• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rea till Italien, Danmark,Tyskland,Österrike m m

evelynlindstrom

FD HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
6963
Medlemskap
2021
Hej

Vi heter Lynn o Sven-Olov Lindström från Mehedeby Tierp
Vi har nyligen gått med i husbilsklubben(6963)
Vi har haft husbil sedan 1991 och mest åkt i Sverige
Lite Norgeresor har det blivit
Sista långresan gjorde vi till NordKap 2009
:twitcy:Nu skulle vi vilja åka till Italien i maj vi blir två par i
varsin husbil. Vi har aldrig varit utomlands så vi är lite
ängsliga.Vi vill helst åka småvägar för att få se så mycket
som möjligt.
Finns det någon snäll person som kan tipsa oss om lite av varje,
och givetvis tips om resan.
Vad som är viktigt att tänka på m m:wub:
Tack på förhand önskar
Lynn
 

Bonzo

FD HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
430
Medlemskap
2023
Sv: Rea till Italien, Danmark,Tyskland,Österrike m m

Anders Witt har skrivit böckerna Husbil i europa och Tyska avstickare. Om du tittar på företagsforumet hittar du information och kan beställa dom direkt från Anders med HBKrabatt. Mycket bra böcker som går igenom det mesta man bör veta inför resa i Europa med husbil.

Lycka till!
Sven-Åke
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Rea till Italien, Danmark,Tyskland,Österrike m m

Mitt grundtips är alltid; börja med att läsa de reseberättelser som finns här på HBK-forumet. Sök på t.ex. Italien så finner du ganska många trevliga skildringar. Där finns många tips och erfarenheter som ställplatser, intressanta eller roliga beöksmål, vägval mm.

Lycka till önskar
 

Johnny o Lisa

HBK Medlem
Inlägg
382
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
7809
Medlemskap
2024
Sv: Rea till Italien, Danmark,Tyskland,Österrike m m

hejsan

har rest till italien dom sista ca10åren, med bil och några smultrånställen
kan jag ge dig.Bamerg i norra bayern kan jag rekomendera och glömm
inte gardasjön ett underbart ställe.;)


puss& kram
johnny.gustafsson
i karlstad
 

evelynlindstrom

FD HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
6963
Medlemskap
2021
Sv: Rea till Italien, Danmark,Tyskland,Österrike m m

Hej

Tack för tipset, jag har redan köpt dom.

Jag ville ha lite mer tips, från någon som kanske var där förra året.
Hur är det med gasoltuber, vi har kompositflaskor, går dom överallt
i Europa.
Finns det internetuppkopplingar lite varstans.
Hur är det med uttagsautomater.
Behöver man ha mycket kontanter.

hälsningar Lynn
 
F

F.d. 29773

Guest
Sv: Rea till Italien, Danmark,Tyskland,Österrike m m

Hej. Ha inte för mycket kontanter. Skaffa (om ni inte redan har det) ett bra larm. Vi hade besök medan vi sov och blev av med 7000 :- i Euro. Men vi gav inte upp för det. Hälsningar Tina:twitcy:
 
M

Matts Torebring

Guest
Sv: Rea till Italien, Danmark,Tyskland,Österrike m m

Vi har rest i nästan alla de sydeuropeiska länderna de sista 10 åren. Jag minns att jag var lite nervös första gången, detta trots att jag gjort ganska många arbetsresor med långtradare i min ungdom ute i Europa. Ta det lugnt så är det lika enkelt som att resa hemma i Sverige. Första åren hade vi inte så motorstark bil som idag och då gäller särskilt att se upp med trafik som kommer bakifrån på autobahn före omkörningar. Sök gärna gärna "resa Italien" på min blogg. Vi önskar er verkligen lycka till på era resor. Mvh Matts Torebring
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 12358

Guest
Sv: Rea till Italien, Danmark,Tyskland,Österrike m m

Uttagsautomater finns överallt, så vi brukar ta ut en summa varannan dag. Det är viktigt att förvara bankkortet på ett säkert ställe.
Rån eller inbrott har vi aldrig råkat ut för, däremot en fingerfärdig ficktjuv som tiggde pengar i Barcelona.

Bekanta till oss råkade ut för följande i Italien: När de tankat så rusar ett litet barn ut framför fötterna på dem, "slår sig" och börjar storgråta. Frun böjer sig ner och börjar trösta, varpå "föräldrarna" dyker upp och "hjälper till".
En stund senare upptäcker hon att plånboken är borta ur handväskan...

Jag känner mig säker när jag har min plånbok och pass i en jackficka med dragkedja. Det är värre för kvinnor med sina handväskor. Den här typen av ficktjuvar finns på ställen med mycket turister, annars brukar det vara lugnt.

Internetcaféer finns överallt och trådlösa nätverk brukar finnas på campingplatser.

Om ni skall åka till Italien på småvägar, så är det bra att ha med en ordbok/parlör. I småstäderna är det dåligt med språkkunskaperna, även hos ungdomar. Bra att ha om man söker nåt speciellt i affären eller frågar om vägen.

Vägskyltningen kan det vara lite si och så med på mindre vägar, så en GPS är guld värd! I GPS:en finns ju också närmaste bensinmack, apotek, sjukhus, bank, etc etc var man än befinner sig i Europa. Jag har min GPS i telefonen, så den är alltid med.
 
Toppen