• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tank för gasol

Gert8

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Haninge
HBK-Nr
8
Medlemskap
2024
Tänker besöka Wynen på vägen till Spanien nästa vecka.
Har funderingar på att investera i en 120 liters gasoltank.
Finns det någon som har erfarenhet av detta,priser o.s.v.
mvh Gert
 

Leif C

HBK Medlem
Inlägg
163
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
4652
Medlemskap
2024
Sv: Tank för gasol

Hej!

Jag har "bara" en 60 liters gasoltank, 120 liter kan bara bli dubbelt så bra.
Skulle jag köpa en ny husbil kan jag inte tänka mig en utan gasoltank.
Skönt att slippa hantera lösa gasolflaskor i ibland trånga utrymmen och jaga billiga bytespriser, har hört att det kan kosta upp till 650,- för att byta en P11. En P11 rymmer 22 liter och priset per liter är mellan 8,- till 10,- alltså 176,- till 220,- för samma mängd som i en P11. Som reservtank har jag en liten 5 kg gasolflaska som ingår i systemet, kan kopplas in inifrån bilen.

Kan bara rekommendera fast gasoltank! :)

Leif C
 
Senast ändrad:

KuMaNi

HBK Medlem
Inlägg
1.331
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2024
Sv: Tank för gasol

Kan bara hålla med. Har installerat en 200 liters Wynen tank och känner en otrolig befrielse från att hela tiden fundera på när gasen skall ta slut och var man kan byta flaskor. För att inte tänka på säkerheten - att slippa ha tuber i garaget och naturligtvis prisskillnaden per liter gas.
 

Leif C

HBK Medlem
Inlägg
163
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
4652
Medlemskap
2024
Sv: Tank för gasol

anytec och laval,
Det står ingenstans att bilen är utrustad med fast gasoltank,
jag tror inte att man måste få bilen besiktigad av bilprovningen om man byter till fast tank annat än om man vill höja totalvikten för man får ju högre tjänstevikt om man väljer en någorlunda stor tank, men det går ju att ta reda på. Av ren självbevarelsedrift ska man låta utföra en täthetskontroll och det varje år.;)

Leif C
 
Senast ändrad:

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Sv: Tank för gasol

Hej!

Borde inte 150 Euro vara det mer troliga priset?

Kanske bara en felskrivning!

1500 Euro är ju nästan ett rån tycker jag!

Ha det gott
 
Senast ändrad:
F

F.d. 52956

Guest
Sv: Tank för gasol

Hej igen!

1500 euro är riktigt.
Jag ifrågasatte också priset hos Wynen och påstod att det var det tredubbla tankpriset och undrade om de hade sagt fel och att det skulle vara 150.
MEN, de bekräftade än en gång att det var 1500 och ingenting annat.

Hälsningar
Lasse Thomasson
 
Senast redigerad av en moderator:

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Sv: Tank för gasol

Hej igen!

1500 euro är riktigt.
Jag ifrågasatte också priset hos Wynen och påstod att det var det tredubbla tankpriset och undrade om de hade sagt fel och att det skulle vara 150.
MEN, de bekräftade än en gång att det var 1500 och ingenting annat.

Hälsningar
Lasse Thomasson

:swoon:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Tank för gasol

Monteringen är ju egentligen inte särskilt svår, men den blir ju olika på olika bilar beroende på hur kjolarna ser ut, var det finns plats under chassiet, hur långt det blir att dra rör till gasolboxen o.s.v. Sedan är ju tanken rätt otymplig att hantera, jag plockade ned min utan att ha bilen på någon lyft, och det var inte alldeles enkelt att få den på plats igen. Men med en verkstad med rätt utrustning och en lyft bör det ju gå på några timmar.
Jag tror inte att Wynen vill ha så många monteringar, därav priset! :)
 

Gert8

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Haninge
HBK-Nr
8
Medlemskap
2024
Sv: Tank för gasol

Jag tror att jag åker inom Wynen.Kan inte tyska så det kan bli hur tokigt som helst.
Kanske tank med tillbehör hamnar under 10 000:- SEK och tror jag kan montera själv.
Kanske måste man ha en med behörighet att montera ledningar o.s.v.
Själva tanken och hållare för den kan jag borra och bulta på ramen, men man måste kanske flytta ledningar på ramen ?
mvh Gert
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Tank för gasol

Om du beställer en tank med fjärrmätare kan du ju nästan montera den varsomhelst under bilen där det finns plats, på en så stor bil som din finns det ju säkert flera bra ställen, påfyllningen går ju också att dra ut på lämplig plats. :)
 
Toppen