• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Första resan

F

F.d. 25327

Guest
Vi hyr snart en husbil i Skåne och far ut på vår första tur, en vecka, för att känna efter om detta är modellen. Tror det. Vi har liten hund med oss och vill gärna lyssna på erfarenheter inom det området. Plus vilka är de allvarligaste nybörjarfelen. Vad ska man tänka på när det gäller matlagningen? Det är väl i alla fall inte som hemma? :confused:
 

Rolf & Gunilla

FD HBK Medlem
Inlägg
1.160
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
2927
Medlemskap
2021
Sv: Första resan

Lycka till på er tur med husbil .Smart att hyra och testa först. Vi har också hund med oss och det funkar alldeles utmärkt.
Hoppas ni skriver och berättar vad ni tyckte om husbils livet.
MVH Gunilla
 
F

F.d. 55397

Guest
Sv: Första resan

Vad gäller maten kan man ju göra som man vill, alltifrån o gå på restaurang till att tillaga gourmetmåltiden i husbilen. MEN bgränsningen är ju dels att man ofta inte har hela kryddstället med, begränsad kyl/frys, fåtal spisplattor o begränsat utrymme. Dvs mer eller mindre halvfabrikat / förberett hemma är ju ett tips
 

lejoh

FD HBK Medlem
Inlägg
346
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022
Sv: Första resan

...///Vad ska man tänka på när det gäller matlagningen? Det är väl i alla fall inte som hemma? :confused:

Här tänkte jag skicka en liten varning för att det blir mycket matos i bilen när man steker maten, men det är ju inte långt ut till grillen.

Min fru kontrade då direkt med "äta ute".
Jag som med åren börjat lära mig det kvinnliga språket förstod direkt att hon menar ute på restaurang. :):):)

Det är ju friheten att göra det som passar för stunden som gör husbilen så skön.
Ibland står man ute i skogen och grillar. Ibland lagar man någon go mat i husbilen när det regnar. Nästa gång äter man på restaurang och går sedan till husbilen och myser efter maten.

Hoppas ni blir mätta och belåtna i husbilen / Leif
 
F

F.d. 25327

Guest
Sv: Första resan

Ja, jag tror nog att vi blir mätta. Och att "äta ute" är ju inte fel hur man än ser på den saken. Gillar din frus tolkning. Tar gärna emot fler tips. Det är sååå roligt att läsa. Vi sticker den 8:de.
 
F

F.d. 25327

Guest
Sv: Första resan

Vi ska absolut berätta om vår första resa.
 
H

Husbilgolf

Guest
Sv: Första resan

När vi är i Sverige, åker vi till första systemet o köper en halv Gml Norrlandsk, så till mataffären var vi köper pasta o fiskbullar i dillsås. Det är en husbilshöjdare!
 
F

F.d. 25327

Guest
Sv: Första resan

Wow, gillar!
Det är inte Olle som är inne på nätet utan hans fru Ulla. Mer tips!!!
 

Regent

HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Norge
HBK-Nr
7204
Medlemskap
2027
Sv: Första resan

Hei førstereis......

Dette blir kjekt, vi startet på samme måten, leiet en bil for en langhelg, tror det var en Elnag, og dro til campingutstilling på Sjølyst i Oslo.
Vi ble helfrelst, tilbake i Bergen bestilte vi en Hymer som vi fikk til påsken 1998. Siden er det blitt mange turer rundt om i Europa, fra Bosnia i øst til Portugal i vest, Tromsø i nord og vakre Italia i syd. Gled dere.
Ingen problemer med matlaging i bilen, vi lager og spiser de fleste måltid i bilen, men finner vi et trivelig spisested på vår vei smaker det godt med lokale spesialiteter. Lykke til.

Bobilhilsen fra Atle;)
 

vitaby

FD HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Simrishamn
HBK-Nr
2521
Medlemskap
2021
Sv: Första resan

Hej!
Ett tips:
Laga till några maträtter hemma.
Frys dem.
Ta dem med, dels i kyl, dels i frys.
Sen är det bara att värma, koka potatis eller ris till och ni har en måltid snabbt och enkelt!
Kommer ni till platser som har ovanliga specialitéer, passa på att avnjut dem!
Så har vi gjort under våra 41 år som husvagns och husbilsägare!
Har t.o.m. lagat kalops på renkött när vi var i Norrland! Det fungerade jättebra och det håller matkostnaderna nere, samtidigt som man äter bra mat.
Själv äter vi aldrig ute (på matställen, alltså) utan lagar maten själv.
Det är en del av campinglivet. Men obs! Hjälps åt! Det är VIKTIGT!
LYCKA TILL!
Hälsningar Karin o Rolf i Vitaby
:)
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Första resan

varför är det svårare att hitta på middag i husbilen en hemma i husbilen grillar vi oftast men vanlig husman kost i husbilen är svårare ..varför är det så mvh håkan
:wub::yes:
 
