• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

"Riktiga" husbilister och vi andra

F

F.d. 28371

Guest
Sv: "Riktiga" husbilister och vi andra

Jeg må først få si at jeg ikke er en"riktig husbilist" men reiser rundt med husvagn. Når jeg leser de ulike innleggene i tråden, så er det et par ting jeg reagerer på: Det låter som om alle campingplasser er like og alle stellplasser er like. Det finnes campingplasser med en stjerne og kun det nødvendigste og det er campingplasser med alle fasiliteter. Det samme gjelder stellplassene, fra de enkle til de med full service.
En annen ting jeg finner litt underlig når det gjelder stellplassene; man er ikke avhengig av noen åpningstid for ankomst og avreise sies det, men andre sier at man bør ikke komme mitt i natten heller. Da blir det jo en viss tid for åpningstid likevel som heter hensyntagen til andre.
 
F

F.d. 2944

Guest
Sv: "Riktiga" husbilister och vi andra

Hej FiatMates, tack för framgångsönskningen.
Kanske misstolkar jag din text enligt nedan?

"Kommungruppen med den flitige Gomer som banérförare önskas all framgång i strävandet att få till stånd flera ställplatser och inser förhoppningsfullt att sådan knappast främjas av att motarbeta eller smutskasta campingar och dem, som föredrar att frekventera dessa!"

För det första kan jag inte riktigt komma på om jag uttryckt mig på ett sådant sätt så det kan tolkas som att jag motarbetar eller eller smutskastar campingar, tala gärna om var jag framfört den uppfattningen.

Jag vet inte hur väl du följt debatten runt ställplatsfrågor eller om du läst skriften Husbilsdestination Sverige. Har du inte gjort det tycker jag det kanske är dags, bifogar den med inlägget.

Här framgår det med all tydlighet hur vissa grupper vill att husbilsturismen skall se ut i framtiden.
Vi skall veta att det är tunga krafter. Krafter som under många år varit normgivande i campingsverige. Krafter som i alla år fått stå oemotsagda i sin argumentation.

Om det scenario som spelas upp i den här skriften skulle bli en verklighet kommer vi som bor på fyra hjul att plötsligt sakna något som huvuddelen av oss värderar högt nämligen

Frihet och valmöjligheter

De här krafterna ser självklart till sina egna intressen i första hand och det har jag all respekt för. Det är deras jobb att driva branschorganisationernas talan och verka för deras bästa.
Jag är däremot inte lika övertygad om att de flesta husbilsåkare delar uppfattningen som framkommer i den här skriften.
Det är därför jag engagerat mig i den här frågan.
Skall vi fortsättningsvis ha en synonym mellan Husbil-Frihet-Valmöjlighet måste någon annan påtala för turistsverige att det finns andra synsätt och uppfattningar och det tänker jag göra.
Jag tänker göra det med respekt för alla som föredrar att stå på en camping (Vad är egentligen problemet, dom finns ju redan där, campingarna?) och jag kommer att göra det med respekt för de krafter som verkar åt andra håll.

Jobbar vi rätt i den här frågan så kommer Sverige att vara ett riktigt bra husbilsland om fem år. Ett land där du som husbilsåkare väljer om du vill stå på en camping, ett quickstop eller på en ställplats i samarbete med kommuner och den småskaliga turismen.
Kort och gott ett husbilsland med frihet och valmöjligheter.
 

Bilagor

  • Husbilsdestination_Sverige_digit.pdf
    251,8 KB · Visningar: 62
F

F.d. 2621

Guest
Sv: "Riktiga" husbilister och vi andra

Hej Gomer!

I min text, som du tydligen tolkat mest negativt, säger jag absolut ingenting om att du personligen skulle ha uttryckt dig nedvärderande om campingar resp om dem som vågar tillstå, att dom helst vill stå på sådana med sin husbil.

betr . . . . . . . ." något som huvuddelen av oss värderar högt, nämligen frihet och valfrihet" osv osv Ja, visst, det gör vi väl alla, och det har jag också och flera andra
vid det här laget tillräckligt ofta understrukit vikten av!

