• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dagljus

Bengt Uvéus

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Lund
HBK-Nr
7035
Medlemskap
2025
Tänklte att jag skulle koppla in ett dagljus på husbilen i stället för att ha halvljuset har inhandlat ett par EU-godkända ledljus för ändamålet
Är det någon som vet var man bäst tar strömen i från till desa dagljus så de tänds atumatiskt när jag strarar bilen det var relä och allt med och även koplingschema
så de släks när man tänder halvljuset men var koplar jag så de tänds atomatiskt
Bilen är en Ford Transit 2009
Taksam för förslag :wideeyed:
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Dagljus

Manöverströmmen till relät (85 på relät) tar du lämpligen från "tändning på" en 15-anslutning från tändlås eller någon annanstans, t ex säkringsdosan.
Mät med voltmeter.
Spolen i relät (86) "jordar" du i parkeringsljuset.
88 på relät kopplar du till batteri eller 15.
88a kopplas till varselljusen.
Detta gör att när ljuset är släkt så jordas relät via parkeringsljuslamporna.
När du tändet ljuset får reläts manöverspole 12 volt på båda sidor och varselljusen slocknar.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Dagljus

Det finns DRL ( day running ligths) som har 3 anslutningskablar och då kopplar du :

1 kabel till D-polen så tänds dom när generatorn laddar .

1 kabel minus anslutning = Jord

1 kabel till halvljusets plus


Då tänds DRLen när du startar bilen och generatorn laddar och när du slår på halvljuset så slockar dom .

Mina DRL är på 6w /sida .
 

Bilagor

  • DRL.JPG
    DRL.JPG
    61,1 KB · Visningar: 28
Senast ändrad:

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.788
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Dagljus

Hej Bengt-Åke Linder!
Var inhandlar man något sådant!
Tackar på förhand om svar.
Mvh






Det finns DRL ( day running ligths) som har 3 anslutningskablar och då kopplar du :

1 kabel till D-polen så tänds dom när generatorn laddar .

1 kabel minus anslutning = Jord

1 kabel till halvljusets plus


Då tänds DRLen när du startar bilen och generatorn laddar och när du slår på halvljuset så slockar dom .

Mina DRL är på 6w /sida .
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Dagljus

Läser man på Xenonkungens sida så verkar dom här lysena vara tvungna att kopplas så dom inte lyser med halvljus. Kan det verkligen vara så?


Titta på taket på nyare lastbilar så sitter dom här LED-raderna på fyra ställen som positionslysen.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Dagljus

Förmodligen så kommer farbror blåljus stoppa dom som kör med DRL och halvljus kombinerat eftersom det i Sverige bara är tillåtet att ha 2 ljuspunkter tända på halvljuset = Dimljus och halvljus olagligt .

På bussar och lastbilar är det andra regler och detta frågade jag om jag fick ha mina dimljus och halvljus tända eftersom den var LB reggad men icker min var ju en lätt LB .

Ni som kommer ihåg dom gula varselljusen Varselljus - Wikipedia som fanns i mitten på 70:talet då lyste dom ju med fullstyrka och när man satte på halvljuset så blev dom 5w som parkeringsljuset och samma sak har ju många Volvo 240,740,940 osv

Är det så att DRL är omärkta och för svaga så är dom ju heller inte godkända för att ersätta halvjuset , mina är på 6 watt = starka .

Jag tänkte montera dessa på en bil jag har som inte har halvljusautomatik att montera det på husbilen ser jag ingen anledning till eftersom jag redan har halvljusautomatik på .

Argumentet att man sparar bensin/diesel på det kanske kan stämma men hur mycket då ? Dessa kostar ju 500:- -1000:- och det får man mycket bränsle för och jag sparar nog mest bränsle om frugan kör :) ;) ..
 
Senast ändrad:

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Dagljus

Det stämmer Lasse. Men problemet med den här regel är för oss som kör servicebilar.
VAG har fått programera om många bilar eftersom problemet kommer under den mörka årstiden. Varje gång man startar bilen och den ska flyttas så måste ljuset slås på manuellt. Annars har man bara lyse i fram och inget bak inte skyltbelysning heller.
Vet att VW Transporter -10 har den här funktionen.

