• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Känner du till I-C-E ?

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.581
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
I-C-E är en förkortning av "In Case of Emergency", ett snabbt sätt för räddnings/sjukvårdspersonal att i händelse av olycka/akut sjukdom lättare komma i kontakt med anhöriga.

Idén kommer från en ambulanssjukvårdare, som tröttnat på att leta efter anhörigas telefonnummer.

I sin mobiltelefon under rubriken ICE lägger man in kontaktpersoner och numren till några nära anhöriga som behöver nås när man själv råkat ut för olycka eller sjukdom och inte är kontaktbar.

Förslaget håller nu på att bli standard genom att det snabbt sprider sig över världen.

Om du hittas akut sjuk eller skadad kan ett telefonnummer med bokstavskombination ICE i din mobils telefonbok få avgörande betydelse. Räddningspersonalen kan då snabbt nå de närmast anhöriga och få viktiga besked om medicinering eller om man lider av någon sjukdom.

Använd utlandsprefix så att det även fungerar när du är utomlands. Det är också viktigt att man informerar den eller de personer som lagts in som kontaktpersoner.

Gunnar /medlem
 
F

F.d. 55376

Guest
Sv: Känner du till I-C-E ?

Tack för den upplysningen..Har haft ICE länge men inte tänkt på pinkodslåset, så nu är det fixat.
TACK!
Gun
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Känner du till I-C-E ?

För runt ett-två år sedan på besök hos svärfar så letade jag efter min telefon som jag som vanligt tappat bort i någon jacka.
Jag hittade min frus telefon och kunde med viss möda (klarar inte hennes telefon så bra) slå mitt nummer för att höra om min telefon fanns i närheten, Så fort jag slog mitt nummer skrev hennes telefon att jag ringde till någon som heter "ICE"??
Jag hade ingen aning om varför det namnet kom upp när jag slog mitt nummer, kallar kanske min fru mig för "ICE" ibland?
Som den hårda piloten "Iceman" (spelad av Val Kilmer) i filmen Top Gun alltså, hon kanske tycker att jag är lika tuff och cool som han?
Det var inte så förklarade hon, då hon är sjuksköteska har hon via jobbet fått information om "ICE" så förklaringen var inte lika rolig som den jag fantiserade ihop.
 

birgitta.f

HBK Medlem
Inlägg
103
Kommun
Leksand
HBK-Nr
381
Medlemskap
2024
Sv: Känner du till I-C-E ?

Jag behöver ha pinkod på telefonen, men har fotograferat av en tydligt skriven lapp med ICE uppgifter och lagt som den bild man får upp när man " tänder" telefonen. Viktiga kontaktuppgifter syns då utan att inloggning behövs.
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Känner du till I-C-E

På min Samsung kan man ringa till alla som finns med i gruppen "ICE Nödkontakter" även om telefonen är låst. Jag har inte installet någon särskild app för det. Däremot har jag lagt till familjen i den gruppen i adressboken.

//Stefan
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55397

Guest
Sv: Känner du till I-C-E ?

Vill man inte ha ICE som uppringande namn, lägg extra kontakter med ICE och * sist i tel numret. då "fungerar inte" nr presentationen utan "ordinare" kontakt visas.
 

Ronny P

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Borås
HBK-Nr
13439
Medlemskap
2024
Sv: Känner du till I-C-E ?

Iphone appen ICE
Som Knarrevik rekomederade,

Om man köper versionen istället för att använda gratisversionen så kan man tydligen lägga in där vilken informations som ska visas i det låsta skärmläget


Det Kanske är värt dom kronorna....

(Jag har den inte själv ännu men läste det i beskrivningen)
 
Toppen