Dokumentet Husbilsdestination Sverige har jag naturligtvis också läst ett antal gånger. Det ger ett kraftfullt och övervägande positivt intryck på mig. Den satsningen tillsammans med de nordiska campingorganisationernas nyligen deklarerade ambition att skapa en ny typ av mindre, enklare campingplatser på sina campingar kommer säkerligen att snart nog ge husbilismen värdefulla tillskott av den just så omhuldade och viktiga friheten och valmöjligheten. I många fall redan den kommande säsongen enligt flera kontakter jag haft.

I övrigt vill jag i detta sammanhang peka på inlägg nr 11 av sign Relax, som jag anser vara mycket realistiskt och välformulerat.
 
F

F.d. 2944

Guest
Sv: "Riktiga" husbilister och vi andra

Då kan jag bara konstatera att vi har helt olika åsikter och uppfattning i den här frågan och det måste ju folk ha, vi är alla olika.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: "Riktiga" husbilister och vi andra

Hej
Många åsikter om en ganska enkel fråga, ställplats el camping. Valet är fritt och
varken det ena el andra är fel.
Var för första gången i Tyskland i somras med alla deras ställplatser och vill ta detta som förebild. Har normalt alltid valt campingar som övernattningsställen i Sverige beroende på att det känns tryggare så. I Tyskland fanns det i princip alltid en ställplats där vi ville övernatta så det blev det naturliga valet. I och med det fick vi ändra åsikten om ställplatser. Normalt fanns det allt vad vi behövde där och vill särskilt framhålla det trevliga bemötande vi fick av andra HB-åkare.
Fick alltid hjälp med val av plats, hur man betalade och vad det fanns för sevärdheter osv i området. Kändes precis som en camping och runt oss fanns bara likasinnade som man kunde diskutera gemensamma frågor mm.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: "Riktiga" husbilister och vi andra

Den stora skillnaden mellan camping och ställplats i övriga Europa är att huvuddelen av ställplatserna är betydligt mera centralt belägna än campingplatserna.

En annan stor skillnad, även här, är att en stor del av campingplatserna är occuperade av säsongsliggare, de som står på ställplats drar oftast vidare efter endast någon dag.
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: "Riktiga" husbilister och vi andra

I sammanhanget kan det kanske vara på sin plats att lyfta in den enkät som faktiskt ligger till grund för projektet "Husbilsdestination Sverige". Frågan är bara hur man ska tolka och värdera de frågor och svar som presenteras, se bif. pdf-fil?

Över 1 500 personer svarade på enkäten varav huvuddelen (935 st) var husbilsägare. Även husvagnsägare och andra besvarade enkäten. Man får kanske förmoda att även dessa husvagnsägare hade ett visst intresse för husbilsplatser eftersom de besvarade enkäten. Flera av dem har kanske skaffat husbil idag.

Märkligt nog är inte enkätsvaren kommunicerade av SCR eller av övriga deltagare i projektet.
V-backen :wink:
 

Bilagor

  • Husbilsundersökning SCR.pdf
    211,8 KB · Visningar: 77
F

F.d. 2944

Guest
Sv: "Riktiga" husbilister och vi andra

Om jag har förstått det hela rätt så gjordes undersökningen PÅ campingar.
Alltså bland husbilsfolk som av en eller annan anledning redan valt det alternativet just då.
HBKs enkät som i skrivandes stund är uppe i 1291 svar känns i så fall mer "riktig" mao ger en mer rättvisande bild av behov och önskemål hos målgruppen.
Enkäten fortsätter ju ett bra tag framöver så förhoppningsvis kommer vi i mitten av mars att ha den största och mest oberoende undersökningen runt husbilar som gjorts i landet.
 

