• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur fiskar folk nuförtiden?

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Jag körde gamla vägen vid Lanesund (Uddevalla - Rotviksbro) för att kolla G12:an (kamera) närmare häromdagen och fick då se följande:

En fritidsfiskare på isen, förmodligen ute efter öring

fiske 1.jpg

Plötsligt drattade han genom isen!

fiske 2.jpg

Jag funderade på om jag skulle stanna bilen och hjälpa honom men avvaktade lite eftersom min kondition inte är den bästa. Det var ju onödigt att vi hamnade i "Bohusläningen" båda två!

Plötsligt var han uppe igen och fortsatte lugnt med fisket som om ingenting hade hänt!

fiske 3.jpg

"På min tid" höll vi oss på land när vi fiskade öring när den blev lovlig efter vintern. Begav vi oss ut på isen så förvissade vi oss först om att den verkligen bar. Den här gossen verkade inte vara särskilt frusen av sig!

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50064

Guest
Sv: Hur fiskar folk nuförtiden?

Hallå Jappe
Han har nog koll på läget,å en viking är en viking så är det bara.
Fritidsfiske eller Sportfiske i dag och då är en stor skillnad.Riktiga kläder
är a & o när man är ute.Även om killens kläder ser tunna ut så behöver det inte betyda att dom inte är vattentäta och varma.Å han vet säkert hur djupt det är under isen.Inte orolig als för honom.Det enda jag kan säga är att det finns ingen öring på 300 meter i radie efter det oväsen som han gjorde när han gick igenom isen.Så det är bara att gå vidare 500 m upp eller ner längst stranden.
Tjenaaaaaa:mcride:
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 410

Guest
Sv: Hur fiskar folk nuförtiden?

Anton,
förstorar man upp Jappes bilder så tycker jag skorna ser ut som vanliga gympa-dojjor. Jag tror inte det är vattentätt utan han blev nog både blöt o kall.
Kanske han sitter hemma med rinnande näsa och äter Makkara istället för tänkt öring, stackarn.
 
S

StorDansk

Guest
Sv: Hur fiskar folk nuförtiden?

Förklaring följer!
Det denna havsöringfiskande gosse har på sig är mest troligt ett par sk. lättviktsvadare, tunnare än ett par vanliga brallor, oftast av nåt GoreTexliknande material som enkelt låter kroppsavdunstningen (svett) passera ut i det fria, men inget vatten släpps in (vettekatten hur det funkar, membrankonstruktion eller liknande), det enda dom har gemensamt med forntida neoprenvadare är att dom slutar strax under hakan, varma kläder har du under/innanför, titta va skrynkliga brallorna ser ut, foten i dessa vadare är lika tunn som en strumpa, därför spelar det ingen större roll vilka dojor som används utanpå, bara dom är ordentligt perforerade och har en halkfri sula.
Dom (havsöringsfiskarna) ses vanligen efter alla våra kuster vid denna tid på året då fisket är som mest spännande och utmanande, men absolut inget för veklingar. Lite fuskar han dock, han använder ju haspel.

Så fiskar folk nu för tiden Jappe!
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Hur fiskar folk nuförtiden?

Tack för den beskrivningen StorDansk! Jag hade nog mina aningar åt det hållet.

Frågan är om det ekonomiska utbytet av sådant fiske står i rimlig proportion till vad utrustningen kostar!

Kilopriset blir nog ganska högt, misstänker jag.

Jappe
 
S

StorDansk

Guest
Sv: Hur fiskar folk nuförtiden?

Jo du Jappe, denna typen av ekonomi är nog mera emotionell, ungefär som att ställa sig frågan: Kan det löna sig att åka husbil för sitt stora nöjes skull?
Köper du ett kilo odlad lax/regnbåge kanske du får betala strax under hundringen, ett kilo sportfiskad lax drar iväg till bortåt ett par tusen, det påverkar bl.a turismens lönsamhet åt det positiva hållet, och ger massor av meningsfull sysselsättning och behövlig avkoppling.
 
F

F.d. 50064

Guest
Sv: Hur fiskar folk nuförtiden?

Jäklar äntligen!!!! kunde inte ha förklarat det bättre själv :yes:
Välkommen
 
F

F.d. 410

Guest
Sv: Hur fiskar folk nuförtiden?

Man skall nog inte kika på ekonomin vare sig det gäller husbilsliv, båtliv eller fiske för den delen.

Det gäller nog att ha "skygglapparna" på.

Satt och gjorde ett mycket enkelt överslag på mina husbilskostnader med värdeminskning, bränsle, skatter och försäkringar och det torde väl handla om ca 80:-/mil.

Åker man iväg en helg för att fiska och kör, låt säga 50 mil, och har turen att få med sig ett par regnbågar á 1 kg hem så blir ju kilopriset 2.000:- så det gäller att äta med andakt.

Som sagt, man skall nog undvika att kika på ekonomin, men husbilslivet och fisket är ju så kul att det är nog så nyttigt för själen, att vi bör förtränga kostnaden.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Hur fiskar folk nuförtiden?

Åker man iväg en helg för att fiska och kör, låt säga 50 mil, och har turen att få med sig ett par regnbågar á 1 kg hem så blir ju kilopriset 2.000:- så det gäller att äta med andakt.

Om du inte hade åkt iväg hade det kostat nästan lika mycket, utan firrar.
 
F

F.d. 410

Guest
Sv: Hur fiskar folk nuförtiden?

Ja jäklar, "tänkte inte på det"!

Då har jag det perfekta argumentet till frugan som tycker fiskpriset är för högt!

Tack för det.
 
F

F.d. 52909

Guest
Sv: Hur fiskar folk nuförtiden?

Vill ju inte tjöta emot all expertis här ang tips o trix, men jisses vad mycket makkarra det gått åt på mina fisketurer...tur jag tycker körv ä gott !

:twitcy:
 
F

F.d. 410

Guest
Sv: Hur fiskar folk nuförtiden?

Vill ju inte tjöta emot all expertis här ang tips o trix, men jisses vad mycket makkarra det gått åt på mina fisketurer...tur jag tycker körv ä gott !

:twitcy:

Jo du Pekka, det är smaskens med Makkara. Jag var i Helsingfors i måndags och missade att bekanta mig med utbudet av makkara därstädes. Har förstått att detta var ett misstag.
 
F

F.d. 52909

Guest
Sv: Hur fiskar folk nuförtiden?

t.o.m ett väldigt stort misstag kan jag tillstå..men skönt är ju att du insåg det. :)
 
F

F.d. 7919

Guest
Sv: Hur fiskar folk nuförtiden?

Hehe. Jag tycker killen ska ha en stor eloge för att han ändå försöker. Hade nog varit ännu roligare att se honom om han hade fått på en rejäl fångst. Då hade det nog inte varit så enkelt att stå kvar på isflaket...

...men det är ju ett lyxproblem, som vi sportfiskare brukar säga. ;)
 
Toppen