Kan bara tillägga att jag jobbade (skolpraktik) på en liten kusttanker som levererade olja, bensin, etanol, rme osv, till gotland, kalmar, södertälje osv.
Efter varje last fick vi rengöra tankarna (lastlådorna) för att det var så mycket vatten, sand o krossat glas i tankarna att vi inte klarade en inspektion inför en ny lastning. Efter detta har jag verkligen insett vikten av bra filter på bränslesidan.
Dessutom kan jag berätta för er att Statoil, preem o shell handlar mycket produkter från polen, norge och av varandra.. sedan säljer de samma skräp under sitt eget namn. Onödig fakta men kan ju vara kul att veta
Men en lösning för ditt problem är kanske att när du pumpar ur bränslet så kan du köra det genom ett löst filter med vattenavskiljare, finns att köpa hos båthandlare (ett sånt där med filter och en glasskål i botten så man ser vattnet). Alternativt ett lite dyrare alternativ är ett Racor filter.
Vissa bilar har ju även en vatten drain på filtret som man kan tappa ur på om lampantänds för vatten i filtret, vet dock inte om fiat har det..
Lycka till
Hälsningar från ett soligt Nordatlanten
(på väg till hallifax och usa med 8000 bilar i lasten
/Fraxe