Stellplatz

HBK Medlem
Inlägg
175
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
6758
Medlemskap
2024
Sv: "Riktiga" husbilister och vi andra

Hej
Många åsikter om en ganska enkel fråga, ställplats el camping. Valet är fritt och
varken det ena el andra är fel.
Var för första gången i Tyskland i somras med alla deras ställplatser och vill ta detta som förebild. Har normalt alltid valt campingar som övernattningsställen i Sverige beroende på att det känns tryggare så. I Tyskland fanns det i princip alltid en ställplats där vi ville övernatta så det blev det naturliga valet. I och med det fick vi ändra åsikten om ställplatser. Normalt fanns det allt vad vi behövde där och vill särskilt framhålla det trevliga bemötande vi fick av andra HB-åkare.
Fick alltid hjälp med val av plats, hur man betalade och vad det fanns för sevärdheter osv i området. Kändes precis som en camping och runt oss fanns bara likasinnade som man kunde diskutera gemensamma frågor mm.


Hej

Har samma uppfattning ang. ställplatser i Tyskland dvs. KANONBRA.

Ställplatz:cool:
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: "Riktiga" husbilister och vi andra

Först ber jag att få korrigera mitt senaste inlägg nr 23, där jag helt felaktigt pekade på inlägg nr 11 av Relax. Men - jag avsåg hans inlägg nr 26 i tråden "Husbil och/el husvagn - Stellplatsenkäten". Jag ber om ursäkt för att strö onödigt grus i debatten, som ju kommit att omfatta flera, varandra tangerande trådar!! Och fler lär det väl bli innan vi vet precis hur det är och ska bli!

Tack till V-backen för att du igen lyfte fram SCR-enkäten! Var och en kan ju läsa och tyda den på sitt eget sätt. En av de många intressanta aspekterna är, att 3 av 4 husbilsägare har ägt sin husbil i endast 1-5 år. M a o de flesta av oss är ganska nya på området.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: "Riktiga" husbilister och vi andra

Då kan jag bara konstatera att vi har helt olika åsikter och uppfattning i den här frågan och det måste ju folk ha, vi är alla olika.
Gomer, självklart har vi alla rätt att ha olika åsikter, i Sverige råder ju som känt nästan total åsikts- och yttrandefrihet!
Men, som du skriver känner jag mig faktiskt också "direkt utpekad som avvikande", eftersom Flat Mate refererar till vad jag skrev i inlägg 11 ovan, nämligen detta;

"Ingen kör väl in bland andra sovande HB-besättningar på en ställplats hur sent som helst heller, kan man hoppas i alla fall?
Tycker att det är värre att bli väckt av sent kommande HB än att någon elbehövande kör sitt elverk dagtid på samma plats!"

Gomer, du delar inte min åsikt i citatet ovan ser jag och då har också vi "vitt skilda åsikter i ställplatsfrågor"! Därmed ger du även Flat Mate rätt i hans argument att det är lugnare och ...... på campingar! Dina "åsikter i övrigt" känner jag inte till, mer än att du totalt vill ha fler ställplatser (= vilket är ett mycket diffust begrepp i Sverige, där man nästan kan parkera där man vill .... )!

Märk väl Gomer, jag själv "parkerar" på de platser där mina "behov för stunden bäst tillgodoses". Självklart prioriterar jag som de flesta andra att det ska gå att sova. Om platsen är en camping, ställplats eller allra helst en gratis vildcamping spelar mindre roll för mig!

Jag anser att Flat Mate återhållsamt, utan verbala påhopp, lugnt och sakligt beskriver hur just han ser på husbilslivet, inkl bla hundar som förutsättning -en värld vitt skild från vår hundfria som repr en helt annan användarprofil.

Attributet som förenar oss inom HBK är husbilen, trots dess olikartade användning av oss som individer, så måste HBK fungera - därför önskar jag att information från medlemmar inte "sorteras bort" alltför enkelt.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: "Riktiga" husbilister och vi andra

Eller om en tar med at undersøkelsen ble utført på campingplasser - de som kommer fra andre campingformer holder seg på campingplassene i de første årene :D:D

Problemet med enhver avgrenset gruppe som ikke er tilfeldig uttrukket fra et representativt utvalg KAN ha skjev påvirkning på resultatet. Selv vår enkät kan tolkes dit grunnet den er basert på en medlemsmasse som er knapt 10% av eiere av husbiler i Sverige - muligens er det da en skjevhet i kvaliteteten på informasjonen om muligheter i forhold til de som ikke er medlemmer i denne klubb
 
F

F.d. 2944

Guest
Sv: "Riktiga" husbilister och vi andra

Relax
Precis som jag respekterar Fiat Mates inlägg så respekterar jag även dina synpunkter. Som du säger vi har yttrandefrihet i landet och det är bra.

