Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL -  
Registrera Hjälp Medlemslista Kalender Markera forum som lästa

Gå tillbaka   Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL - > Ämneskategorier för Husbilen > Navigering
Navigering GPS o navigeringshjälpmedel

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Sv: Navigon på iPhone/iPad
Gammal
HBK Medlem

Los Suecoss avatar

Kommun/Land: Spanien
Sv: Navigon på iPhone/iPad - 2011-04-20, 17:10

Citat:
Ursprungligen postat av knarrevik Visa inlägg
Hur har du löst det med hållare och laddning i bilen?
Hållaren ropade jag in på Tradera, lite svajig, men helt ok... väldigt okey när man tar i beaktande att jag betalade 59 kr. Kom 4-5 dagar senare från Kina.

Laddningskabeln köpte jag tidigare i Spanien. Apple original.

Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Följande Tackar Los Suecos för detta inlägg:
knarrevik (2011-04-20)
Gammal
HBK Medlem

knarreviks avatar

Kommun/Land: Lysekil
Sv: Navigon på iPhone/iPad - 2011-04-20, 17:47

Citat:
Ursprungligen postat av Markko & Tanja Visa inlägg
Hej anders nu har jag fått min experia arc en fundering om jag har navigatorn på ock det ringer i telefon tappar man navigeringen jag menar försvinner kartan på skärmen kanske inte så bra om man är mitt i rusninstrafiken. en som inte fattar men försöker förstå. Markko.
Utan att vara säker tror jag att navigeringen fortsätter i bakgrunden men man blir ju ordentligt störd av samtalet.

Jag råkade ut för detta för en del år sedan då jag "nekade samtal" med påföljd att uppringaren blev ännu ivrigare och ringde gång på gång. Det slutade med att jag körde vilse och min gamla mor undrade vad sådana nymodigheter (navigation i mobilen) var bra för.

Gammal
HBK Medlem

han022s avatar

Kommun/Land: Mark
Ålder: 64
Sv: Navigon på iPhone/iPad - 2011-04-26, 19:20

Är det någon som köpt tillägget till Navigon som heter "Navigation för lastbilar och husbilar" 749kr? Jag undrar vad det är för speciella PoI de har lagt in för husbil.

Gammal
HBK Medlem

Kommun/Land: Båstad
Sv: Navigon på iPhone/iPad - 2011-04-26, 20:40

Har nu kört 350 mil med Navigon på iPad i Tyskland och i norra Frankrike.

Efter att ha böjt till en klädhängare (sån man får på kemtvätten) och lite fästkuddar har den stått riktigt bra i håligheten ovan handskfacket på Fiat 05. Med iPaden här såg jag bilden riktigt bra även vid solljus. Hon pratade högt och tydligt, men mycket mer än hon i Garminen. Till fördel.

Utan manual tar det cirka två veckor att komma på alla fiffigheter, men därefter blev det favoritnavigatorn. Framför allt genom den översikt man har som saknades i min gamla Garmin 660.

Panoramavyn var fin på Autobahn. Uttalet vid navigeringen i Tyskland var roligt och i Frankrike helt oförståbart. Nästa gång skall jag se om man kan ställa in tyska/franska som spåk på iPaden.

Vad jag också tyckte om var att beskrivningen inför svängar etc upprepades, sa att om man satt och sov så visste man att det snart skulle repeteras.

Ännu roligare hade det varit om man kunnat vara uppkopplad på nätet, men det går ju inte utomlands av kostnadsskäl.

Håkan

Gammal
HBK Medlem

knarreviks avatar

Sv: Navigon på iPhone/iPad - 2011-04-26, 22:41

Jag har under några dagar jämfört Navigon och nya iGo Primo på min iPad och tycker att iGo är väl så bra. Så här blev för- och nackdelar +/-
  • + 3D är mycket bättre i iGo
  • + färgerna är klarare i iGo
  • + man kan välja manlig eller kvinnlig röst i iGo
  • + 60- och 80vägar är inlagda i iGo
  • + det går att sätta fartgränsvarningen i procent (ex 70 +15%=80) i iGo
  • + fler inställningsmöjligheter i iGo
  • + ordinarie pris lägre på iGo
  • + fler uppdateringar i iGo (redan 2 st på iGo/ingen hittills på Navigon)
  • - inga fartkameror i iGo

iGo är alltså min favorit, åtminstone innan Navigon kommer i kapp.

Gammal
HBK Intresserad

Kommun/Land: Åland
Ålder: 40
Sv: Navigon på iPhone/iPad - 2011-05-02, 10:01

Hej jag har använt igo på windows enheter förut och där kan man sätta in egna poi och farkameror. Man gör detta genom utforkaren och klistrar in filerna i rätt mappar.

Nu har jag skaffat Ipad och installerat Igo Primo. Det fungerar find men hur installerar man egna poi och fartkameror? Man kommer ju inte åt programmets fil struktur...

Gammal
HBK Medlem

knarreviks avatar

Sv: Navigon på iPhone/iPad - 2011-05-06, 19:12

Idag har en uppgradering av Navigon Europa släppts med nya kartor (1,87 GB). Jag har inte hunnit kolla om 60- och 80-fartgränserna kommit med denna gången.

Gammal
HBK Medlem

Kommun/Land: Uppsala
Sv: Navigon på iPhone/iPad - 2011-05-16, 19:13

För den som funderar på att köpa en iPad är det bra att veta att det är bara i 3G varianten som det finns inbyggd GPS.

Gammal
HBK Intresserad

Kommun/Land: Åland
Ålder: 40
Sv: Navigon på iPhone/iPad - 2011-05-17, 08:00

Skrev til IGO här om dagen och fick först ett standard svar om att de ska titta på mina frågor. Men efter ett par dagar fick jag ett bättre svar och de har skickat mitt mail direkt till teknikerna för attse om det går att verkställa.

Mitt e-mail handlade om möjligeheten att importera Poi filer och fartkamera filer. Jag skrev att Ipad är en utmärkt GPS för stärre bilar som husbilar medan Iphone funkar bättre för vanliga bilar. Jag skrev lite fräckt att jag kan tala för de flesta husbilsägare när jag säger att för att vi ska köpa programvaran så krävs denna finess. Jag skrev att de flesta husbilsklubbar och caravanklubbar har samlat ihop fina databaser med POIs som man kan ladda in i sina GPS apparater. Dessutom vill många kunna uppdatera och ladda in egna fartkammerafiler. Jag skrev också att de nu har chansen att bli först med denna finess på Ipad/Iphone. Navigon och andra GPS program saknar ännu också den finessen på sina Ipad/Iphone verisioner.

På windows enheter så är detta inget problem för där kan man med utforskaren lägga till POI filer och fartkamera filer, men i Ipad/Iphone så kommer man inte filerna för de har ingen utforskre som kan bläddra bland systemfiler. (vad jag vet)

Följande 3 användare säger Tack till HenrikH för detta inlägg:
Boo (2011-12-19), knarrevik (2011-05-17), Maja (2011-05-17)
Svara

Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL - > Ämneskategorier för Husbilen > Navigering

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Appar till iPhone/iPad knarrevik Navigering 152 2012-04-14 12:57
Skype videosamtal på iPhone/iPad knarrevik Under Markisen 3 2010-12-30 12:15
Iphone Navigon GPS Immeln Navigering 11 2010-11-10 17:13
iPhone + Navigon inhandlad schmid Navigering 12 2009-11-04 07:59

Program från vBulletin® Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright ©2005-2012, Husbilsklubben.se eller respektive Författare

Bankgiro: 5262-9615 IBAN: SE0850000000054171005892 BIC: ESSESESS