Tänk va bra att tekniken går framåt.
1 Manuellt påslag av lyse.
2 Alla dieslar måste ha en smutsig oljebrännare för att hålla arbetstemperatur.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Dagljus

Läser man på Xenonkungens sida så...
Titta på taket på nyare lastbilar så sitter dom här LED-raderna på fyra ställen som positionslysen.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Hej, DRL lamporna är mycket starkare än pos. lamporna som sitter högt placerade på lastbilar.
De är så staka att man blir bländad om man tittar rakt in i dem, det är därför de inte får lysa ihop med vanliga lyset i mörker. Det finns även mått som man måste hålla sig inom vid montering.

Avstånd mellan lamporna min. 600mm. Men om fordonet är smalare än 1300mm så får avståndet mellan lamporna minskas till min. 400mm.

Höjdmässigt så måste de sitta högre än 250mm över marken, men max 1500mm högt (d.v.s. mycket lägre än de pos.ljus som sitter på taket på lastbilar).

De skall även vara synliga 20° åt sidorna och 10° uppåt och nedåt.

Och sist men inte minst, om DRL lamporna sitter närmre blinkerslamporna än 40mm så bör de slockna eller minska i ljusintensitet när man blinkar.

Jag monterade DRL på min husbil förra året. Inte för att spara bränsle, för det tror jag inte så mycket på. Mest för att få all laddström till laddning av batteribanken, där det gör mera nytta än 12A till lyse dagtid. På nyare bilar kan det ju också ha ett visst värde om man kan spara dyra Xenonlampor genom att ha dem släkta dagtid. Men på de nyare bilarna kan det kanske vara svårt att övertyga bilens dator om att billyset skall vara släckt.

M.v.h. JANKRO.
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.864
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Dagljus

Det stämmer Lasse. Men problemet med den här regel är för oss som kör servicebilar.
VAG har fått programera om många bilar eftersom problemet kommer under den mörka årstiden. Varje gång man startar bilen och den ska flyttas så måste ljuset slås på manuellt. Annars har man bara lyse i fram och inget bak inte skyltbelysning heller.
Vet att VW Transporter -10 har den här funktionen.

Tänk va bra att tekniken går framåt.
1 Manuellt påslag av lyse.
2 Alla dieslar måste ha en smutsig oljebrännare för att hålla arbetstemperatur.

Men... hm.. var det inte just krav på sensor för att ljuset runt om skall slås på när det blir mörkt?
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Dagljus

Håkan:
Grannen har en VW Transporter 180 hk diesel med Haldex och i den menyn fanns det något om DLR och sen fanns det även något om ett klockslag och det verkade som att man kan även ställa in när vilken tid som den skall tända upp halvljuset .
Vi satt och kikade på detta tidigare ikväll efter att ha bytt xenonlampor i hans extraljusen .

Han har ju en H12 lampa och det är ju 2 polslampa med helljus samt en svagare som DRL dock inte LED .

Även kurvljus är ju numera lagliga i Sverige dvs . att när man svänger så tänds det spoilerljuset/dimljuset åt det hållet man svänger .
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Dagljus

Hej Lasse, nej det är inget krav, i alla fall inte på bilar som man eftermonterar DRL på.

Skall se om jag kan få in texten direkt från EU's hemsida med regler om Daytime Running Lamp. (För de som orkar)

m.v.h. JANKRO.


