• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Framtidens Campingar

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Framtidens Campingar

Jag tar mig för pannan. Har SCR betalat för det här dravlet? Då förstår jag att de har problem. Förs måste väl vissa campingägare lära sig att hålla rent i servicehus, se till att allt fungerar och vara serviceinriktade. Det smäller högre än kristallkronor och ekbord.
Stjärnmärkningen är inget värd om inte grundkraven är uppfyllda.
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Framtidens Campingar

Jag tar hellre platser bland höga häckar OCH välstädade hygienmöjligheter
än "jodlande tokar" bakom camping- eller butiks- eller grill-disken!

Förmodligen blir väl SCR "tvingad" att införa klassningsavgifter för olika
sorters campingar, ALLT till besökarens kostnad!!
Men trevligt att se att även SCR insett att utvecklingen "går frammåt", så
att de inte i fortsättningen försöker få in alla på EN camping.
Alltså kommer det i framtiden bli godtagbart med svaret:
- Nej tack, jag gillar inte joddling vid grillen."

Vad sa Rellingen? - "Fan trot!" - :twitcy:
 
F

F.d. 52994

Guest
Sv: Framtidens Campingar

Man skall göra gästen nöjd, men inte blir man det av sånt där. Rent och snyggt och ett vettigt pris, då bli man nöjd. Jag får nog hålla mig till F Campingar även i fortsättningen. ;);)
 

Nizze

HBK Medlem
Inlägg
356
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
138
Medlemskap
2025
Sv: Framtidens Campingar

Äntligen, har saknat kristallkronor på campingplatserna. Nu kan vi snart ta in på camping och sitta under kristallkronans sken och intaga vår middag.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.581
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Framtidens Campingar

Vi skall ha klart för oss att SCR men delvis även Caravanclub har stora intressen att försöka förbjuda fri övernattning i kommuner och på ställplatser.

SCR, vars uppgift är att företräda campingägarna, vill på alla sätt få den ökande husbilsturismen in på sina campingar eller på sina kommande ställplatser med priser som inte får konkurrera med campingplatserna. Det framgår i debatten att man helst ser ett förbud för övernattning i husbil annat än på campingplatser.

Det arbetas redan i HBK på att förhindra att så kommer att ske.

Tyvärr finns det redan ett par andra husbilsklubbars styrelser, som istället för att som HBK bilda motpol mot SCR i förhandlingar med myndigheter, lierat sig med SCR i en tänkt paraplyorganisation. I den kommer naturligtvis SCR och Caravanclub att dominera med sina betydligt större medlemsantal.

Har verkligen dessa föreningars medlemmar missat vad detta skulle innebära för oss husbilsägare att inte längre fritt eller till ett rimligt pris kunna övernatta i husbilen?

Gunnar /medlem
 
F

F.d. 55370

Guest
Sv: Framtidens Campingar

PSSSST. Man behöver inte åka in på campingen.:music-icon:
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Framtidens Campingar

Det är sköna toner för framtiden att campingarna vill göra sig ännu attraktivare att besöka. Såväl SCR som CC och andra husbilsorganisationer vet nog hur man ska möta de framtida behoven inom det rörliga friluftslivet.

Det vore förvånansvärt om HBK i gemen väljer en egen linje, som i huvudsak går ut på att välja i huvudsak andra alternativ än campingar. Är det verkligen så?
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.581
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Framtidens Campingar

Nej, så tror jag inte det är!

De husbilsturister som har behov av vad campingplatserna har att erbjuda kommer naturligtvis att utnyttja dessa. Så gör vi när vi känner för det. Det finns inget antingen eller, flera alternativ behövs.

Under transportsträckor stannar vi helst på ställplats för enbart övernattning men vid målet står vi gärna på camping. Det är ofta tryggare att lämna husbilen för dagen och man kan låta solstolar och bord stå kvar ute mm.

Gunnar /medlem
 
F

F.d. 25310

Guest
Sv: Framtidens Campingar

Hej
Gunnar, bra svar båda två, valfriheten skall absolut finnas där, och tycker att man absolut inte skall låta sig fösas in i en fålla dikterad av andra, så jag ställer mig bakom ett beslut att man inte lierar sig med CC o SCR.

Christer
 
T

Teddi

Guest
Sv: Framtidens Campingar

före påsk pratade ja med en man som vill ha en lösning på detta,i första hand för att han säljer utländska husbilar, men han kan inte liksom jag tänka sej ett förbud att sova i egen bostad,de finns inte på kartan, vem skall ha pengar för detta i så fall?ock varför? han sa också att danmark har kommit mycke längre i detta ärende än sverige, sen påstod han att han följer detta noggrant,,ja citerar honom här men håller fullkomligt med,ja träffar honom med jämna mellanrum o han vill ha en positiv lösning på detta på grund av import av nya märken vilket e hans levebröd samtidigt som de e till våran fördel,,
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.672
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Framtidens Campingar

Med det rörliga friluftlivet menar inte jag att stå på en camping ifrån juni till augusti vilket väldigt många husvagnsägare gör. Men jag tror att dom flesta i den gruppen gillar det enkla och naturnära. Jag har läst kommentarerna till artikeln och kom fram till detta.

Dom flesta som har husbil gillar inte att stå stilla på samma plats för länge. Vi vill gärna vakna upp med en ny utsikt ofta. Vi fricampar helst men använder oss av campingplatser när vi känner för det. Gillar bäst lite mindre campinplatser och dom behöver inte vara "fina" bara det är rent i servicehusen och att man får ett vänligt bemötande.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Framtidens Campingar

PSSSST. Man behöver inte åka in på campingen.:music-icon:

Jo vi gjorde misstaget att i påskas ta in på Gränna camping och jag visste att vi var inne på reservflaskan så istället ta utan el 180:- så tog vi en elplats för 210:- det jag då inte visste var att dom även debiterade 1,75 kr/kilowatt som man förbrukade .

Jag ringde och frågade detta och det var ju riktigt och dom 30.- i skillnad mellan el och inte var ju att man hade en grusad väg utanför som skulle underhållas samt lite närmare toaletterna ....
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Framtidens Campingar

Vi står maximalt två nätter på varje campingplats och gillar att hitta nya, små och trevliga campingar över hela landet. Det kallar vi det rörliga friluftslivet, och det är lika spännande varje gång man kommer till ett nytt ställe. Vi har aldrig sett någon camping med illa skötta sanitetsanläggningar, men sunkiga rastplatser finns det gott om.

Vi har många gånger undrat hur de säsongsliggande husvagnsägarna klarar av att ligga månadsvis på samma ställe, hur bra det än är där. Men, man ska inte döma över det man själv inte provat på och vet. Valfriheten är ovärderlig!
 
F

F.d. 7282

Guest
Sv: Framtidens Campingar

Vi skall ha klart för oss att SCR men delvis även Caravanclub har stora intressen att försöka förbjuda fri övernattning i kommuner och på ställplatser.

Tyvärr finns det redan ett par andra husbilsklubbars styrelser, som istället för att som HBK bilda motpol mot SCR i förhandlingar med myndigheter, lierat sig med SCR i en tänkt paraplyorganisation. I den kommer naturligtvis SCR och Caravanclub att dominera med sina betydligt större medlemsantal.



Gunnar /medlem

Så menar du att CC:s arbete för husbilar är ett spel för galleriet ????
Vad baserar du det på ?

// Pär
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Framtidens Campingar

Det finns tusentals platser att stå på: Badplatser i norra Tyskland 6 Euro/dygn, bakom restauranger i Bosnien gratis, badplatser i Kroatien med 50:- dagtid gratis natt, alla svenska fritidshamnar till alla priser, vägverkets alla fina rastplatser. Vi har stått på campingplats en gång i Norrtälje då vi skulle ta bussen in till Stockholm. Det var helt OK.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.581
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Framtidens Campingar

Så menar du att CC:s arbete för husbilar är ett spel för galleriet ????
Vad baserar du det på ?

// Pär

Nej, det är inget spel, det är säkert deras fulla allvar.

Det finns redan gott om campingplatser med det utbud av faciliteter som man påstår husbilsturisterna efterfrågar, varför då skapa ställplatser med liknade utbud.

