• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Oljemängd Fiat Ducato 3,0

anjohn

HBK Medlem
Inlägg
431
Kommun
Umeå
HBK-Nr
1664
Medlemskap
2024
Hej!

Är det någon som har instruktionsboken lätt tillgänglig? Jag ska köpa olja till min Fiat Ducato 3,0 157 hkr (07:a) och skulle behöva veta hur många liter som går i när man byter olja.
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Oljemängd Fiat Ducato 3,0

Jag brukar köpa 8 liter 0-40.
Leif
 

Kallax

HBK Medlem
Inlägg
150
Kommun
Luleå
HBK-Nr
524
Medlemskap
2026
Sv: Oljemängd Fiat Ducato 3,0

Olje byte motor 160 Multijet 3.0
Motor 6.0 liter vid filterbyte 7,0 liter
 
Senast ändrad:

Marianne och Lars

FD HBK Medlem
Inlägg
215
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1832
Medlemskap
2022
Sv: Oljemängd Fiat Ducato 3,0

Hej, har en FIAT 3,0 liters motor, när verkstan byter olja och filter redovisar dom 8,7 liter.

Hälsar Marianne och Lars
 

Lasse-125

HBK Medlem
Inlägg
669
Kommun
Trosa
HBK-Nr
125
Medlemskap
2024
Sv: Oljemängd Fiat Ducato 3,0

När jag servade min bil senast hos Bossings Fylldes det 8,9lit. Midland 5W-40 AVANZA olja.Och filtret byttes.
Mvh.Lasse
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Oljemängd Fiat Ducato 3,0

Rekommendation enl instruktionsbok:
160 Multijet 3.0
Oljemängd 8,6 liter
med filterbyte 9,7 liter
Oljerekommendation: SELENIA WR P.E.
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.789
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Oljemängd Fiat Ducato 3,0

Hej Wizard!
Undras om där är någon som vet, eller allting går på en höft?
I instruktionsbok som jag fick till min Adria Coral S 670 SL 2010 Fiat Ducato
Multijet 160 3.0 står där, motorolja vid filterbyte 7.0 L, Syntetisk motorolja SAE 5W-40 enligt specifikation:
Fiat 9.55535-N2

Med minispecifikationen ACEA B4!
Kan det vara så "Galet" att dom olika husbilsmärkena med samma motor har olika uppgifter?
Mvh.






Rekommendation enl instruktionsbok:
160 Multijet 3.0
Oljemängd 8,6 liter
med filterbyte 9,7 liter
Oljerekommendation: SELENIA WR P.E.
 

anjohn

HBK Medlem
Inlägg
431
Kommun
Umeå
HBK-Nr
1664
Medlemskap
2024
Sv: Oljemängd Fiat Ducato 3,0

Ja det låter skumt att det kan vara så pass olika uppgifter om oljemängden till samma motor. Jag får åka och titta i min instruktionsbok och se vad det står där.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Oljemängd Fiat Ducato 3,0

Hämtat från Fiats hemsida.
 

Bilagor

  • Fiat.jpg
    Fiat.jpg
    133,1 KB · Visningar: 504

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.789
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Oljemängd Fiat Ducato 3,0

Hej Wizard!
Menar du (ta det inte personligt!!!!!!!!!!!) att jag även fått en "urgammal" instruktionsbok på bildelen? (med 7.0 l olja inkl. filter.).
Instruktionsboken på Adrian bodel 2010 är inte av denna värld min modell var inte uppfunnen då den skrevs!!!!!!!
Mvh.






Hämtat från Fiats hemsida.
 
F

F.d. 25098

Guest
Sv: Oljemängd Fiat Ducato 3,0

Kolla på uppgifterna "wizzard" bifogar i sitt inlägg.

I tidiga instruktionsböcker ( typ: min 2007 ) är det fel angående mängden olja vid byte.

För mycket för 2,3 L motorn och för lite för 3,0 L motorn. Det har väl rättats till i senare utgåvor.

Peter.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Oljemängd Fiat Ducato 3,0

Hej Wizard!
Menar du (ta det inte personligt!!!!!!!!!!!) att jag även fått en "urgammal" instruktionsbok på bildelen? (med 7.0 l olja inkl. filter.).
Instruktionsboken på Adrian bodel 2010 är inte av denna värld min modell var inte uppfunnen då den skrevs!!!!!!!
Mvh.

Nja, jag menar egentligen ingenting. :D Jag bara försökte svara på frågan och visste var det fanns uppgift om oljemängd.
Vi har inte fått vår nya bil med 3-litersmotor än så jag har inte kunnat kolla själv.
Det har ju tydligen även varit problem med oljestickor så man får väl hoppas att allt är tillrättat och att uppgifterna stämmer nu.

Man får hoppas att bodelens instruktionsbok är uppdaterad på vår bil annars........
:msn_phone::msn_devil::msn_devil:
 
F

F.d. 29056

Guest
Sv: Oljemängd Fiat Ducato 3,0

Tydligen så ändrade Fiat specifikatinen på 3,0 motorn under 2009. om man har en motor vars benämning startar med FICE så rymmer den 7,6 liter . Om man däremot har en benämning som startar med DT så rymmer den drygt 9 liter.
är det någon som vet vad skillnaden på motorn är?
Ingo
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Oljemängd Fiat Ducato 3,0

Trodde det skille kom høsten 2006, FICE er entrinns turboutgaven av Iveco 3 liter motoren.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Oljemängd Fiat Ducato 3,0

Stora skillnader betr motorolja enligt ovan(?), enligt Fiats instruktionsbok för ex 160 Multijet (3,0);
¤ vid enbart oljebyte 6,0 liter
¤ vid olje- med filterbyte 7,0 liter

De olika motorvarianterna skiljer för övrigt mycket lite i oljemängd, 3,0 svarar för max nivåerna 6.0 resp 7,0 enl ovan och 100 Multijetmotorn svarar för minnivåerna med 5,88 resp 6,38 liter. Det finns fö inga fördelar enbart nackdelar med att överfylla med motorolja (även om det går)!

Oljennivåer för manuella växellådor till de olika motorerna rymmer allt från min 2,4 till max 2,9 liter. Troligen adderar vissa ihop dessa oljevolymer, för motor- och växellådsolja, vilket skapar förvirring?
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.789
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Oljemängd Fiat Ducato 3,0

Hej Relax!
Varje gång jag påpekat för servicekillen på den auktoriserade verkstaden varför där är olja upp över översta märket ( ca.5mm vid kall motor) på oljestickan då får jag den underbara förklaringen "det skall vara så"!

Då kan man fråga sej om denna mängd olja i motorn är med 7 liter som där står i min instruktionsbok som följde med den nya bilen eller 9,7 som där står i andra instruktioner.
Alla andra motorer som jag pysslar med håller sej inom märkena men så är inte fallet med Fiat 160 Multijet 3.0.
Undras om killen i Borlänge fått klarhet i fallet som beklagade sej för mej i fjol sommar att hans Kabe efter 400 mil så sprutade oljan ur motorn!!!!!
Mvh.


Stora skillnader betr motorolja enligt ovan(?), enligt Fiats instruktionsbok för ex 160 Multijet (3,0);
¤ vid enbart oljebyte 6,0 liter
¤ vid olje- med filterbyte 7,0 liter

De olika motorvarianterna skiljer för övrigt mycket lite i oljemängd, 3,0 svarar för max nivåerna 6.0 resp 7,0 enl ovan och 100 Multijetmotorn svarar för minnivåerna med 5,88 resp 6,38 liter. Det finns fö inga fördelar enbart nackdelar med att överfylla med motorolja (även om det går)!

Oljennivåer för manuella växellådor till de olika motorerna rymmer allt från min 2,4 till max 2,9 liter. Troligen adderar vissa ihop dessa oljevolymer, för motor- och växellådsolja, vilket skapar förvirring?
 
Toppen