• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Extra lås

A.Borg

HBK Medlem
Inlägg
1.306
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2024
Hej alla husbilsåkare!Jag undrar om någon monterat ett extra lås,typ ASSA eller liknande,på bodelsdörren.Kan ni isåfall tala om vilket märke.Vi har en Carthago I51 där låset har bråkat en längre tid och nu har jag ledsnat.:mad:
Anders.B:)
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Extra lås!

Hej Anders!
Jag har monterat detta extralås i karmen för bodelsdörr samt båda garageluckorna.
För att höja säkerheten när vi är i bilen har vi en "bom" som spärrar ingång via bodelsdörren men som är lätt att haka ur inifrån.
Sedan har vi modifierade "fönsterhakar" som spärrar framdörrarna.
Sedan intrångsskydd för fönstren och givetvis larm på allt som är öppningsbart.

Ändå får vi ingen instängdhetskänsla när vi är inne i bilen.
 

Bilagor

  • Lås.JPG
    Lås.JPG
    14,7 KB · Visningar: 1.837
F

F.d. 51064

Guest
Sv: Extra lås!

Förlåt, Anders, att jag kapar din tråd, vi har inte monterat extra lås, men Robert skriver om intrångsskydd. Robert hur har du fixat intrångsskydd till fönstren? Hur har ni andra fixat det?
Vi hade inbrott i bilen, via ett fönster, när vi besökte Stockholm i höstas. Idag var vi på verkstaden och bytte ut rutan. Att bryta sig in bilarna är ju en barnlek, kan ta max, 10 sek.
Bryta sönder lite plast och sen är du inne. Känns verkligen inte bra.
Larm i all ära, det avskräcker, men det känns som det skulle behövas något mer.
När vi bytte bil i höstas så tyckte jag att en stor sidoruta var ett plus. Kändes som att sitta och åka i en buss. Bra utsikt.
Nu så här i efterhand så är den ett minustecken. Stor ruta nära marken, lätt att bryta sig in.
Nu känns det som vi behöver tänka till lite, vi har varken larm eller annat inbrottsskydd.
Det är väl som man säger att, dumheten bedrar visheten.
Tala om virrhjärna :spinny:Glömde förstås att skriva mitt namn som vanligt.
Mvh
Karin
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Extra lås!

Om det er en Hartal dør på din Cartago (ser at det er det på de nye) så er det litt plundrete å få montert låset, men jeg fikk installert på min Hartal dør hos Oelmühle Quick - Safe Mechanische Einbruchssicherungen für Reisemobile und Caravans, det var flere timers arbeid for montøren for produktet Wohnraumtürsicherung Typ 407 Hartal quick-safe.de som er en ABUS lås. Fikk samtidig montert liktlåsende sikkerhetslås på den store luken i garagen. Andre har fått montert liktlåsende på mange luker, greit med en nøkkel til alle sikkerhetslåsene.

En annen sak er at den orginale låsemekanismen i en Hartal dør må modifiseres for å fungere stabilt, i 2009 gikk det ut et skriv til servicestedene om dette. Selv fikset jeg låsen med 4 nylonstrips, ombyggingen som Cartago gjør nå er å sette inn et par skruer på strategiske steder.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Extra lås!

Som spärr på insidan av bodelsdörren satte jag ett uttag i trä på båda sidor vid dörrens bygel.
Syns vid den röda pilen. När vi bommar till det sitter en rundstav i bygeln och nerkörd i fästena som låser dörren. Rundstaven går alltså från sida till sida på insidan av bygeln. För oss är det bara att slå rundstaven uppåt för att snabbt komma ut om det behövs.
Dörr.jpg

För varje fönster och även takluckor större än 40x40, sitter en rostfri stålstång skruvad fast i fönsteröppningens träram (alltså inte i fönsterkarmen utan i karrossens träram runt fönstren. Tanken är att den fria ytan skall vara så liten att det inte går att krypa in den vägen. Ändå skall det inte kännas som vi var "finkade".
Fönster.jpg
Syns vid de röda pilarna.
Jag hittade dem i olika längder på IKEA.
IKEA | Organiserat & lättillgängligt | Skenor & väggförvaring | GRUNDTAL | Stång
Får ta lite mer och bättre bilder om intresse finns men hinner inte mer just nu.
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Extra lås!

ADVARSEL!

Det er et problem med låsmontering på en Hartal dør, skult inne i skummet i døren ligger det rør med overføringen mellom delene av orginallåsen.
Dette røret ligger helt inne på det naturlige området for normal montering av låskasse og låssylinder.
 
F

F.d. 51064

Guest
Sv: Extra lås!

Tack Robert för bilderna!
Bra lösning för att göra det svårare för tjuven att ta sig in. Får verkligen fundera på detta. Ska ta ett snack med gubben.

mvh Karin
 

California

HBK Medlem
Inlägg
297
Kommun
Gotland
HBK-Nr
1215
Medlemskap
2024
Sv: Extra lås!

Vi är kanske lite naiva, men nöjer oss med Hymers originallås och inget mer. Inga inklättringsskydd, inga spärrar vid dörrar eller fönster, inga larm men en bra försäkring. Det räcker.
Den som vill in går ändå inte att stoppa och ju mer man skruvar dit på bilen, desto större blir skadan (förmodligen) när tjyven tar fram kofoten och gör entré. Men det är väl tur att vi är olika som människor och kan göra våra val här i livet.

Ha det gôtt i bilen!
 

A.Borg

HBK Medlem
Inlägg
1.306
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2024
Sv: Extra lås!

Vi är kanske lite naiva, men nöjer oss med Hymers originallås och inget mer. Inga inklättringsskydd, inga spärrar vid dörrar eller fönster, inga larm men en bra försäkring. Det räcker.
Den som vill in går ändå inte att stoppa och ju mer man skruvar dit på bilen, desto större blir skadan (förmodligen) när tjyven tar fram kofoten och gör entré. Men det är väl tur att vi är olika som människor och kan göra våra val här i livet.

Ha det gôtt i bilen!

Problemet är att min dörr inte går att låsa med orginallåset.Jag kan ju inte låta bilen stå olåst.:confused:
Anders.B
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Extra lås!

Dessa problem har diskuterats tidigare på forumet. Här finns många svar på de frågor som ventilerars. Där beskrev jag bl.a. problemet med vår dörr, som gick stt "rycka upp! i låst läge! Men även extra lås, larm och fönsterhakar. Även bilder.
Leffe
Hur förhindra INbrott i husbilen?
 
Senast redigerad av en moderator:

A.Borg

HBK Medlem
Inlägg
1.306
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2024
Sv: Extra lås!

Hej Nils o Birgitta!
Jag har också en bil från Ö-ljunga.Tror du på allvar att han byter låskolv på en 4 år gammal bil.Problemet är att jag då får ett likdant skitlås som jag har.Jag vill ha ett bättre lås,det är det som tråden handlar om!!
Anders.B
 
Senast ändrad:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Senast ändrad:

Master

HBK Medlem
Inlägg
947
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Extra lås!

Hej

Jag beställde ett Abus lås via ebay. leveransen tog bara några dagar.

ABUS Tür Zusatzschloss Türzusatzschloss 4010 weiß neu | eBay

[FONT=Arial,Helvetica,sans-serif]
4010WES.jpg
[/FONT]
 
Senast ändrad:
Toppen