• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Emission class

F

F.d. 25291

Guest
Hej på er. Vi är oxå på väg att köpa vår första husbil. Vi har tittat på en Hobby 2009 som verkar ha det vi söker, men vad har det för betydelse att "Emission class" är Euro 3 och "Emission sticker" är 4(green)?

lailaouno
 

claes/mia

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Skurup
HBK-Nr
178
Medlemskap
2025
Sv: Emission class

Då har du euro class 3 som snart är den dyraste om du ska köra motorvägar i Tjeki
en o Österike mm men det finns ju alternativa vägar.

/Claes
 
F

F.d. 25291

Guest
Sv: Emission class

Tack för svaret Claes.

Min nästa fråga är ju då om det "bara" är Österike & Tjeckien som straffar Euro 3-bilar??

uno
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Emission class

Emission class är väl kopplat till de miljözoner som framför allt Tyskland har infört ett antal större städer, för att få köra fritt där måste du ha Euro 4= Grön dekal :)
 
Senast ändrad:
J

Jarn

Guest
Sv: Emission class

Hej på er. Vi är oxå på väg att köpa vår första husbil. Vi har tittat på en Hobby 2009 som verkar ha det vi söker, men vad har det för betydelse att "Emission class" är Euro 3 och "Emission sticker" är 4(green)?

lailaouno

Det är något som inte stämmer.
Euro 3 ger inte en grön miljödekal (emission sticker) utan en gul.

Så är det grön dekal bör det vara en Euro 4, vilket också det borde vara med tanke på årsmodellen.
Såvida det inte är en äldre bil som inregistrerats 2009, vilket inte är ovanligt.
För säkerhets skull be att få se en kopia på reg. beviset.

* * * *

Jag får rätta mig själv efter att sett detta i det tyska regelverket.
En Euro3 bil med partikelfilter får en grön dekal.

Euro 4 und besser oder Euro 3 mit Dieselpartikelfilter.
EZ ab 01.01.2006
RTEmagicC_gruen_01.gif.gif
Grün
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25291

Guest
Sv: Emission class

Hej igen. Det är detta att när jag söker på mobile.de så har alla (vad jag sett) Fiat's 131-hästare Euro 4 samt grön plakett utom denna. Borde dom inte ha samma, eller är det en äldre fast kanske uttagen 2009?

uno
 
J

Jarn

Guest
Sv: Emission class

Hej igen. Det är detta att när jag söker på mobile.de så har alla (vad jag sett) Fiat's 131-hästare Euro 4 samt grön plakett utom denna. Borde dom inte ha samma, eller är det en äldre fast kanske uttagen 2009?

uno

Är det nya Fiat chassiet 250, så är alla med 130Hk Euro 4 vad jag vet.
 
Toppen