• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Med eller utan stödben?

ollem

FD HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
147
Medlemskap
2022
Sv: Med eller utan stödben?

Stödben bak under överhänget är jättebra -
1. Om man är fler än en person ombord
2. Om man är fler än en och den andre behöver gå upp under natten för att uträtta nödiga behov.
3. Om man sover väldigt lätt och vaknar för minsta rörelse som den andre gör, t ex vänder sig i sömnen.

Vi har stödben på vår Hymer. De är som sagt jättebra och väl värda sitt pris. Vi har dock bara använt dem en gång. Det är nämligen jätteskönt att kunna strunta i allt pulande när man kommit fram till sin övernattningsplats. Vi skiter till och med i om bilen står en smula snett (vi använder inte våra underlagsklotsar heller).

Vi kopplar av i stället. Men jag beundrar de som fixar och trixar tills allt är perfekt. Vi är bara inte av det slaget.
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Med eller utan stödben?

Monterade något begagnade stödben våren 2010. Vi har ännu så länge inte använt dem vid något tillfälle. Tycker att husbilen är tilräckligt stabil utan stöd. Vill också lätt kunna köra iväg om något händer då vi står ensamma på en vanlig parkering.
V-backen :wink:
 
F

F.d. 25267

Guest
Sv: Med eller utan stödben?

Har aldrig ens provat stödbenen på våra två husbilar sedan -05. Har tagit bort dom och sålt dom. Stödben hör hemma på husvagnar. Tycker inte att bilen gungar särskilt mycket om man rör sig. Nu har vi ju haft båt i många år så man kanske inte är så känslig för det. Dessutom kan det vara bra att snabbt komma iväg om det skulle behövas. Det är t.o.m snyggare utan dessa klumpar som hänger under och även väger ca 15 kg onödig vikt.:twitcy:
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Med eller utan stödben?

Stödben blev inköpta och dessa åker ner så fort vi ställer oss några dagar , den blev total stumt i bak där vi har ingång och kök samt är det lättare och göra den lilla finjusteringen även om inte stödbenen är avsedda för att hissa bilen .
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Med eller utan stödben?

Holder med om at med Fiat ALKO Tandem så er nytten av stödben liten. Det andre ytterpunkt er en MB 3xx chassi med stort påbygg, her trenger en stödben om det ikke skal bli for mye bølger i kopper og glass. Tyngre MB og Fiat orginal chassi er for de fleste en nytte av ben. Helt tunge chassi som Iveco Daily og lastebil-chassi blir omtrent som ALKO Tandem.

Selv har vi hydrauliske ben på vår med Iveco Daily 60C18 chassi, disse ben bruker vi for å rette opp bilen når vi må parkere et sted det ikke er flatt - elelr når vi vil stå i flere dager.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Med eller utan stödben?

Jag använder stödbenen vid alla platser där det passar sig, då jag har ett väldigt känsligt balanssinne. Chassit är nog stabilt men har ett relativt stort överhäng bak, och varje rörelse i husbilen känns av och ibland kan jag nog känna ett visst obehag, lite sjösjuk kanske. Dessutom vill jag att bilen helst skall så i plan, varför jag oftast använder nivåklossarna. Till min hjälp har jag två enkla lebeller fastsatta vid förarplatsen och för finjustering har jag ett löst vattenpass. Det hela kan tyckas omständligt, men numera går det ganska snabbt att räta upp bilen, bara man har varit noggrann att välja plats att stå på.

Johan K
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Med eller utan stödben?

Har aldrig ens provat stödbenen på våra två husbilar sedan -05. Har tagit bort dom och sålt dom. Stödben hör hemma på husvagnar. Tycker inte att bilen gungar särskilt mycket om man rör sig. Nu har vi ju haft båt i många år så man kanske inte är så känslig för det. Dessutom kan det vara bra att snabbt komma iväg om det skulle behövas. Det är t.o.m snyggare utan dessa klumpar som hänger under och även väger ca 15 kg onödig vikt.:twitcy:

Har man en bil som ligger farligt nära överlast så finns det en anledning att ev pruta på stödben.
Men om du tittar på din bil och ser hur benen är monterade så sitter dom där även för påkörning. Konstruktionen är på stödbenen så att dom klarar att hasa på. Mät ut din vinkel från bakhjul till plastdelarnas underkant ibak så förstår du. Skulle aldrig ta bort dom.

Men alla gör som dom vill på sin egen bil förstås.
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Med eller utan stödben?

På våran relativt gamla bil fanns inga stödben,köpte 2 vanliga domkrafter på biltema och satte fast dom på ramen. Dom behövs eftersom vi har sittgruppen bak, och långt häng från bakaxeln.
Tommy R
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25267

Guest
Sv: Med eller utan stödben?

