• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylskåps fråga

F

F.d. 55425

Guest
Hej vad har ni kylskåpet på under resan ? Gasol eller batteri? Om man fricampar kan man ha kylskåpet på batteri eller drar det ur batteriet direkt?? Har bara ett bodelsbatteri. :confused:
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåps fråga

NEJ det går inte ,drar ur batteriet direkt, dessutom måste du ha motorn igång för att få ström till kylen ,styrs av ett relä, men det drar väldigt lite gasol,så använd det ,Håll maten kall!!!Under färd kan du använda batteriet !!!
 
Senast ändrad:

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.585
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Kylskåps fråga

Ett automatiskt kylskåp väljer 12 volt under färd och gasol vid stillastående. Det är nog även det mest lämpliga att göra med ett manuellt skåp.

Med elanslutning kör man självklart på 220 volt.
 
F

F.d. 5458

Guest
Sv: Kylskåps fråga

Jag kör alltid på gasol det är helt perfekt och kyler otroligt bra och snabbt.

Dock så hade jag tidigare i min vw husbil bara ett kyl med frysfack som gick enbart på batteri och det funkade kanon i 4 - 7 dagar MEN då skall jag tillägga att det fanns 4st batteri i bilen, 2st STORA batteri och ett vanligt bilbatteri seriekopplat med solceller. Och sedan ett vanligt till start. Så investerar du i det så kan du klara dig lätt men bäst e väl skaffa ett kylskåp som går på 12v , gasol samt 220 då.
 
F

F.d. 18506

Guest
Sv: Kylskåps fråga

I min husbil, som är en -94, så går det aldrig köra kylskåpet på 12V den drar för mycket ström även när vi kör. Så vi kör på gasol alltid utom när vi har tillgång till 220V.
Jag antar det beror på mycket grejer, både hur mycket generator ger, hur mycket kylen tar och batterikapacitet.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Kylskåps fråga

Det låter nästan som att du har ett generatorproblem, så mycket drar inte kylskåpet?
Kanske 10-15A, Generatorn bör väl vara på 70-80A?
 
F

F.d. 55425

Guest
Sv: Kylskåps fråga

Jag har ett kylskåp som går på 12v gasol el. 220v .Undrade bara vad ni helst hade kylskåpet på under färd.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Kylskåps fråga

Hej igen agge. Bara som en jämförelse, kylskåpet drar ungefär lika mycket ström som om du går ifrån en avstängd bil med allt lyse på.
Du köpte väl en lite äldre bil tror jag, så det kan vara värt att göra en liten koll en normalvarm sommardag helst.
Kyl ner skåpet hemma på 230V el eller gasol när du skall ut på en färd som tar några timmar. Kolla med en termometer.
Kör skåpet på 12V el under färden och kolla tempen när du är framme efter några timmar. Tempen brukar kunna krypa uppåt på 12V i en del äldre bilar. Det är tyvärr rätt vanligt med spänningsfall i många äldre kabelstammar som gör att effekten inte räcker till för att hålla kylan, och absolut inte kyla ner ett varmt skåp.
Om kylskåpet inte håller kylan på 12V och man inte vill dra nya kablar m.m. så går det bra att köra på gasol under färd också.
Då bör/skall man helst stänga av skåpet när man kör in på en mack. Det finns också en del lagar om gasol under färd om man åker utomlands.
Förbrukningen är inte mycket att snåla på, med ett "normalstort" kylskåp så räcker en P11 mellan 4 till 7 veckor om man skulle ha den enbart till kylen.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25203

Guest
Sv: Kylskåps fråga

Kör du långt så kan du ändra till 12V om du vet att det funkar.
Jag harde förut en gammal bil där 12V slutat fungera och inga problem tänkte jag men just den bilen ville blåsa ut lågan i kylen när man körde. Jag mixtrade med ventilationen och rökursläppet men fick det aldrig att fungera riktigt bra.

Men jag vet att de flesta bilar så går det bra att köra med gasolen på.
 
F

F.d. 55425

Guest
Sv: Kylskåps fråga

Tack alla för jätte bra svar. Det är ju bara och inse att jag måste använda gasolen. Måste komma över min rädsla för gasol blev ju inte mindre rädd när Henrik skrev att lågan kan slockna under färd.Tur att jag har gasolvarnare, men det lät otäckt. :(
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåps fråga

Kylen skall (måste) ha en tändsäkring som stänger av gasolen om lågan slocknar.
För att använda gas när du kör skall (måste) du ha en gasregulator av typ "securemotion" som stänger av gasen automatiskt vid en olycka e d.
 
F

F.d. 53000

Guest
Sv: Kylskåps fråga

Har aldrig hört talas om att man måste ha något som heter securemotion,för att använda gasol under färd vi under 10 med vår bil alltid använt gasol under färd .Man får absolut inte ha kylskåpet på när du tankar bilen ,på färjor är det väl ochså förbjudet.annars finns det inte några förbud,rätta mig om jag har fel .
Hälsningar Yngve:wideeyed:
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåps fråga

Har aldrig hört talas om att man måste ha något som heter securemotion,för att använda gasol under färd vi under 10 med vår bil alltid använt gasol under färd .Man får absolut inte ha kylskåpet på när du tankar bilen ,på färjor är det väl ochså förbjudet.annars finns det inte några förbud,rätta mig om jag har fel .
Hälsningar Yngve:wideeyed:
Hej
Jag hade i o f s stavat fel, men läs denna tråd:
http://www.husbilsklubben.se/forums/t42579/
Hälsningar
Jerry
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Kylskåps fråga

Kylen skall (måste) ha en tändsäkring som stänger av gasolen om lågan slocknar.
För att använda gas när du kör skall (måste) du ha en gasregulator av typ "securemotion" som stänger av gasen automatiskt vid en olycka e d.

Gäller bara i Tyskland på nya bilar så långt jag vet?! :confused:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Kylskåps fråga

Alle nye biler etter 2006 har krav om slangebruddsautomatikk, før dette var det lovkrav i Frankrike om at gasskranen skulle stenges før bilen ble startet. Nå er det etter EU forskriftene slik at har en slangebruddsautomatikken så er det lov å bruke gass under kjøring. Tyskland hadde ikke forbud mot gassbruk under kjøringe tidligere, men følger nå EU kravet slik at det for eldre biler som ikke er ombygde til ny standaard er forbudt å bruke gass under kjøring. Hvor langt de forskjellige land er kommet med tilpassingen til denne EU regelen har jeg ikke oversikt over.
 
Toppen