• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tömmning av Husbil på parkeringsficka!

Status
Stängd för vidare inlägg.
M

mikkis

Guest
Igår (den 15/10 ) Körde vi från Tranemo till Kroksjöns fiskecamping, då en concorde svängde ut från sista parkeringsfickan innan kroksjöns fiskecamp efter de tömt sin husbil på parkeringsfickan.. efter husbilen tömt sin husbil körde dem in på "gratis" sidan och ställde sig... !!!

Varför kan man inte tömma sin bil på anvisade tömningsplatser istället för en offentlig parkeringsficka på länsväg 27 ?
Detta genererar som vanligt till att vi husbilsåkare får fortsatt dåligt rykte!

Mikkis
 
Senast redigerad av en moderator:

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Tömmning av Husbil på parkeringsficka!

Håller med föregående , måste man tömma o anser att det mesta är rent vatten ,kan man tömma i diket eller på en skogsväg, på asfalten där både hundar o barn går barfota är D!!!!!dumt ,dessutom så syns det att man tömmer, bara det gör att vi alla får lida för det , det kan tom. bli en extra miljöskatt , kanske en dekal ( jag tömmer ej i naturen) skulle vara nåt,även om det är färsk-vattnet man tömmer vet ju inte Svensson det , Så töm Snyggt uppmanas härmed Glad PÅsk på er alla!!!
 
Senast ändrad:

PoPS

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Vara
HBK-Nr
3114
Medlemskap
2025
Sv: Tömmning av Husbil på parkeringsficka!

Står just nu på Getteröns parkering. Idag på morgonen när vi vaknat och drog upp gardinerna upptäckte vi att husbilen till vänster om oss lämnat en pöl med skum efter sig. Förvisso är det ju grus här men ändå. Jag vill inte att vår hund ska råka trampa i tvål, diskmedel eller tandkräm.
 
M

mikkis

Guest
Sv: Tömmning av Husbil på parkeringsficka!

hej igen !!!

Måste bara tillägga följande.
Om husbilen hade tömt i diket , undrar jag hur vi som körde på 27:an kunde uppmärksamma tömningen?

Mycket möjligt att tanken var att tömma sin bil i diket, men resultat blev ej som tanken var!

Mikkis. !!
 
J

Jarn

Guest
Sv: Tömmning av Husbil på parkeringsficka!

I min husbil så medföljer det en slang för gråvattnet.
Om man då tvunget skall tömma, så kan man ju leda gråvattnet rakt ner i dike, brunn eller annat lämpligt ställe, utan att behöva släppa det på öppna ytor.
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Tömmning av Husbil på parkeringsficka!

Så länge det handlar om gråvatten som vi tömmer, så är väl det viktigaste att vi inte tömmer på platser där vi står (ställplatser).

Det ser illa ut, kan ge ökad ansamling av flugor & insekter och sist men inte minst dålig lukt under nedbrytningen.

Att tömma detta i ett dike eller ute på en skogsväg kan väl anses som det näst bästa alternativet efter en tömningsstation. Då vi får en naturlig rening i de gruslager som spillvattnet passerar, bättre än att tömma över asfalt då det riskerar att rinna ner i en dagvattenbrunn och sedan direkt ut till ett vattendrag.

Detta då vi förhoppningsvis endast har diskvatten, matlagningsvatten och vatten från tvätt och dusch i den tanken.

Detta är uppgifter jag fått från några olika kommuner som jag frågat.

//Tommy
 
O

Oskar-543

Guest
Sv: Tömmning av Husbil på parkeringsficka!

Hej
Jag mener nu de fleste Husbilsfolk har måttet tömme Gråvattnet ud i diket
en gang alle de der fricamper i syden på vinteren har måtte göre
det en gang Og det er nu ikke den störste forbrydelse tykte jeg
Det er meget värre de der
öppner tanken og körer i vej med öppen tank

Erik:D
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55464

Guest
Sv: Tömmning av Husbil på parkeringsficka!

Antagligen är det så. Har dom en cykel bredvid sig så får väl alla cykelägare dåligt rykte ? (Ironi).
 