Vad vi saknar i Sverige är city-nära ställplatser för övernattning och besök på restaurang, teater, bio, handla etc. och det är detta vi vill få kommunerna att skapa.

Sådana platser finns i övriga Europa, särskilt i Frankrike och Tyskland är de rikt förekommande.

På förekommen anledning vill jag klargöra, att jag på intet sätt är negativ mot CaravanClub som organisation, tvärt om, är själv medlem sedan många år.

Gunnar /medlem
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Framtidens Campingar

Man hoppas ju, att de husbilister, som valt att vara medlem i CC, har gjort det för att de anser det vara en bra och nyttig klubb för det rörliga friluftslivet och inte mest för att medlemskapet ger diverse rabatter, som kompenserar medlemsavgiften!

Att CC tillsammans med andra husbilsorganisationer vill arbeta för en ny typ av billigare camping- / ställplatser med bra serviceutbud är väl ändå en positiv sak? Hur city-nära sådana kommer att vara återstår att se.

Att husbilister är en så köpstark kategori folk, som det hävdas av många sådana och som därför köpmännen och andra i kommunernas centrala områden borde värna om, har ju fått sig en knäck av de trista rapporterna om nerskräpning och andra olämpliga saker. Även kritiska åsikter i allmänhet om hur dyrt det är är stå på campingar och det avskydda SCR-kortet á 100.- talar ju också emot den påstådda stora köpstyrkan.

Det kan nog inte upprepas för ofta - detta med att det måste finnas en mångfald och en valfrihet utan att man ska kritisera de andra!
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Framtidens Campingar

Man hoppas ju, att de husbilister, som valt att vara medlem i CC, har gjort det för att de anser det vara en bra och nyttig klubb för det rörliga friluftslivet och inte mest för att medlemskapet ger diverse rabatter, som kompenserar medlemsavgiften!

Att CC tillsammans med andra husbilsorganisationer vill arbeta för en ny typ av billigare camping- / ställplatser med bra serviceutbud är väl ändå en positiv sak? Hur city-nära sådana kommer att vara återstår att se.

Att husbilister är en så köpstark kategori folk, som det hävdas av många sådana och som därför köpmännen och andra i kommunernas centrala områden borde värna om, har ju fått sig en knäck av de trista rapporterna om nerskräpning och andra olämpliga saker. Även kritiska åsikter i allmänhet om hur dyrt det är är stå på campingar och det avskydda SCR-kortet á 100.- talar ju också emot den påstådda stora köpstyrkan.

Det kan nog inte upprepas för ofta - detta med att det måste finnas en mångfald och en valfrihet utan att man ska kritisera de andra!

Jag står på camping ibland, mer sällan i dagsläget och sommartid. Men ändå så ofta att jag kan ha en uppfattning om campingnäringen.
  • först kortet kostar i dag 140 kr, har inget själv i dag är med i CC så det är löst med detta, men lite underligt är det att behöva lösa ett kort för att få köpa något av en affärsrörelse.
  • det finns "tveksamt bra" campingar och riktigt bra campingar ( de usla är numera som väl är borta), en fundering som jag får är att detta med hur bra campingen är inte har ett smack att göra med klassificeringen som SCR gör på sina egna campingar. Har varit på högt klassade campingar som varit dåligt städade och haft personal med lågt intresse för service.
  • det finns prisvärda campingar och väldigt dyra campingar. Detta tycks mig ha att göra med hur mycket lull lull av typ spelhallar, "gröna kaniner" och dyr marknadsföring campingen satsat på. Mera lull lull dyrare camping.
  • När jag är ute med barnbarnen kollar jag alltid lekplatsen först sedan servicebyggnaden. Erfarenheten jag fått är att danskarna har fantasifulla och säkra lekplatser, där har SCR mycket att lära.
 
Senast redigerad av en moderator:

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Framtidens Campingar

Hej KalleiViken! Bra rutet. Exakt min uppfattning. Själva står vi dock alltid på campingplats och använder ställplats etc. som en nödlösning.

Kliver hellre ut på en gräsplätt i arla morgonstund än ut på asfalten bakom en restaurang.
:)
 
Toppen