F

F.d. 50097

Guest
Sv: Första resan

Vi lagar alltid mat i husbilen, inga problem. Däremot väljer vi kanske maträtter som inte kräver massvis av kastruller ;)
T.ex. ris och en gryta eller pasta och en pastasås är ju hur enkelt som helst att laga i husbilen. Men vi kanske undviker pannbiffar med kokt potatis, sås och kokta ärtor ;)
Sen använder vi vår ugn rätt mycket i husbilen, men alla husbilar har ju inte ugn... Här är våra favoriter i husbilen:

Husbilsmat | Freedomtravel

Helena & Peter
Freedomtravel
 
F

F.d. 25327

Guest
Sv: Första resan

Lokala specialiteter är precis vad man vill komma åt. Ser fram mot det.
 
F

F.d. 25327

Guest
Sv: Första resan

Vi lagar alltid mat i husbilen, inga problem. Däremot väljer vi kanske maträtter som inte kräver massvis av kastruller ;)
T.ex. ris och en gryta eller pasta och en pastasås är ju hur enkelt som helst att laga i husbilen. Men vi kanske undviker pannbiffar med kokt potatis, sås och kokta ärtor ;)
Sen använder vi vår ugn rätt mycket i husbilen, men alla husbilar har ju inte ugn... Här är våra favoriter i husbilen:

Husbilsmat | Freedomtravel

Helena & Peter
Freedomtravel

Ugn låter smart. Kan man köpa till det om det inte finns?
 
F

F.d. 25327

Guest
Sv: Första resan

Hej!
Ett tips:
Laga till några maträtter hemma.
Frys dem.
Ta dem med, dels i kyl, dels i frys.
Sen är det bara att värma, koka potatis eller ris till och ni har en måltid snabbt och enkelt!
Kommer ni till platser som har ovanliga specialitéer, passa på att avnjut dem!
Så har vi gjort under våra 41 år som husvagns och husbilsägare!
Har t.o.m. lagat kalops på renkött när vi var i Norrland! Det fungerade jättebra och det håller matkostnaderna nere, samtidigt som man äter bra mat.
Själv äter vi aldrig ute (på matställen, alltså) utan lagar maten själv.
Det är en del av campinglivet. Men obs! Hjälps åt! Det är VIKTIGT!
LYCKA TILL!
Hälsningar Karin o Rolf i Vitaby
:)

41 år!! Jösses. Då vet ni allt.
 
F

F.d. 50097

Guest
Sv: Första resan

Ugn finns som sagt i vissa husbilar från början, men inte i alla. Det borde ju gå att köpa till, men jag har egentligen ingen aning. Kanske nån annan som vet? Det finns nån liten portabel ugnsgrej från Omnia som man kan köpa löst, men jag har ingen erfarenhet av den. Säkert andra här som har.

Helena & Peter
Freedomtravel
 
F

F.d. 25327

Guest
Sv: Första resan

Ugn finns som sagt i vissa husbilar från början, men inte i alla. Det borde ju gå att köpa till, men jag har egentligen ingen aning. Kanske nån annan som vet? Det finns nån liten portabel ugnsgrej från Omnia som man kan köpa löst, men jag har ingen erfarenhet av den. Säkert andra här som har.

Helena & Peter
Freedomtravel

Kollade den roliga prylen på nätet och såg sedan att flera i Husbilsklubben gillade den. Kommer att testa om vi skulle bli utan ugn. Tack för tipset.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Första resan

Vi har köpt en Omniugn i vinter - inte testat den ännu - återkommer.
 
T

Tobbejj

Guest
Sv: Första resan

Vi brukar ta med kokt lax som vi köper färdig hos Falkenbergs laxrökeri sen gör vi en kall röra på majonäs, bostongurka, rödlök och grädde. Det är väldigt smidigt bara att koka potatis när det är dax att äta. :yes:

Tobbe
 
F

F.d. 29775

Guest
Sv: Första resan

Hej,
Vi har ingen inbygd ugn men har köpt en mini ugn hos Jula som er kanon.
vi gör allt i den (bakar bröd, kaker, steker etc.) och bara 1300 watt så
räcker med 6 amp på stolpen. Tyvärr inte till gas.
link;
Sökresultat - Jula Online ? Handla på nätet

mvh
Mikael
 
Toppen