• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

kupefläkt

Helene & Micke

HBK Medlem
Inlägg
358
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
4993
Medlemskap
2024
Hej.Har en fiat ducato 2006 har fått missljud i fläkt motorn är för modligen så har lagret gått på den är det genomförbart att byta detta själv är normal händig något att tänka på? mvh Micke
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: kupefläkt

Det är inga problem och den sitter framme övanför passagerarens fötter innanför handskfacket .
Det är nog möjligt att ta den inderifrån så ligg på rygg med kroppen mellan stolarna blir nog en go ställning ett tag .

Skall se om jag hittar en bild ... OCH jag har för mej att det var den som surrade :) ;)
 

Bilagor

  • fläkt (Large).jpg
    fläkt (Large).jpg
    147,2 KB · Visningar: 81
Senast ändrad:

Helene & Micke

HBK Medlem
Inlägg
358
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
4993
Medlemskap
2024
Sv: kupefläkt

Tack för den fina bilden.En liten fråga kan man köpa lösa lager eller man får beställa en ny fläkt
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: kupefläkt

Normalt er det ulyder fra den fläkten når den er svært kald, tror det er glidelager. En dråpe med CRC på akslingen kan gjøre underverker.
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: kupefläkt

Tack för den fina bilden.En liten fråga kan man köpa lösa lager eller man får beställa en ny fläkt

när min fläkt på fiat 99 la av fick jag ny motor,( bytte själv) det var på garantin , enl verkstan gick det inte byta lagren, förmodligen en kostnadsfråga , men byt innan det stannar helt , annars kan styrrelät ryka, onödig utgift
 
F

F.d. 2803

Guest
Sv: kupefläkt

Jag har bytt fläkt på min -05.de funkar för en normalhändig,Men det är lite pillrigt.Några skruvar sitter lite trångt,sen sågade jag av ett hörn på ett fäste som var ivägen,sen funkade det ganska lätt med rätt verktyg.
Mvh Göran Falk
 
M

Mirage5

Guest
Sv: kupefläkt

Hej, jo en ganska bra bild hade letat länge efter den utan resultat till jag insåg att ett ovalt hål och lös sladd var allt som fanns. Köpte ett nytt motstånd som reglerar farten på de lägre hastigheterna monterade den med två skruv( motståndet sitter på insidan i fläkten) bara kontakten syns utsidan. Den kostade drygt 600:- med moms överkomligt.
 

Helena o Tom

HBK Medlem
Inlägg
321
Kommun
Finland
HBK-Nr
1052
Medlemskap
2024
Sv: kupefläkt

Hej ta tryckluft och blås rent från damm o dylikt.Det lossnar en hel del från kolen
och smörj bussningarna med en tunn olja ,det brukar göra susen!
Mvh Tom
 
Senast ändrad:
Toppen