• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tor H

F

F.d. 29841

Guest
Hej" Norman"
Hörde att du varit till Röros och hälsat på Zkidor.
Det var väl inte du som hade en sommarvagn och stod med motorn på hela natten.,
för att få lite värme i bodelen??
Men det är klart man får ju mycket Diesel för pengarna en Riktig VINTER HB kostar.
Ha det
/Vidhem
 

JanneW

HBK Medlem
Inlägg
439
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025
Sv: Tor H

skulle inte tro det.... normal marknadsföringsteknik är definitivt inte att helt faktalöst försöka nedgöra andra produkters förmåga/oförmåga, utan snarare att visa sin egen produkts förträfflighet.... så nej det lär inte vara något företag som ställer sig bakom...
 
H

hianders

Guest
Sv: Tor H

Snälla snälla Vidhem! Lägg nu ner detta snack om vinter contra sommarbilar!! Vi har alla olika behov av hb och vi vill inte och kan inte vara ute vintertid med hb, däremot vår, sommar och höst. Racka inte ner på oss som "bara" kör på dessa årstider! Vi är alla olika och har olika husbilsbehov!

Hälsningar,
Inger/fru hianders
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Tor H

Vi bör alla i klubben respektera varandras val av husbil, vi har alla olika behov, och tur är väl det, vad tråkigt det skulle vara om det bara stod Nordicbilar på alla ställplatser, då hade det ju inte varit spännande att kika in i nån annans bil, eller hur?
Klubbens forum är suveränt för den som vill lära sig mer om husbilar och mycket annat, ställer man en fråga är det oftast för att få vägledande råd.
Inte för att få höra att man har gjort ett felaktigt val. Fortsätter en del medlemmar att syssla med tråkiga kommentarer och ser ner på andras val, finns det risk att forumet förlorar sin gemytliga stämning, och färre kommer att skriva. Så vill vi väl inte ha det? Då måste vi alla här i klubben hjälpas åt med att behålla den trevliga stämning som vi för det mesta har!

/Annette
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Tor H

Hej" Norman"
Hörde att du varit till Röros och hälsat på Zkidor.
Det var väl inte du som hade en sommarvagn och stod med motorn på hela natten.,
för att få lite värme i bodelen??
Men det är klart man får ju mycket Diesel för pengarna en Riktig VINTER HB kostar.
Ha det
/Vidhem

Hei Vidhem

Siden du vet at jeg har hilst på Zkidor på Røros har du sikkert også fått med deg at jeg har samme husbil som Zkidor?

Du vet også sikkert hvordan Zkidor hadde det i sin husbil og kan vel da tenke deg hvordan jeg hadde det i min?
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Tor H

Nä men kika här Vidhem : http://www.nordic-husbilar.se/getFile.aspx?fileId=54921&wmrid=362 Är det bara 2 cm ecoprim som isolering ?

Nä men tänkte faktiskt kolla vad är det som är så speciellt med en Nordic och dom utmärker sig inte mycket när det gäller isolering men Nordic "tjänar" rätt mycket på kallraset på att kunna stänga dom skjutdörrarna till förarhytten .

Sen har ju inte heller Nordic så stora taklyckor som många andra husbilar har och där tappar man ju en del värme .

När det gäller fönstrena så är dom inte bättre än andra utan "vanliga" .

Hade det varit så att ex. Kabe hade haft 4 cm isolering 2 glasfönster och Nordic haft 5 cm och 3 glasfönster så hade dom säkerligen trumpetat ut detta i sina reklamblad .
Samma sak när det gäller isolervärdena .
Dock är det så att dom har en bättre luftspalt bakom soffa upp mot skåpen än ex. på min men jag har ju även luftblåsvärme som väsnas en del när den går upp i effekt .

Men den har funkat i -30 och det räcker för mej .

Det enda som sådant här leder till är en massa osämja och irritation mellan olika husbilsägare som blir trampade på tårna och en del tänker kanske att det ändå skilljer en hel del på din "gamla" husbil från 1999 och "min" nyutvecklade från 2011 .

På alla bilträffar jag varit genom dom senaste 20 åren så har alla bilägare respekterat varandras fordon och det har aldrig varit något tjafs då jag varit med iallafall .

Kram på er iallafall ...... ;) :)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Tor H

I skrytebladet fra Nordic står det intet om gråvatn tanken, og uten en oppvarmet kjeller har denne tanken ingen annen plass enn under bilen.
Og hva med trerammene i gulv og vegger?

Skyvedøren mellom førerhytten og resten av bilen var kjennetegnet på Clou sine alkovebiler på 1980 tallet - senere fant fabrikken en løsning så en ikke mistet denne delen av rommet, og det uten å innføre kaldsras. Isolerte sidevinduer foran (2-lag) og isolasjonsvegg innenfor frontruten løste problemet, men krevde helintegrert bil.
 
Toppen