Om du upplever mina inlägg som personliga påhopp så ber jag givetvis alla inblandade om ursäkt, det var inte meningen.
 
B

Byggare Bob

Guest
Sv: "Riktiga" husbilister och vi andra

Eller om en tar med at undersøkelsen ble utført på campingplasser - de som kommer fra andre campingformer holder seg på campingplassene i de første årene :D:D

Problemet med enhver avgrenset gruppe som ikke er tilfeldig uttrukket fra et representativt utvalg KAN ha skjev påvirkning på resultatet. Selv vår enkät kan tolkes dit grunnet den er basert på en medlemsmasse som er knapt 10% av eiere av husbiler i Sverige - muligens er det da en skjevhet i kvaliteteten på informasjonen om muligheter i forhold til de som ikke er medlemmer i denne klubb

I alla undersökningar av denna typ uppstår skevheter, något annat var heller inte att vänta när det gäller dessa båda undersökningar. Det blir ofta ögonblickets inställning som avgör svaret. Även påverkan från andras tyckande sätter sina spår.

Även om medlemmarna i HBK är en ganska så homogen grupp finns stora avvikelser i såväl intresse som förutsättningar. Somliga vill fortsatt hålla sig i huvudsak till etablerade campingplatser, andra vill kanske hålla sig till ställplatser, en tredje grupp vill kunna alternera dessa båda möjligheter.

För egen del tillhör nog jag och (många med mig) den senare gruppen. Varför låsa sig till ett alternativ?

I den här diskussionen tycker jag inte man skall måla in sig iett hörn utan se möjligheterna till att vi husbilsåkare fritt kan välja det alternativ om passar oss bäst.

Därför känns det bra att man tagit sig an frågan om ställplatser som ett komplement till oss som känner att vi inte har behovet av den fullservice som en campingplats i bästa fall kan erbjuda.:rolleyes::rolleyes::rolleyes:
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: "Riktiga" husbilister och vi andra

Gomer, att du efter all denna långa ordväxling likväl summerar "att då har vi helt olika åsikter och uppfattningar i den här frågan" är både trist och förvånande att läsa.

Som trådstartare föreslår jag, att tråden stängs här och att debatten må fortsätta under någon annan rubrik för att där bättre klara ut begreppen.

Personligen är jag helt förvissad om att husbilismen kommer att få en bra utveckling i Sverige de närmaste åren och avvaktar lugnt denna. Och, som du så träffande formulerade det, Gomer, campingarna finns ju där - så vad är problemet?!?
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: "Riktiga" husbilister och vi andra

Vi glömde bort en viktig grupp "Ställplatser" i den fina enkäten. Etablerade Friplatser, alltså de som kostar inget. Finns i massor i Tyskland och Frankrike. Bekostas kanske av kommunerna, som vill ha mer besökare in till sina huvudorter.

Dock är det kanske viktigt att i resultatet att påpeka att dessa finns utomlands och antalet växer.

Se Tyskland t.ex: Kostenlose Reisemobilplaetze in Deutschland

hälsning
jyrki
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: "Riktiga" husbilister och vi andra

Den enkät som projektgruppen för "Husbilsdestinations Sverige" (se inlägg 27) tog initiativ till genomfördes våren 2009. Den genomfördes på sedvanligt sätt genom elektroniskt utskick till samtliga medlemmar inom de utvalda medverkande grupperingarna.

Jag tycker att det går att utläsa en hel del intressanta saker från den enkäten som har både husbilsägare och husbilsplatser som utgångspunkt. Kan enkäten misstolkas på något sätt?
V-backen :wink:
 
Senast ändrad:
Toppen