• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiat 130 hk vs 160 hk?

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Har beställt en ny Rimor 69P och tagit den större motorn som tillval, dvs 157hk och 3,0L istället för 128hk och 2,3L.

Valde detta dels pga att jag ofta lastar rätt tungt och även med tanke på framtida alpresor o dyl.

Hur stor skillnad är det egentligen på dessa?
Både kraftmässigt och sett till bränsleekonomi.
Var det värt dom extra 25K det kostade?
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.840
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Fiat 130 hk vs 160 hk?

Du har gjort ditt val Lasse. Självklart är det rätt då! :)
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Fiat 130 hk vs 160 hk?

Du har gjort ditt val Lasse. Självklart är det rätt då! :)

Det tror jag också, men eftersom jag har åkt Ford Transit och Cheva tidigare så har jag ingen erfarenhet av "lilla" Fiatmotorn, vilket gör det omöjligt att jämföra med den större jag får nu...
 

STANTON

HBK Medlem
Inlägg
866
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
Sv: Fiat 130 hk vs 160 hk?

Vi valde stora motorn i våran nya och den är otroligt stark och lätt körd. Vi körde från Jönköping och norrut och det var inga problem i backarna vid gränna och då är våran totalvikt 4,5 ton
 
F

F.d. 5898

Guest
Sv: Fiat 130 hk vs 160 hk?

med 3 liters motorn petar du i sexan efter att du kommit ur 50 vägen sedan kör du på den till nästa 50 väg

Den är urstark
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Fiat 130 hk vs 160 hk?

med 3 liters motorn petar du i sexan efter att du kommit ur 50 vägen sedan kör du på den till nästa 50 väg

Den är urstark

Så ska det låta, precis vad jag ville höra! :)
Drar den mycket i förhållande till den mindre, eller jämnar det ut sig av styrkan?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Fiat 130 hk vs 160 hk?

Jag tror inte att det är så bra ide att köra från 50km/tim på sexan, det ryktas att växellådorna tar stryk med det extrema vridmomentet från 3-litersmotorn. Växellådor behöver rotera relativt snabbt för att tåla stora vridmoment!
 

Bosse bas

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
7246
Medlemskap
2024
Sv: Fiat 130 hk vs 160 hk?

Hej. Du valde säkert rätt. jag har en Hobby Toskana 750 Exclusive med stora motorn. Den förbrukar under litern per mil i snitt. Totalvikten på HB är 5 ton. Ganska fansastiskt eller hur. Detta är min första HB så jag har ingen erfarenhet av mindre motorer. Du slipper ju även att byta kamrem då stora motorn har kamkedja. En icke försumbar utgift. Lycka till önskar Bosse bas.
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Fiat 130 hk vs 160 hk?

Enligt många...skall 130 multijet motorn med växellåda vara den bästa motorn Fiat gjort...själv kör jag just en sådan men don efter fordon, ju tyngre bil desto bättre med en starkare motor!;)

Pilot
 

kjeva

HBK Medlem
Inlägg
205
Kommun
Sundbyberg
HBK-Nr
163
Medlemskap
2024
Sv: Fiat 130 hk vs 160 hk?

Hej
Vår förra bil hade 130 hk och den nuvarande 157 hk.
Enl våra beräkningar drar dom lika mycke diesel. C:a 1.06/mil.
Däremot är det stor skillnad att köra med den starkare motorn.
Du har säkert en kamkedja och en Ivecomotor. Inte helt fel.

Kjell
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Fiat 130 hk vs 160 hk?

Hej Vår förra bil hade 130 hk och den nuvarande 157 hk. Enl våra beräkningar drar dom lika mycke diesel. C:a 1.06/mil. Däremot är det stor skillnad att köra med den starkare motorn. Du har säkert en kamkedja och en Ivecomotor. Inte helt fel. Kjell

Framför allt är det ett plus med högre vridmoment med den större motorn vilket innebär att man slipper växla ned i tid och otid.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Fiat 130 hk vs 160 hk?

Även styrservot är annorlunda till 3,0 motorn. Varvtalsberoende, vilket gör den otroligt lättstyrd vid parkering.
 

Stellplatz

HBK Medlem
Inlägg
175
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
6758
Medlemskap
2024
Sv: Fiat 130 hk vs 160 hk?

Har beställt en ny Rimor 69P och tagit den större motorn som tillval, dvs 157hk och 3,0L istället för 128hk och 2,3L.

Valde detta dels pga att jag ofta lastar rätt tungt och även med tanke på framtida alpresor o dyl.

Hur stor skillnad är det egentligen på dessa?
Både kraftmässigt och sett till bränsleekonomi.
Var det värt dom extra 25K det kostade?
Hej

Klokt val och väl värt pengarna, snittförbrukning ca 1,0l/mil, KANONMOTOR

Stellplatz
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Fiat 130 hk vs 160 hk?

Tack för många givande svar, verkar som jag valde rätt!
Nu hoppas jag bara den dyker upp nån gång också, 4 veckor försenad... :twitcy:
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Fiat 130 hk vs 160 hk?

Gratulerer med Ny Husbil, det blir garantert en flott opplevelse! Du har valgt 160 hk og det er ditt beste valg!!
:mcride:


130/160?.... Individuelt valg.
For meg er det en drivlinje som passer kjørestil, ønsket cruisingspeed og vekt/masse på kjøretøyet som skal settes i bevegelse, mao ferden skal være trivelig.
Vi har en integrert husbil, veide i påsken ca 3,6t. Var Onsdag formiddag 20. april 3 integrerte husbiler på tilnærmet samme størrelse, i følge fra nord for Halmstad på vei mot syd, to nyere og en litt eldre husbil. Vi kjørte på tempomaten i 96 GPS km/t, alle lå samlet. Jeg først, så en nyere Burstner tror jeg og en Hymer bakerst. Vi nådde etter flere mil sammen, Hallandsåsen. I bunnen av Hallandsåsen på vei sydover legger jeg inn 5. gearet og tempomaten fortsatt på den fine farten 96 GPS km/t, og bilen startet klatringen.

Jeg så hurtig at de andre to husbilene manglet trekkraft. Halvveis i bakken var begge de andre husbilene fullstendig hektet av og jeg mistet synet av den i speilene, og vi hadde en enkel, uanstrengt ferd opp på toppen med farten konstant liggende på 96 GPS km/t.

Jeg lar meg fortsatt imponere av Fiat sin 130 hester, det er min andre 130 hester på 2 år og er mitt valg fortsatt.


Prøvde senere den nye Preem dieselen, rakk to tanker før vi kom hjem og forbruket sank momentant med nesten 10%.... Det er første gang i min tid som bobil eier at svensk diesel er bedre enn norsk!.:confused:


:mcride:
 
F

F.d. 7702

Guest
Sv: Fiat 130 hk vs 160 hk?

Enligt många...skall 130 multijet motorn med växellåda vara den bästa motorn Fiat gjort...själv kör jag just en sådan men don efter fordon, ju tyngre bil desto bättre med en starkare motor!;)

Pilot

Hje alla Fiatåkare.
Som ni säkert märkt har tydligen väldigt många 130 hästare kompletterat med en s.k. Box, som ger ca 25 hk extra. Har talat med många som lovordar denna lösning. Kul med en kom mentar från en som "vet":spinny:Sune
 
Toppen