• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solpanel till elektronikblocket?

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Jag har försökt hitta om det är någon som kopplat solpanelen till elektonikblocket men ännu inte hittat det.

Min undran är: Ska solpanelen/regulator kopplas till elblocket? Om inte, varför? Är det en fördel att koppla solpanelen/regulator direkt på batteriet?

Jag har en EBL 220 med digital panel ED220 där det finns en sol.

EBL har två ingångar till solregulator. Om jag nu får tag i en solpanel inkl MPPT. Kan jag koppla den till LR(S) (3 kraftiga stift) utan att koppla till LRS only (3 små stift)?
 

anytec

HBK Medlem
Inlägg
587
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel till elektronikblocket?

Är det någon som har en pinkod till Dt 220c (solcelladdningen)som passar till en Adria har goglat och provat flera pinkoder men har inte hittat rätt ännu var i kontakt med Adria Sverige men där var det semester fortfarande
 
F

F.d. 6270

Guest
Sv: Solpanel till elektronikblocket?

nu vet jag inte hur din panel ser ut, men förutom pinkoden måste man aktivera respektive ny produkt, med en kod enligt ett papper.
 

anytec

HBK Medlem
Inlägg
587
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel till elektronikblocket?

nu vet jag inte hur din panel ser ut, men förutom pinkoden måste man aktivera respektive ny produkt, med en kod enligt ett papper.
Har denna panel skickar en pdf på instruktionsboken
Står lite grann på sida 5 & 13
 

Bilagor

  • 930.598 2010_05_03 DT 220 C BA_EN.pdf
    579,5 KB · Visningar: 175

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel till elektronikblocket?

Tacksam för hjälp med att lösa följande problem!!!
Monterade in en 120 W solpanel i vår Adria Coral 670 SL -11 i går.
Efter att ha kollat polariteten på solcellen med en multimeter kopplade jag in den i en Schaudt LR 1218, solcellsregulator. Regulatorn hade jag kopplat till EBL 226 C med passande två medföljande kablar. Elpanelen i vår bil är en LT 313 A. I morse kollade jag panelen som visade på fulladdade batterier i både bil- som bodel.
När jag i eftermiddag skulle flytta bilen började solcellsregulatorn surra våldsamt ca 10 sekunder efter start av bilmotorn. Efter att ha stängt av motorn kopplade jag loss ena polen till solcellen och startade bilen på nytt.
Nu hördes inte ett ljud från regulatorn.
Jag slog då igång elpanelen som visade på fulladdat bodelsbatteri, medan displayen signalerade för fullständigt urladdat bilbatteri.
Provstartade bilen som gick igång utan problem.
Tacksam om någon kan föreslå åtgärder för att fixa detta dilemma.
Vad hände och varför?
//Kjell
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel till elektronikblocket?

Har kommunicerat direkt med Knut om detta och fått tips om vad jag bör kontrollera. Säkringen mellan el-blocket och bilbatteriet hade brunnit av någon anledning!??
När jag bytte säkring började allt att fungera helt normalt, igen. Inget havererat som det verkar! Skönt! Som jag förstår det började laddningsregulatorn att brumma då spänningen från solcellen inte kunde skickas vidare till bilbatteriet.
Tack för tipsen, Knut!
//Kjell
 

Sörren

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Sundbyberg
HBK-Nr
6735
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel till elektronikblocket?

Hej såg att det finns 2 sorter vilken ska man ha till Adria 670SL årsm 2011.
EBL226



LR 1218 mit Einbausatz Universal 160 999.219

LR 1218 mit Einbausatz MNL 160 999.222

:cool:
 
Senast ändrad:

Ronny o Ulla-Britt

HBK Medlem
Inlägg
242
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
4709
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel till elektronikblocket?

hej.
är det någon som vet var man kan få tag i kontakt till solfångaringången på ett EBL99,
och spelar det för roll vilken regulator man har!
tackar på förhand
RONNY:spinny:
 

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.315
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2024
F

F.d. 55271

Guest
Sv: Solpanel till elektronikblocket?

Hei Ronny o Ulla-Britt.
Jeg har samme EBL 99 og jeg hadde samme problem som dere med å finne plugg. Den pinnen som skal inn skal ha en diameter på 2.1mm. Loddet fast en stift i enden av ledningen og satte den inn. Lengde ca. 5mm. Den satt fast i hunkjønnspluggen. Finn en pinne (enkjærne leder eller en annen pinne) med 2,1mm diameter å prøv om den sitter fast. festet så ledningene slik at de presset mot pluggen så de ble værende på plass.
Regulatoren for solpanelet har jeg forran EBL 99.
 
Toppen