6.19. DAYTIME RUNNING LAMP (Regulation No. 87) 13/
6.19.1. Presence
Mandatory on motor vehicles. Prohibited on trailers.
6.19.2. Number
Two.
6.19.3. Arrangement
No special requirement.
6.19.4. Position
6.19.4.1. In width: the distance between the inner edges of the apparent surfaces in the
direction of the reference axes shall not be less than 600 mm--------------------------------------
This distance may be reduced to 400 mm where the overall width of the vehicle is
less than 1,300 mm.
6.19.4.2. In height: above the ground not less than 250 mm nor more than 1,500 mm. ----------
6.19.4.3. In length: at the front of the vehicle. This requirement shall be deemed to be
satisfied if the light emitted does not cause discomfort to the driver either directly,
or indirectly through the devices for indirect vision and/or other reflecting
surfaces of the vehicle.
6.19.5. Geometric visibility
Horizontal: outwards 20° and inwards 20°.
Vertical: upwards 10° and downwards 10°.
13/ The Contracting Parties not applying Regulation No. 87 may prohibit the presence of DRL
(as specified in paragraph 5.22.) on the basis of national regulations.
E/ECE/324
E/ECE/TRANS/505 } Rev.1/Add.47/Rev.6
Regulation No. 48
page 73
6.19.6. Orientation
Towards the front.
6.19.7. Electrical connections
6.19.7.1. The daytime running lamps shall be switched ON automatically when the device
which starts and/or stops the engine is in a position which makes it possible for
the engine to operate. However, daytime running lamps may remain OFF while
the automatic transmission control is in the park or neutral position, while the
parking brake is applied or after the propulsion system is activated but the vehicle
was not set in motion for the first time.
The daytime running lamps shall switch OFF automatically when the front fog
lamps or headlamps are switched ON, except when the latter are used to give
intermittent luminous warnings at short intervals. 14/
Furthermore, the lamps referred to in paragraph 5.11. are not switched ON when
the daytime running lamps are switched ON.
6.19.7.2. If the distance between the front direction-indicator lamp and the daytime running
lamp is equal or less than 40 mm, the electrical connections of the daytime
running lamp on the relevant side of the vehicle may be such that either:
(a) It is switched OFF; or
(b) Its luminous intensity is reduced during the entire period (both ON and OFF
cycle) of activation of a front direction-indicator lamp.
6.19.7.3. If a direction-indicator lamp is reciprocally incorporated with a daytime running
lamp, the electrical connections of the daytime running lamp on the relevant side
of the vehicle shall be such that the daytime running lamp is switched OFF during
the entire period (both ON and OFF cycle) of activation of the direction-indicator
lamp.
6.19.8. Tell-tale
Closed-circuit tell-tale optional.
6.19.9. Other prescriptions
No prescription.
14/ Vehicle types which do not comply with this provision may continue to be approved until
18 months after the entry into force of Supplement 4 to the 03 Series of Amendments.
E/ECE/324
E/ECE/TRANS/505 } Rev.1/Add.47/Rev.6
Regulation No. 48
page 74
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Dagljus

---------------------------------------------------------------------------------------------------

Och sist men inte minst, om DRL lamporna sitter närmre blinkerslamporna än 40mm så bör de slockna eller minska i ljusintensitet när man blinkar.

Jag monterade DRL på min husbil förra året. Inte för att spara bränsle, för det tror jag inte så mycket på. Mest för att få all laddström till laddning av batteribanken, där det gör mera nytta än 12A till lyse dagtid. På nyare bilar kan det ju också ha ett visst värde om man kan spara dyra Xenonlampor genom att ha dem släkta dagtid. Men på de nyare bilarna kan det kanske vara svårt att övertyga bilens dator om att billyset skall vara släckt.

M.v.h. JANKRO.


Det är ju så Audi har för dom tonas ju ner i intensitet .

Xenonlampor är inte dyra om man köper dom på rätt ställe för D2s/D2r är inte alls dyra =150:-/st

Hade jag haft halvljusautomatik på bilen (som skall ha DRLen) så skulle dom inte monterats .
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Dagljus

Hej Bengt-Åke, nej på vanliga personbilar där man inte ev. behöver laddströmmen till laddning av en bunt bodelsbatterier så kan det nog vara rätt onödigt med eftermontering av DRL.
De som förmodlingen blir lite glada av de nya reglerna är nog de som äger bilar med "ögonlock" för de har ju i många år kört halvt eller helt olagligt med någon variant av pos. eller dimljus dagtid för att slippa ha lysena uppfällda.

Hur som helst EU rör om lite i grytan som vanlig. JANKRO.
 
F

F.d. 50195

Guest
Sv: Dagljus

Tror att de nya reglerna för varselljus och kurvljus bara gäller nya bilar som är typade enligt de nya eu-reglerna och ej gäller gamla bilar typade enligt äldre regler.
Tycker jag hörde det på ett seminarium i trafikförfattning för ett tag sen.
Kan ju vara ide att kolla upp det innan man ändrar i belysningen.
mvh
 
Toppen