasig så! Brandrisk och livsfara kan det medföra..

Troligen är det kortslutning eller jordfel i laddaren.

När det gäller solcellerna så kan man koppla dem dirket från regulatorn till batterierna ( detta är det vanligaste om man inte har annnan mätutrustning till det hela som övervakar laddning osv)


/Fraxe
 

telijej

HBK Medlem
Inlägg
167
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
85
Medlemskap
2024
Sv: Blxtar inne i H-bilen

Märkligt!
Försvinner symptomet om du kopplar bort solcellsregulatorn?
Har du möjlighet mäta mellan punkterna där gnistan slår?
Verkar på mig som något arbetar upp statisk elektricitet.
Har du jordfelsbrytare ?
Jan-Evert
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Blxtar inne i H-bilen

Hej Jan-Evert

Just nu så låter jag problemet vara då det är sällan jag kopplar mig till 220 V. Jag kan nog mäta mellan apparaterna men om mätistrumentet hinner med är jag tveksam om, då blixten är kortvarig. Någon form av uppladdning tror jag också att det är..... men varför och vad är frågan som jag undrar över.... näää.? jag tror inte att jag har någon jordfelsbrytare... däremot kanske man borde ha ett "spick" skydd mot inkommande spikar i strömmen, då jag varit i länder där det ofta förekommer spikar i strömmen. Blixtarna försvinner när jag kopplar bort solcellsregulatorn.... men även om jag kopplar bort starkströmmen :confused: så jag blir inte klokare på detta... :mad:
 
F

F.d. 3337

Guest
Sv: Blixtar inne i H-bilen

Låter knepigt men skulle det vara ett fel på elsystemet på 230V sidan skulle nog något hända alltså en säkring som går eller nåt som går sönder.
Mät spänningen mellan apparaterna som gnistan går mellan samt mellan en apparat i taget och till bilens jord, räcker att mäta mot en bult som håller stolarna eller någon annan metalldel som är förbunden med chassit, mätningen skall göras när solsellsregulatorn och 230V är anslutet.
Om det inte är några stora spänningar kan du jorda apparaterna med en kabel från plåten på den ena till plåten på den andra då försvinner gnistan garanterat du kan även dra en jord till chassit då får alla punkter samma jordpotential.

Tror också att det är en statisk spänning som gör skillnad i jordpotential mellan apparaterna.
 
F

F.d. 17148

Guest
Sv: Blixtar inne i H-bilen

Vill minnas att överslag i luft sker vid 3 MV/m, då skulle du ha över 150.000 V i potential skillnad. Jag skulle absolut bry mig. Mycket.
 
F

F.d. 55221

Guest
Sv: Blixtar inne i H-bilen

Hej et lille spørgsmål, hvor mange solceller, har du monteret ?. Har du monteret solcellerne parallelt ++ -- og ikke i serie da vil spædingen stige over 12V

ERIK DK.
 

telijej

HBK Medlem
Inlägg
167
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
85
Medlemskap
2024
Sv: Blixtar inne i H-bilen

Fortfarande mycket konfunderad.

Tyvärr kan jag inte se vad du har för husbil. Är det en med glasfiberskal?
Jag är inne på att ramen till solcellerna inte är anslutna till bilens chassiejord.

Vad du säger är att villkoret för gnista är att både solpanel och landström är anslutet.

Mera experiment:
Ta ur säkringen till landströmmen ( i ditt proppskåp). Gnista ?

Kan det vara så att skyddsjorden är bruten eller saknas? Detta är viktigt av andra säkerhetsskäl.

Försök jorda husbilschassie till vattenledning eller liknande.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Blixtar inne i H-bilen

Hej Gunnar !
Tack för tippset.... men jag hittade inget om min "el-central" Jag har en Hobby 700... 2005... provade att koppla den till centralen men då "fladdrade" kylskåpsreläet hela tiden....


med vänliga hälsningar'
Peter N
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Blxtar inne i H-bilen

Vanligtvis bör man inte koppla solpanelen direkt på batterier utan till laddaren, lite beroende på vilken laddare som finns i husbilen. Om det uppstår gnister i systemet är det säkert något som är felkopplat

Läs mer om solpaneler i andra trådar tex http://www.husbilsklubben.se/forums/t48112/

Hej Gunnar !
Tack för tippset.... men jag hittade inget om min "el-central" Jag har en Hobby 700... 2005... provade att koppla den till centralen men då "fladdrade" kylskåpsreläet hela tiden....


med vänliga hälsningar'
Peter N
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Blxtar inne i H-bilen

Märkligt!
Försvinner symptomet om du kopplar bort solcellsregulatorn?
Har du möjlighet mäta mellan punkterna där gnistan slår?
Verkar på mig som något arbetar upp statisk elektricitet.
Har du jordfelsbrytare ?
Jan-Evert

Hej Jan-Evert

Tack för tippsen..... koppla bort regulatorn hjälper ..... då försvinner problemet .... Mäta mellan gnistan är nog svår och jag är nog för feg för att vara i närheten av urladdningen.... Ja... något blir uppladdat ..... men jag tror att det är laddström som batterierna inte tar emot.... någon jordfelsbryttare har jag inte.... har fått tipps om jordfel..... skall kolla detta...

