• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Omnistep slide out 400 alu

F

F.d. 55370

Guest
Mitt fotsteg går inte HJÄLP behövs .Finns det ett kretskort någonstans till detta? Kan man få ut det manuellt?Säkringen e hel. Det låter inte i det när man trycker på knappen ungefär som när det sitter fast.Bilen e en Kabe TM WB -07.
mvh:)
 

Leif Karlsson

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1751
Medlemskap
2028
Sv: Omnistep slide out 400 alu

Hrumm kan det vara så att batteriet inte är laddat? Det har hänt mig när jag skull ta ut fotsteget . hittade felet det var antenn förstärkaren som drog ut batteriet. Hoppas det är lika enkelt för dig att hitta felet :)
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Omnistep slide out 400 alu

Är det så att man har trampat på trappsteget då det inte varit fullt ute så kan man rensat rent på kugghjulen inuti utväxlingen .

Finns delar och är lättbytt om det är felet .

Detta hände mej : http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/231665

Ett sätt kan ju vara att man trycker eller drar i trappsteget då någon annan trycker på el-knappen åt samma håll .
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29978

Guest
Sv: Omnistep slide out 400 alu

Mitt fotsteg går inte HJÄLP behövs .Finns det ett kretskort någonstans till detta? Kan man få ut det manuellt?Säkringen e hel. Det låter inte i det när man trycker på knappen ungefär som när det sitter fast.Bilen e en Kabe TM WB -07.
mvh:)

Fastfruset.
TM WL-07
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Omnistep slide out 400 alu

Lite enkelt kanske, men du har väl inte motorn igång? Då är det spärrat.

Men det kan vara den styrningen som spökar.
 

adriatik660

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Åland
HBK-Nr
7153
Medlemskap
2024
Sv: Omnistep slide out 400 alu

jag tror att det sitter en kontakt som bryter jord = minus då fotsteget är infällt, den kontakten kan ha fastnat inne .den sitter under elmotorn till fotsteget i en gummibälg .pröva det? så var det för mej o jag fick hjälp i detta forum
 
F

F.d. 55370

Guest
Sv: Omnistep slide out 400 alu

jag tror att det sitter en kontakt som bryter jord = minus då fotsteget är infällt, den kontakten kan ha fastnat inne .den sitter under elmotorn till fotsteget i en gummibälg .pröva det? så var det för mej o jag fick hjälp i detta forum
ETT STORT TACK
Samma fel här.
 
F

F.d. 53133

Guest
Sv: Omnistep slide out 400 alu

Jag har ett Omnistep slide out som tills denna helg fungerade som så att när man slår på tändningen så går det in...
Nu gör det inte det! Det fungerar om jag trycker på den elkontakt som sitter innanför bodelsdörren, vilket då utesluter motorproblem... Kan det finnas ngt relä eller säkring till den automatiken som styrs av tändningsnyckeln???
 

Cabe Master

HBK Medlem
Inlägg
73
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
2340
Medlemskap
2026
Sv: Omnistep slide out 400 alu

I vår tidigare husbil manövrerades fotsteget manuellt men också via automatik.
Steget gick in när motorn startades men det krävdes dessutom att halvljuset skulle vara tillslaget. Utan halvljuset tillslaget fungerar inte fotstegets automatik.
Värt att testa.

Lycka Till!
 
S

Sune & Eva

Guest
Sv: Omnistep slide out 400 alu

Kan det vara så enkelt som en liten sten som fastnat ??? mvh Sune
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Omnistep slide out 400 alu

Vanligste feilen er at bryteren som kjenner om steget er helt inne har fastnat slik at automatikken tror at steget er inne. Er en liten trykkbryter med gummideksel må renses og smøres - CRC er helt grei smørning for dette.
 

Cabe Master

HBK Medlem
Inlägg
73
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
2340
Medlemskap
2026
Sv: Omnistep slide out 400 alu

Hej Knut
var sitter denna gummiklädda brytare?
Måste man montera bort skyddsplåtarna som täcker de mekaniska delarna (länkarmarna) eller kan man komma åt från baksidan?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Omnistep slide out 400 alu

Vet ikke med sikkerhet hvor den sitter på den modellen du har, men generelt så er det selve trinnet som treffer denne i innerste posisjon, desverre pleier det ikke å være noen god beskyttelse for bryteren så den blir stenket ned under kjøring.
 
F

F.d. 53133

Guest
Sv: Omnistep slide out 400 alu

I vår tidigare husbil manövrerades fotsteget manuellt men också via automatik.
Steget gick in när motorn startades men det krävdes dessutom att halvljuset skulle vara tillslaget. Utan halvljuset tillslaget fungerar inte fotstegets automatik.
Värt att testa.

Lycka Till!

Tackar! Cabe Master!

Det hade jag ingen aaaaning om! :spinny:
Jag hade tydligen råkat stänga av halvljuset...
Var ute och kollade nyss... visst var det så, på med halvljuset och det fungerade som vanligt!!!
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Omnistep slide out 400 alu

Måste ju vara helt felkopplat, glömmer man slå på halvljuset åker man omkring med fotsteget utfällt. :confused:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Omnistep slide out 400 alu

Exakt, och vad kan inte fastna där, förutom en stor risk att man hakar i något och river bort steget, och eventuellt det som det är fastskruvat i! Borde väl vara kopplat över tändningen? :confused:
 
F

F.d. 53133

Guest
Sv: Omnistep slide out 400 alu

Exakt, och vad kan inte fastna där, förutom en stor risk att man hakar i något och river bort steget, och eventuellt det som det är fastskruvat i! Borde väl vara kopplat över tändningen? :confused:

Kanske det.... men det finns ju tämligen många manuella fotsteg på marknaden... så det åligger väl trots allt på föraren att ha koll på sitt ekipage före avfärd?

...säger jag som glömde halvljuset... men fällde in fotsteget manuellt.:)
 
Toppen