• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tvätta husbilen

K

Klaric

Guest
Hej

Har en fråga fick en flaska alfanol hd grön som kille sa var jätte bra att tvätta husbilen med men vad tycker ni finns något bättre eller?

Med avfettning eller ska det finnas något speciellt schampo till husbilar alla råd är välkomna.

Hälsningar Kenet
 

Carina Blom

HBK Medlem
Inlägg
110
Kommun
Östhammar
HBK-Nr
2237
Medlemskap
2024
Sv: Tvätta husbilen

Hej

Har en fråga fick en flaska alfanol hd grön som kille sa var jätte bra att tvätta husbilen med men vad tycker ni finns något bättre eller?

Med avfettning eller ska det finnas något speciellt schampo till husbilar alla råd är välkomna.

Hälsningar Kenet
Medlet du nämner vet jag inget om,men en varning för avfettningsmedel är på sin plats.
Många av dom kan lösa upp fogmassor, som kan finnas lite här o var på husbilar o husvagnar.
 

saxnäs

HBK Medlem
Inlägg
638
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2024
Sv: Tvätta husbilen

Jag rekomenderar att du avfettar med ett alkaliskt medel som inte löser upp tätningar på husbil/husvagn. Finns att köpa i färgaffärer /husbilsföretag m.m. Det har jag i alla fall använt sedan 1976 :)
 
F

F.d. 52918

Guest
Sv: Tvätta husbilen

använder "Globex 80" husvagntvätt,inköpt på Svenssons husbil i Klippan,bästa medlet hitentills jag funnit,använder det också till personbilen.
Vänligen Ingrid
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Tvätta husbilen

Alfanol HD grön avfettning är vad bilvårdsproffsen använder (främst på under vintern), ska inte behövas på sommaren. Kan användas till lite allt möjligt beroende på spädning.

Peter :)
 
M

Matts Torebring

Guest
Sv: Tvätta husbilen

Hej

Har en fråga fick en flaska alfanol hd grön som kille sa var jätte bra att tvätta husbilen med men vad tycker ni finns något bättre eller?

Med avfettning eller ska det finnas något speciellt schampo till husbilar alla råd är välkomna.

Hälsningar Kenet

Jag har en fem liter dunk stående i garaget. Men tar det inte på husbilen. Det gjorde jag på min första bil och hade aningen för starkt. Vattnet blev vitt, så även på marken. Det tog med sig färgen på bilen helt enkelt. Jag köper Husvagnstvätt som finns tror jag på alla husvagnsshopar. Det är riktigt bra till svarta ränder och dyligt. Mvh Matts Torebring
 
Toppen