• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Med eller utan stödben?

F

F.d. 55374

Guest
Sv: Med eller utan stödben?

Det är väl klart som f-n att bilen blir stabilare med stödben.
 
H

hianders

Guest
Sv: Med eller utan stödben?

Man kanske skulle gå ut och montera bort några stödben på husbilen. :rolleyes: 15 kg, kan de väga så mycket? Vi har alltid haft för mycket prylar med oss men till sommaren skall bilen bli lättare. Att demontera stödbenen har jag faktiskt aldrig tänkt på tidigare.

O. t. är det någon som har ett passande infällbart trappsteg till salu kan ni väl höra av er.

Hasse A
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Med eller utan stödben?

Man behöver inte vara orolig att ämnena att diskutera ska ta slut på HBK.

Har stödben och är glad för det,enda relevanta anledning att demontera är som jag ser det viktbesparing.

Jag tror inte att dom väger så mycket som 15kg så besparingen är marginell.
Om man inte har monterade så kan inköpskostnaden vara ett argument,men att demontera skulle Jag inte göra.

Håkan J var observant att en del förespråkare för demontering jämför husbilen med en båt:wink:

HA DE
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.584
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Med eller utan stödben?

Vår förra husbil hade inga stödben och jag vill inte påstå att jag saknade dem. På den nuvarande valde jag att ha stödben men använder dem inte så ofta, bara då vi står en längre tid på samma plats.

Nu senast i samband med att vi stannade en natt i Limhamn vid 5 års jubileumet, var jag glad att de fanns. Det blåste väldigt mycket så husbilen stod och gungade hela tiden på grund av vindbyarna. Då var det skönt att kunna veva ner stödbenen och få en lugn natt.

Se även: http://www.husbilsklubben.se/forums/t40946/
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Med eller utan stödben?

Vad är det med er, era gamla dönickar. Stödbenen används vid buggträning och inget annat. Dom som inte buggar behöver inga stödben. Det har ingenting att göra om man har haft båt eller inte, ej heller om det blåser ute eller inte.

:santa1::santa-5-icon:
 

Bilagor

  • evolution.jpg
    evolution.jpg
    62,5 KB · Visningar: 3
F

F.d. 25267

Guest
Sv: Med eller utan stödben?

Det är väl klart som f-n att bilen blir stabilare med stödben.

Hej. Tror ingen säger emot dig. Frågan är väl hur mycket besvär man ska lägga ner på ett i mina ögon problem som inte finns. Man kunde nog ha stödben fram också så står bilen garanterat stilla. Är folk så känsliga om bilen rör sig lite när den står stilla - hur går det när man kör då - bara undrar. Ja alla är olika och var och en får göra som den vill men man kan ha synpunkter. Jag vägde mina när jag tagit bort dom och 17 kg onödig vikt kan ju räcka till en extra gasoltub tex. om man har lite lastvikt som ju många har. För de allra flesta räcker det säkert med nivåklossar så att bilen kommer i våg.

Per
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Med eller utan stödben?

Jag köpte ju mina av Anita & Jyrki och dom vägde nog bara 10 kg/paret och jag är väldigt nöjd ( dom var ju nya ).

Summa summarum = Olika folk , olika tycke och åsikter och tur är väl det för annars skulle ju alla åka Hymer helintegrerade ;) :)

Sen kan det ju vara så att har man långbäddar så är ju bäddarna nästan överbakaxeln och de flesta sover ju lygnt och skönt , vi har ju ingången samt köket bakom bakaxeln och det blir ju lite gungigt .
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Med eller utan stödben?

Hej. Tror ingen säger emot dig. Frågan är väl hur mycket besvär man ska lägga ner på ett i mina ögon problem som inte finns. Man kunde nog ha stödben fram också så står bilen garanterat stilla. Är folk så känsliga om bilen rör sig lite när den står stilla - hur går det när man kör då - bara undrar. Ja alla är olika och var och en får göra som den vill men man kan ha synpunkter. Jag vägde mina när jag tagit bort dom och 17 kg onödig vikt kan ju räcka till en extra gasoltub tex. om man har lite lastvikt som ju många har. För de allra flesta räcker det säkert med nivåklossar så att bilen kommer i våg.

Per
Jag far inte illa när bilen gungar, men jag vaknar. När jag kör, ser jag inte det som en nackdel
bosse b
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Med eller utan stödben?

Det kan finnas någon skillnad på att flyttar en eller två personer i en husbil på 2500 kg eller 5000 kg.
Eller är det en husbil med alkov = stor sidvind.
Mjuka eller hårda fjädrar.

Men allt det kan kompenseras med tryck luftfjädring - också på rätt nivå.
http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/353248
-----------------
der kan være nogen forskel, om der bevæger sig en eller to personer i en autocamper på 2500 kilo eller 5000 kilo.
Eller det er en autocamper med alkove = stor side flade.
Bløde fjedre eller hårde.

Men alt det kan kompenseres med trykluftaffjedring - også til rette niveau.
http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/353248
 
Senast redigerad av en moderator:

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Med eller utan stödben?

Det argument som Håkan J kommer med köper jag om det är så att med monterade stödben så skulle dom ta i istället för plastkjolen, men tror inte det är så i praktiken eftersom stödbenen sitter ganska långt fram på ramförlängningen.
Men eftersom ramförlängningen är ganska klen så använder jag stödbenen om jag kommer ihåg att jag har sådana.:spinny:
 
Toppen