• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Glashållare?

Abben

HBK Medlem
Inlägg
184
Kommun
Mark
HBK-Nr
166
Medlemskap
2024
Hej!
Är det någon som kan tippsa om ett bra stöd för olika sorters glas. Nu är det bara en salig röra i skåpet efter första kurvan.
Hälsningar Abben
 

Hjulnissarna

HBK Medlem
Inlägg
390
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
1025
Medlemskap
2024
Sv: Glashållare?

Jag har tagit en speciell cellplast som brukar komma som emballage (inte frigolit utan med små "blåsor"). Anpassat skivor med tjocklek ca 3-4 cm så att de passar på hyllan. I cellplastskivan har jag så borrat (ev kan man noggrant skära ut) hål som passar för glas och muggar. Gör man hålen aningen mindre än muggen/glaset så står dessa 100%-igt stilla under färd. Suveränt - och materialet får man gratis!
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Glashållare?

Vi har köpt rullar med antiglidduk på Jysk för ca 15 kr/st, de finns i lite olika färger om man vill, kommer inte ihåg längden men det kan nog vara ca 1,5 m.
Vi har detta i alla skåp och lådor och det förhindrar att prylarna åker omkring i skåpet men också skrammel.

Vi har även detta under bordsduk och en del prylar så få stå kvar på diskbänken under körning, och det är kvar på samma plats när vi kommer fram.

Har sett samma rullar på flera husbilsfirmor, men då kostar de mellan 40-50 kr/rulle.

//Tommy
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Glashållare?

Köper man glas hos IKEA så får man en lämplig kartong för transport.

Blås på kartongen med önskad färg så håller den bättre i skåpet.

Vadå tillverka glaskross? :confused:
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Glashållare?

Det kan vara möjligt att klistra ihop några bitar med liggunderlag till större och tjockare block. I dessa kan sedan hål för glas och koppar skäras ut så att de står stadigt och inte skramlar, dessutom med låg vikt.


Det material som Hjulnissen längre upp i tråden skriver om tror jag heter skummad etenplast eller möjligen expanderad etenplast (möjligen polyetenplast). Den känns nästan lite fet på ytan, är oerhört lätt att skära i, går att såga med handjagare eller cirkelsåg samt använda vanliga dosfräsar eller liknande.

Vikten är i stort sett noll men den är lite trixig att limma ihop till större block. Jag har prövat med vattenbaserat golvlim som jag strukit på båda sidor, låtit torka och sedan tryckt ihop med ganska gott resultat. Nackdelen är att det blir lite fula limfogar i beige färg i det annars helvita materialet.
 

noynoy

HBK Medlem
Inlägg
475
Kommun
Nacka
HBK-Nr
6739
Medlemskap
2024
Sv: Glashållare?

Vi brukar ha med oss engångsporslin i en påse. Denna lägger vi över glas och porslin. Då står de kvar under färden.
Mvh Noynoy
 
Toppen