• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nivågivare i gråvattentank

F

F.d. 29969

Guest
Märkte att nivåvisningen i Calirapanelen visar fel ca 25% trots att färskvattentanken nästan är tom. Tydligen kan det vara givaren i gråvattentanken som behöver rengöras. Var sitter den och är den enkel att få loss och rengöra? ska man använda något speciellt medel?
 
F

F.d. 11293

Guest
Sv: Nivågivare i gråvattentank

Jag har samma problem i färskvattentanken, nivågivaren skall visa 3 läge men visar bara ett, jag har kollat i tanken och där sitter 3 spröt med olika längder, en för varge nivå, jag har gjort rent dessa men 2 är helt "döda" jag skulle tro att det är samma konsept i gråvattentanken, men var man servar dom vet jag inte, och där är ju betydligt sämmre miljö för spröten att leva i
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Nivågivare i gråvattentank

Det finnes mange forskjellige typer nivågivare, fra den opprinnelige med føelere som var skrudd fast i veggen på tanken til elektroniske sonder montert på toppen av tanken. Felles problem for de aller fleste er at de er avhengige av elektrisk lede-evne i vatn, og er vatnet rent nok er denne svært dårlig. I gråvatn er problemet biofilm som legger seg som en isolasjon på følere. I nye biler ser det ut til at vi i Europa i hovedsak har sonder som er skrudd fast i toppen på tanken, men 2 eller flere staver ned i vatnet. Er det 2 staver så er de like lange med en plast holder på enden for å holde fast avstand. Er det flere så er de av forskjellig lengde. Uansett så er det ved rengjøring viktig å rense mellom elektrodene oppe ved lokket og hele lengden på stavene.
 
Toppen