• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Blixtar inne i H-bilen

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej !

Jag undrar om en sak.:confused: Jag monterade solpaneler på totalt 135W och efter en lång fundering och pratade med montörer i Sylsmosse (då jag befann mig där) ang monteringen…. Kopplade jag utgående från regulatorn rätt in på batterierna Nu visar det sig att när jag har ”landström” slår det med jämna mellanrum ut en lång gnista/blixt:wideeyed: mellan laddaren (ej solcellsladdaren) och H-bils kontrollbox (den som styr elen i H-bilen) gnistan är på ca 5-7 cm lång och smäller rejält. Kanske inget att bry sig om, men jag skall bara se till att inte rör den för då kanske jag blir ordentligt ”jordad” :swoon:eller?
Någon som vet mer
Tack på förhand
Peter N
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Blixtar inne i H-bilen

Jag har ingen förklaring till det som händer men det måste åtgärdas innan du lyckas få död på någon elekrtonik. För mellan tummen o pekpingret har jag för mig att man kan räkna med 10000v/cm gnista i luft (beror på luftfuktihet m.m.). Hur det kan laddas upp sådana spänningar kan man ju fundera över.
Har du en multimeter så du kan mäta resistansen till jord (bilens chassie) både på regulatorns hölje och dit gnistan slår (elblocket). Någon av dessa är inte jordad (0 ohm), antar jag eftersom spänning byggs upp. Iofs händer det att man jordar via ett motstånd på 100Kohm- 1Mohm om man av någon anledning vill ha direktjordat men ändå förhindra uppladdning.
// Göte J

Hej Göte och ni andra som försöker få mig att förstå "problemet".... nu har jag mätt.... och allt verkar varad jordat... provade mellan minus och höljen på elpanelen och laddaren.... det blev ett pip vi båda tillfällen..... kan det vara så att regulatorn eller laddaren flippar ut.... det blir ju bakström till laddaren och solregulatorn den som fattar det först stänger väl då ner sin laddning ?.... frågan är då vilken som först får problemt..... då blixterna kommer först då batteriet är fullladdat och jag har 220v inkopplad.....
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Blixtar inne i H-bilen

Det är något som inte stämmer. Mellan två punkter med samma potential kan det inte uppstå en gnista, det är emot naturlagarna.
Nu får jag gissa. Du mäter med en anordning som mäter med växelspänning och det är en stor kondensator till höljet på antingen regulatorn eller elblocket som laddas upp. Du måste nog investera 79:- (eller mer) i en multimeter från t.ex. biltema och ohmmäta med den. Den ohmmäter med likström och då får du reda på hur många ohm det är från höljena till jord. Om det sitter en kondenstor mellan hölje ioch jord kommer du att få ett lågt värde som stiger mot oändligheten eftersom kondensatorn laddas.
// Göte J
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Blixtar inne i H-bilen

Hej Göte.!

Tack för dina och andras intresse av mina "problem"

Jag har inte glömt bort problemet, har mätt med mätinstrument om det finns kontakt mellan alla ställen där det bör/skall finnas kontakt.... men hittar inga problem.... tyvärr så har sommaren gjort att jag inte "giter" ta i tu med problemet.... men självklart så måste jag fixa detta.... ett problem är att all el i min H-bil är under golvet under en soffa.... och jag håller på att bryta ryggen av mig när jag sitter där och "meckar".... Men nu när det blir kallare och mer tid finnes så tar jag väl i tu med problemet..... jag tror nästan att felet ligger i min laddare..... men jag är inte säker.... för det jag vet om el så måste det finnas en kondensator för att "bygga" upp strömspikar..... och det kan finnas i den.... kanske

Önskar er alla en härlig fortsättning på sommaren

Peter N
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.789
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Blixtar inne i H-bilen

Hej muskatten;!
Jag kan inte hjälpa dej tyvärr,"men" är ändå tacksam att du vill skriva om problemet.
Men som jag brukar säga lev farligt & dö ung så blir du ett vackert lik!
Nä jag tänkte bara på 4:m.ers regeln vid uppställningen av H-bilen.
MVh.

Hej Göte.!

Tack för dina och andras intresse av mina "problem"

Jag har inte glömt bort problemet, har mätt med mätinstrument om det finns kontakt mellan alla ställen där det bör/skall finnas kontakt.... men hittar inga problem.... tyvärr så har sommaren gjort att jag inte "giter" ta i tu med problemet.... men självklart så måste jag fixa detta.... ett problem är att all el i min H-bil är under golvet under en soffa.... och jag håller på att bryta ryggen av mig när jag sitter där och "meckar".... Men nu när det blir kallare och mer tid finnes så tar jag väl i tu med problemet..... jag tror nästan att felet ligger i min laddare..... men jag är inte säker.... för det jag vet om el så måste det finnas en kondensator för att "bygga" upp strömspikar..... och det kan finnas i den.... kanske

Önskar er alla en härlig fortsättning på sommaren

Peter N
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Blixtar inne i H-bilen

Du pratar om en gnista på 5-7 Cm. För att få en gnista så måste det vara högspänning. Sedan säger du att det smäller vilket beror på en hög ström. Hur somhelst gnistan söker sig ifrån den positiva punkten till jord. Koppla bort den enheten som gnistan kommer ifrån. Att låta detta problemet vara är dumt av en mycket hög brandrisk eller rättare sagt inte om utan när det börjar att brinna.
 
F

F.d. 28965

Guest
Sv: Blixtar inne i H-bilen

Jag jobbar som elektriker på en stor industri.

Har du vägarna förbi Gävle/Sandviken så hjälper jag dig gärna, för detta är ett så intressant och udda problem att jag gärna vill gå till botten med det. :p:
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Blixtar inne i H-bilen

Stort TACK Fridde..!

Jag vill först be om ursäkt för att jag tidigare inte svarat/läst ditt inlägg

Jag befinner mig just nu i Salacgriva (lettland) tänkte fiska ... lax här. men det ser mörkt ut... Jag har inte lagt mer energi på blixtarna då vi under sommaren inte har behövt kopplat in 220v i H-bilen. Men i går bestämde jag mig för att kolla laddaren, då jag tänkte att blixtarna kanske kommer från den (Toptron CH240 V1 Artnr EL227) Hittade en kondensator som inte klarat sig (se bifogad bild) jag fick en kondensator gratis här i byn trots att jag inte kan lettiska elller förstår vad de säger.... men generösiteten finns tydligen över allt bara man frågar..... och du Fridde verkar också vara en generös person så jag hoppas att jag framöver har vägarna förrbi dig så vi kan träffas.
Jag har lagat laddaren men vet inte om den fungerar pga avskaknad av 220v just nu
Hoppas att inget annat gått sönder och jag kommer att informera er om något nytt händet.
Kan även säga att jag mätte upp allt ..... med digitalt mätinstrument men märkte inget på jordfel eller liknad, sen är jag ingen elektriker bara en glad amatör.... som ställer till det för sig
Är det någon som vet vad detta betyder, det står på ena gaveln av laddaren och sen är där en lite microomkastare ( 6h Gel 2h Nass) antar att det är instälning för gelbatteri och vanliga bly/syra men om någon vet bättre så är jag tacksam för svar

Tack för ert stora intresse av ett av mina problem
Peter N


Jag jobbar som elektriker på en stor industri.

Har du vägarna förbi Gävle/Sandviken så hjälper jag dig gärna, för detta är ett så intressant och udda problem att jag gärna vill gå till botten med det. :p:
 

Bilagor

  • P1010535.JPG
    P1010535.JPG
    73,1 KB · Visningar: 236
Senast ändrad:
F

F.d. 15705

Guest
Sv: Blixtar inne i H-bilen

Om det är (vad jag förstår) ett så pass allvarligt fel så SKA man låta en behörig elektriker titta på problemet. Du får enligt elsäkerhetsverkets föreskrifter bara göra arbeten och installationer som inte är att tolka som fasta. Det gäller även i husbilen. Alltså 220 in till omvandlare så är det behörighet som gäller. Jag tror att det är där felet ligger som en felaktig installtion.
Det är fullständigt LIVSFARLIGT att låta det vara.
En husbil brinner fort... Du har inte lång tid på dig att ta dig ut. (Se gärna MSB film om husvagnsbrand på youtube).
Med andra ord, pilla gärna på 12 v sidan men låt bli 220v! 12v sidan är helt ok... Om du vet vad du gör! Alltså du ska ha kännedom om hur installationen ska gå till på rätt sätt. Blir det fel och det uppstår en skada så kan du riskera att inte få ersättning på försäkringsbolaget.

olpe0924 - Branding
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Blixtar inne i H-bilen

Jag kan hålla med om att det kan vara farligt att låta det vara.

Först och främst borde man kontrollera varför kondensatorn har spruckigt.

Sedan att det skulle vara farligare med 230V än 12V kan jag inte hålla med om.
12V är en låg spänning som kroppen tål utan vidare och är ofarlig på så sätt.
Att tända en brasa så är det lättare med 12V på grund av den höga strömmen. En klen kabel med en hög säkring så har du en glödande tråd på några sekunder om du får en kortslutning. Som en svets låg spänning hög ström.Därför skall man respektera lika mycket 230V som
12 Volts instalationer, och inte tro att 12v är helt ofarlig.
 
Toppen