Med vänliga hälsningar
Peter N
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Blixtar inne i H-bilen

Låter knepigt men skulle det vara ett fel på elsystemet på 230V sidan skulle nog något hända alltså en säkring som går eller nåt som går sönder.
Mät spänningen mellan apparaterna som gnistan går mellan samt mellan en apparat i taget och till bilens jord, räcker att mäta mot en bult som håller stolarna eller någon annan metalldel som är förbunden med chassit, mätningen skall göras när solsellsregulatorn och 230V är anslutet.
Om det inte är några stora spänningar kan du jorda apparaterna med en kabel från plåten på den ena till plåten på den andra då försvinner gnistan garanterat du kan även dra en jord till chassit då får alla punkter samma jordpotential.

Tror också att det är en statisk spänning som gör skillnad i jordpotential mellan apparaterna.

Hej Hasse.!

Tack för tippset .... jag tror också att det lutar åt "jordfel"

Med vänliga hälsningar
Peter N
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Blixtar inne i H-bilen

Hej et lille spørgsmål, hvor mange solceller, har du monteret ?. Har du monteret solcellerne parallelt ++ -- og ikke i serie da vil spædingen stige over 12V

ERIK DK.

Hej Erik.!

Jag har 3 st 45Watt seriekopplad så spänningen blir ca 13 volt. Problemet finns bara när jag har stolpeström och billadaren är inkopplad....
Med vänliga hälsningar
Peter N
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Blixtar inne i H-bilen

Fortfarande mycket konfunderad.

Tyvärr kan jag inte se vad du har för husbil. Är det en med glasfiberskal?
Jag är inne på att ramen till solcellerna inte är anslutna till bilens chassiejord.

Vad du säger är att villkoret för gnista är att både solpanel och landström är anslutet.

Mera experiment:
Ta ur säkringen till landströmmen ( i ditt proppskåp). Gnista ?

Kan det vara så att skyddsjorden är bruten eller saknas? Detta är viktigt av andra säkerhetsskäl.

Försök jorda husbilschassie till vattenledning eller liknande.

Hej Telijej..!

Jag har en hobby 700.... 2005.... tror att det är glasfiber.... och det kan nog stämma som du säger att solregulatorn inte är jordad... men husbatteriet är jordat.... bör inte det räcka.?.... Skall prova detta med säkringen... Det händer bara när jag har ström kopplad till H-bilen.... sist det slog gnistor var på H-bilsträffen i high Chaparall.... tror att det kan vara jordfel eller jordbrist..... ett nytt fel uppstod att säkringen för kylskåpet blir varm och plasten runt säkringen smälter bort.... så något fel har jag även om sakerna fungerar.... Menar du att jag skall jorda till ett vanligt vattenrör... typ koppar.... ? Tack för dina idéer de leder mina tankar till jord "brist"...

Med vänliga hälsningar
Peter N
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Blixtar inne i H-bilen

Hej Erik.!

Jag har 3 st 45Watt seriekopplad så spänningen blir ca 13 volt. Problemet finns bara när jag har stolpeström och billadaren är inkopplad....
Med vänliga hälsningar
Peter N
Brainstorm:
Har du mätt spänningen på ej belastade paneler till 13 Volt. D v s när de inte är kopplade till regulator/batteri.
Jag förmodar att du har "12 Volt" paneler monterade. (Det finns väl inte trevoltspaneler?) Varje panel ger då ca 17 Volt. Är de seriekopplade som du säger så får du en spänning på över 50 Volt.
Om det är fallet så bör du parallellkoppla dem.
//W
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Blixtar inne i H-bilen

Jag har ingen förklaring till det som händer men det måste åtgärdas innan du lyckas få död på någon elekrtonik. För mellan tummen o pekpingret har jag för mig att man kan räkna med 10000v/cm gnista i luft (beror på luftfuktihet m.m.). Hur det kan laddas upp sådana spänningar kan man ju fundera över.
Har du en multimeter så du kan mäta resistansen till jord (bilens chassie) både på regulatorns hölje och dit gnistan slår (elblocket). Någon av dessa är inte jordad (0 ohm), antar jag eftersom spänning byggs upp. Iofs händer det att man jordar via ett motstånd på 100Kohm- 1Mohm om man av någon anledning vill ha direktjordat men ändå förhindra uppladdning.
// Göte J
 
Toppen