Senast redigerad av en moderator:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Tömmning av Husbil på parkeringsficka!

De sista inläggen här är av så låg nivå att de egentligen inte borde behöva bemötas! :(,
Men det är väl enorma skillnader om någon gör sina behov i vägkanten, eller om en husbil släpper ut upp till hundratals liter skräpvatten på en RASTPLATS! dessutom, om en person såg detta och skrev om det här, hur många fler såg det, både under tiden, och efteråt och drog olika slutsatser, de flesta värre än verkligheten. Det är ju precis sådant här som kommer att förstöra den stora frihet som vi idag har att köra och stå nästan var vi vill med våra husbilar. Sedan kan man ju undra varför det är så bråttom att bli av med gråvattnet? Vi brukar ta med det hem och tömma på lämpligt ställe?! :confused:
 
F

F.d. 5941

Guest
Sv: Tömmning av Husbil på parkeringsficka!

Trist.

Detta drabbar oss andra husbilister och skitar ner vårt rykte.
Om man nu måste tömma det grå vattnet får man göra det där ingen ser det i skogen eller på anvisad plats.

Men för vissa är kanske friheten större.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Tömmning av Husbil på parkeringsficka!

Personligen tycker jag det är bara pinsamt med påhopp av detta slaget.
Påhopp (?) - ditt uttryck stör mig! Att tömma vatten av alla sorter är en fråga som i högsta grad berör oss alla. Menar du att det inte inte skulle vara tillåtet att ta upp denna principiellt viktiga fråga på dessa sidor?

Jag tycker att gråvattentömning är en alldeles utmärkt fråga att diskutera, inte bara för husbilister, utan även för hur vattentömningar uppfattas av andra trafikanter och övrig omgivning!

För min del tömmer jag färskvatten och någon enstaka gång en mindre mängd gråvatten i dike eller motsvarande innan vi kommer hem. Obs men då på så sätt att att omgivningen inte provoceras i onödan, dvs med åskådare ... !
Om det finns andra tömningsmöjligheter vilket det oftast finns under resor så utnyttjar jag etablerade tömningsmöjligheter, allt måste ju inte vara gratis bara för att jag har en husbil!
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Tömmning av Husbil på parkeringsficka!

Jag tömmer för säkerhets skull hemma på vår infart. Har aldrig upplevt att det luktar eller att det samlas flugor.
Folk som inte har husbil tror nog att vi tömmer toaletten, därför blir det sånt liv.
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Tömmning av Husbil på parkeringsficka!

Retar ni er på dem som står och "pinkar" i dikeskanten också?

Lars
håller med ,man kan åtminstone gå in en bit, ännu värre när det kommer en busslast med öldrickande män eller ungdommar , då blir det många liter .och damerna är inte bättre ,slänger sina hygienservetter var som,
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Tömmning av Husbil på parkeringsficka!

Att tömma detta i ett dike eller ute på en skogsväg kan väl anses som det näst bästa alternativet efter en tömningsstation. Då vi får en naturlig rening i de gruslager som spillvattnet passerar, bättre än att tömma över asfalt då det riskerar att rinna ner i en dagvattenbrunn och sedan direkt ut till ett vattendrag.

Det var helt nytt för mig! Att dagvattnet inte går via reningsverk. Måste säga att jag i min enfalld trodde att det gjorde det.
Osökt tänker jag då på alla biltvättar som folk gör på sina asfalterade infarter. All tjära och all avfettning - vilket de flesta inte kan hantera på rätt sätt - som rinner rakt ut i "sjön".
Tackar dig Tommy för att du lärt mig nåt nytt!

/Lg
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Tömmning av Husbil på parkeringsficka!

Skulle dagvattnet gå till reningsverket skulle reningsbassängerna svämma över vid kraftiga regnväder och följden av detta är att orenat avlopp skulle rinna rätt ut i vattendragen.
Dagvattnet rinner i de allra flesta fall rakt ut i vattendragen. Därför ska man aldrig stå och tvätta sin bil på gatan.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen