• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Jalusi i framrutan

Marianne och Lars

FD HBK Medlem
Inlägg
215
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1832
Medlemskap
2022
Hej, undrar om någon bytt ut plesegardinen (pappers dragspel) mot en riktig jalusi. Jalusin kan vara manuell eller med motor. Jalusin jag avser ska vara av liknande typ som sitter i lite dyrare bilar (Cartago, Neismann, Concorde).
Tacksam för tips om någon bytt och var man kan inhandla jalusin.
Bilen den ska monteras i är en Burstner I 710 G (helintegrerad).

Tackar på förhand Marianne och Lars
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.522
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Jalusi i framrutan

Hej!

Är det någon vet vad vikten kan vara på ett sådant motordrivet jalusi?
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.007
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Jalusi i framrutan

Gokväll

Carthago uppger 20kg vid tillval, kan tänka mig att det är ganska omständigt att eftermontera, dessutom ganska dyrt. Carthago tar 17 800:- för tillvalet.

Hejs
Claes 105
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Jalusi i framrutan

Selve jalusiet er av samme type som de som brukes på fönster i Tyskland, finnes både manyelle og med motor. På min forrige Flair (1999 modell) var den manuell, på dagens er den elektrisk. Fordelen med elektrisk er at en kan bruke den som solskydd under kjøring. Manuell sparer ca 5 kg vekt.

For å se om du kan klare å montere: se om det er mulig å frigjøre plass for en rull på nesten 15 - 20 cm i diameter over frontruten og rette linjer ned til dashbordet for styreskinnene. Prisen er ikke det største problemet for etermontering.
 
F

Flow

Guest
Sv: Jalusi i framrutan

Min Niesmann har motordrivet jalusi i framrutan, vertikalt och uppifrån kommande. Jag vill nu eftermontera ett likaledes vertikalt men nedifrån kommande jalusi för att avhålla nyfikna Spanjorer och andra utan anständighet från att titta in. Var hittar jag ett sådant, i Spanien eller på vägen till Sverige? Den behöver vara minst 210cm bred för att ligga utanför listen till det motordrivna jalusiet, och kanske 50cm hög.

Tack på förhand.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Jalusi i framrutan

På Carthago är den nedfällbara bädden något smalare om man har jalusi.
Tänk även på ett en motordriven jalusi kräver 230 Volt så en inverter krävs, men det duger med modifierad sinusvåg.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Jalusi i framrutan

Til Flair finnes det en gardin som løftes opp halve frontruten, har den i min Flair 2008. Vet ikke om det finnes en slik til Arto. Den er perfekt til dette.

Og N+B har 12V motor i rullejalusien, den reduserer ikke frontsengen.
Det finnes og en reserve løsning med en håndsveiv som sitter på veggen over førerplassen.
 
F

Flow

Guest
Sv: Jalusi i framrutan

Knut: Jo jag vet att lösningen finns. Frågan är dock om det finns att eftermontera, och i bredare storlekar? Den ska naturligtvis vara manuell, dvs inte eldriven.
 

Björkgren

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Gävle
HBK-Nr
8661
Medlemskap
2024
Sv: Jalusi i framrutan

Jag tror mig vara den förste som fick den typen av jalusi på en Kabe, tror även Kabe tyckte om denna lösning för i år ser det ut att vara standard på vissa modeller.
Jag tycker personligen att det är en riktigt bra lösning och snacket om att den bara går på 220 och att man skall föredra en manuell låter för mig underligt. För med de stora vindrutor som helintegrerade bilar har så är jalusin ett ypperligt hjälpmedel när solen står lite lågt, den vanliga solskydden flyttade jag till sidorutorna där de enligt mig gör större nytta.
Om jag minns rätt så betalade jag knappt tio tusen för jalusilösningen och eftersom det är på en Kabe kanske tillbehöret finns på Kama.
Martin
 
F

Flow

Guest
Sv: Jalusi i framrutan

Björkgren: menar du två motordrivna jalusier? Det låter snurrigt i mina öron; jag har en motordriven för hela rutan men önskar eftermontera ytterligare en manuell som kan dras upp en bit, nedifrån. Därav att jag väckte denna tre år gamla tråd.
 

roland55

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Motala
HBK-Nr
18963
Medlemskap
2024
Sv: Jalusi i framrutan

Jag har eventuellt ett problem med min motordrivna jalusi. Kanske jag kan få lite tips i denna tråd, eller bör jag starta en ny?

Jag och frugan är gamla campare men tidigare har det varit husvagn. Nu är vi inne på vår andra husbil. Denna gång en Concorde Charisma I830F -2003. Den har en motordriven jalusi som man manövrerar från en knapp till vänster om förarplatsen.

Problemet jag har är att det går väldigt sakta att köra upp jalusin. Jag tycker själv, som är gammal elektriker, att det låter som det är något fel i själva växellådan på elmotorn. Frågan är om det skall vara så, eller om mina farhågor är sanna, att det är något fel.

Att köra ner gardiner går ganska fort. Men att köra upp den tar säkert 15 minuter. :confused:

Är det någon som har erfarenhet av detta?

(försäljaren som jag köpte bilen ifrån är positivt inställd till att fixa problemet åt mig, så jag behöver förmodligen inte bekymra mig så mycket. Jag bara undrar.)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Jalusi i framrutan

På min Flair er det nesten samme tid begge veier og godt under ett minutt. Har ikke tatt tiden så jeg kan ikke si hvor mange sekunder.

Opp og ned er veksling av polaritet over motoren, men det er noe tyngre opp enn ned så strømmen blir noe større opp. Her høres det ut som en motor som holder på å gi opp eller en for høy motstand i tilførselen til motoren. Dette siste kan være så enkelt som en dårlig kabelsko. Om jeg skulle feilsøke dette ville jeg startet med å måle spenninger på bryteren og samtidig sjekke ksblene der. 2 inn og 2 ut. Dernest koble til måleledninger på motoren og må spenninger der - alle målinger under betjening av jalusiet begge veier. Det skal ikke være stor forskjell annet nn polaritet.
 

roland55

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Motala
HBK-Nr
18963
Medlemskap
2024
Sv: Jalusi i framrutan

Knut, jag mätte strömmen på väg ner och på väg upp. Ner var det ungefär 4 A och upp ungefär 5 A. Det sitter väl förmodligen en liten växel-låda vid motorn. Jag tror nästan att det är den som är sliten.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Jalusi i framrutan

Har nå tatt tiden på å kjøre min opp, det tar 15 sekunder.

Hvor mange ledere har du inn på betjenings bryteren? Min har 4 og den ene siden er 2 fra elblok, den andre siden er 2 opp til motoren. Polaritet på utgangen veksler mellom opp og ner, noe som tyder på en vanlig likestrømsmotor og de snur retningen på dette.

Det som slites mest i en dc motor er kullene, og ved skjev slitasje kan de henge ved rotasjon den ene veien. Men jeg ville gjerne ha spenningen over motoren ved kjøring de to veiene, 5A skal ikke gi merkbart spenningsfall noen titalls millivolt.
 

roland55

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Motala
HBK-Nr
18963
Medlemskap
2024
Sv: Jalusi i framrutan

Din teori om att det är kolen som är slitna tycker jag låter rimligt. Jag skall se om jag kan mäta spänningen över motorn i morgon. Återkommer.
 

roland55

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Motala
HBK-Nr
18963
Medlemskap
2024
Sv: Jalusi i framrutan

Problmet med min jalusi är löst. Den matades med 220 v via en inverter. Denna inverter var felaktig. När jag bytte ut den så fick motor 220v och gick ner och upp inom 30s. Kanonbra.:)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Jalusi i framrutan

Den løsningen var ny for meg, takk for tilbakemeldingen.
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Jalusi i framrutan

Har för mig att jag nyligen läste om var man kunde få tag på en jalusi för vindrutan som går nedifrån och upp, 215 cm bred och ca 50 cm hög.
Är det någon som har någon information?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Jalusi i framrutan

Et slikt var standard i min Flair 8000 fra 2008. Det var inget produsentnamn på verken dette eller rulleveggen som kom ned. Nedenfra og opp var manuellt, ovenfra og ned med motordrift.
 
Toppen