Jag använder stödbenen vid alla platser där det passar sig, då jag har ett väldigt känsligt balanssinne. Chassit är nog stabilt men har ett relativt stort överhäng bak, och varje rörelse i husbilen känns av och ibland kan jag nog känna ett visst obehag, lite sjösjuk kanske. Dessutom vill jag att bilen helst skall så i plan, varför jag oftast använder nivåklossarna. Till min hjälp har jag två enkla lebeller fastsatta vid förarplatsen och för finjustering har jag ett löst vattenpass. Det hela kan tyckas omständligt, men numera går det ganska snabbt att räta upp bilen, bara man har varit noggrann att välja plats att stå på.

Johan K
Är också noga med att stå plant med bilen och använder klossar när det behövs.Om man står stilla en vecka kanske det är befogat men vi står sällan mer än max två nätter. Det är nog väldigt olika både mellan bilar och hur känslig man är själv. Då vi har en boggiebil på 4,5 ton och dessutom är vana vid båt ser vi ingen nytta i stödben. Mvh Per
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25267

Guest
Sv: Med eller utan stödben?

Har man en bil som ligger farligt nära överlast så finns det en anledning att ev pruta på stödben.
Men om du tittar på din bil och ser hur benen är monterade så sitter dom där även för påkörning. Konstruktionen är på stödbenen så att dom klarar att hasa på. Mät ut din vinkel från bakhjul till plastdelarnas underkant ibak så förstår du. Skulle aldrig ta bort dom.

Men alla gör som dom vill på sin egen bil förstås.

Vi har 950 kg lastvikt så det klarar sig. Att stödbenen skulle vara även att hasa på har jag aldrig hört. Varför har inte alla husbilar detta som standard då ? Om jag tittar på min egen husbil som du säger så tar balken (chassiet) upp detta lika bra om inte bättre för det täcker ju hela bakänden på bilen och är väl så kraftigt som två stödben. Om du refererar till lastbilars underkörningsskydd så är det en helt annan sak då dessa är så höga att en personbil kan komma under. Att något annat fordon skulle komma under en husbil verkar helt omöjligt. Stödben att hasa på......vid påkörning ?? Det var något nytt.
 
F

F.d. 25267

Guest
Sv: Med eller utan stödben?

Vem har lärt sig något nytt menar du ?? Detta har du nog hittat på själv. Stödben att hasa på vid påkörning - jaja. Var och en får tro vad han vill - det blir bäst så. :rolleyes:
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Med eller utan stödben?

:swoon:

Men kära nån. Underkörningsskydd? Vad fick du det ifrån?

Kan inte du ta en bild på din bil så jag får se hur den ser ut? Förmodligen lika som vår -03 vi hade. Och då sitter tvärbalken som nedersta punkt och tar den i så bryter du garanterat sönder bilen om det tar i. På min så tar plasten i.
Alltså, stödbenens bakersta del kommer att skydda bilen.

Och som jag skrev tidigare, alla gör som dom vill.
 
F

F.d. 25267

Guest
Sv: Med eller utan stödben?

Har man stödben är dessa fästa i chassiet som ju likaväl får ta smällen. Skillnaden blir att kraften fördelas och inte på en punkt som om det tar i ett stödben så vari ligger fördelen ? Kör du runt och räknar med att bli påkörd bakifrån så kanske du ska sätta på något kraftigare skydd bak. Bryter sönder bilen - hur skulle det nu gå till då. Att du vågar köra överhuvudtaget. :twitcy:
 

fritidsbonden

HBK Medlem
Inlägg
285
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
11285
Medlemskap
2024
Sv: Med eller utan stödben?

Håkan j, tack för tipset med stödbenen, jag har monterat bort mina egna för att jag ansett dom vara obehövliga ur "gungningssynpunkt" men jag har aldrig tänk på att de kan fungera som skydd/hasplattor under bilen så att man inte river bort eller skadar stötfångaren bak då man exempelvis kör upp för en ramp på någon färja och bilen tenderar att ta i i bakkant, måste nu ta och mäta vinklarna bak, mvh thomas
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Med eller utan stödben?

Då är det nog klart bättre att göra ett par byglar som sitter längst bak under chassiebalkarna för att glida på underlaget. Både lättare, billigare och glider förmodligen bättre. :)
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Med eller utan stödben?

Det finns trådar här på forumet som behandlar problemet med att skrapa i underkanten bak på husbilar speciellt bilar med långa överhäng. Concord tex. har det som tillbehör med rullar som monteras i chassiebalkarna.

Om nu någon tror att det ska skrapa i så att bakhjulen hänger i luften så kan jag förstå att man inte vill förstå.

Sen Euramibil 742 så tycker jag att den typ av argumtentering som du svänger dig med nu gör att jag och vem vet kanske flera inte bryr sig att hjälpa dom som verkligen kan ta till sig information. Tråkigt.

Oj va mycket jag raderade innan jag skickade. Kanska flera borde göra.
 
Toppen