• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Jobb

lillian och reidar

HBK Medlem
Inlägg
831
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024
En liten undran hur många HBK are som fyllt 65 jobbar fortfarande heltid eller deltid?
kunde vara kul att se hur det är fördelat bland oss?
:music-icon:2179
 
Senast ändrad:
B

Byggare Bob

Guest
Sv: Jobb

Nääe, känner inte speciellt för att jobba mer. Pensionerade mig vid 62. Lite jobbigt i början.
Det värsta var att:
Alla gamla affärsbekanta försvann
Arbetskollegor försvann
Mobilen tystnade
och en viss oro spred sig vid känslan av onyttighet.

Men nu har jag vant mig och tack vare husbilslivet känner jag (vi) oss som riktiga fritids- och turistkonsulter.
Lasse
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Jobb

Slutade jobba när jag var 55. :)
Jobbar nu en kväll i veckan på hotell - ensam, sön kv - känns bra! :)

Tror nog att "nedre och övre pensionsåldern" behöver höjas så småningom - om ekonomin ska gå ihop i landet.
 
T

tompaline

Guest
Sv: Jobb

:D Jag körde över i 1år2mån.. hade säkert orkat längre men varför vara för kaxig
tänkte jag. Man ska ju passa på njuta av livet när man ändå känner sig ""ung""...hm
 

Frykis

HBK Medlem
Inlägg
105
Kommun
Västerås
HBK-Nr
6732
Medlemskap
2024
Sv: Jobb

Slutade vid 59!
Inte en dag för tidigt. Kan njuta av varje dag. Och göra precis vad jag vill.

P-O
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Jobb

Gick i pension vid 62. Trodde jag skulle få svårt att få tiden att gå, så jag behöll några
smärre uppgifter på konsultbasis (någon dag i månaden).
Upptäckte snabbt att jag kände mig bunden och att uppdragen tog för mycket tid från fritiden så dom uppdragen har jag avvecklat nu. Ångrar mig inte en sekund. Fattar inte hur man hann jobba tidigare.:D:D:D
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Jobb

Hej
Det var sjutton vad många "samhellsparasiter" det finns i klubben, som slutat i förtid.
Nu har du iallafall en som jobbar på övertid.
/Vidhem
 

per-erik.lundblad

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
6631
Medlemskap
2024
Sv: Jobb

Slutade när jag var 58. idag är jag 60. har sedan tagit taxi kort,:yes: kör taxi för taxi Stockholm ca 10-12 pass i månaden , svårt att bara sitta hemma och rulla tummarna
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Jobb

Blir 67 i år. Jobbar fortfarande som programmerare så det är inte så slitsamt.
Håller också igång järncellerna.
Skall också bygga en carport till husbilen i sommar och också hjälpa sonen med en tillbyggnad.
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Jobb

Lasse här!! Fick 50% sjukbidrag 2001 , jobbade deltid och arbetslös fram till 2010
sen tog jag pension på dom resterande 50% har alltså sjukbidrag + pension fram till 65år, men jobbar 6-8 dar i månaden, mest för den sociala kontaktjen, jag är född 47-12
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53074

Guest
Sv: Jobb

Älskade att jobba! Av den anledningen blev det också mycket jobb - och väldigt lite ledighet och semester. Mitt "valspråk" var: lov och ledighet stör bara arbetsrytmen. Tog mig i kragen vid 64 (nu är jag 66) och insåg att min underbara fru faktiskt också var värd att satsa på. Det skulle vara snopet om man lade näsan i vädret innan hon och jag fått några fina år tillsammans.

Frugan påstår att "du är säkert bara kompledig"...

Men det var tusan vad fort det gick att vänja sig av med jobbet. Fattar inte hur det gått till...

Kjell :D
 

kangas

HBK Medlem
Inlägg
135
Kommun
Norge
HBK-Nr
5323
Medlemskap
2024
Sv: Jobb

Hei!!
Har vært pensjonist i et halvt år nå (har akkurat fylt 65). Har ikke savnet jobben en dag.
Ettersom alderen meldte seg ble jobben altfor stressende. Har jobbet med IT største del av livet. Ansvar for servere og programvare hos mange företag. (ligger lågt når det gjelder IT i privatlivet, har värt Bill Gates lakej tilstrekkelig lenge).
Tiden går nå med til dragspel, kontrabas og husbil .:spinny::spinny:
beste hilsen fra Kangas
 

lillian och reidar

HBK Medlem
Inlägg
831
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024
Sv: Jobb

Hoppas ni hänger i på tråden den är både sosial och givande bäst av allt få dela bra tipps.
Vi lär ju känna varandra lite bättre.
Jag tror på öppenhet det kan vara till hjälp för den som skulle vilja fråga men inte vågar.
Kram på er alla där ute som funderar på vad skall vi göra.
Ta pension eller jobba lite till.
mv
2179:wideeyed::wideeyed::music-icon:
 
Senast ändrad:

A.Borg

HBK Medlem
Inlägg
1.306
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2024
Sv: Jobb

Hej!
Jobbar halvtid som säljare och driver konsultfirma på halvtid som egen.Trivs alldeles utmärkt med detta och fortsätter så länge det är roligt.Frugan är "bara"55 så man får väl knata på några år till.Fyller 65 i April.
Anders.B:)
 

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.335
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Sv: Jobb

61 och jobbar och jobbar men vill helst bara vara ledig och åka husbil...
Britt lite yngre och sjukpensionär, går hemma och väntar på att jag ska kunna ta pension. Så att vi kan åka husbil...
Tyvärr har jag inte varit alltför flitig i arbetslivet så egentligen borde jag (hemska tanke) jobba till 70 för att få ekonomi.
Ska kolla vad tjänstepensionen räcker till, vore hemskt om man lägger näsan i vädret innan man gjort slut på sina pengar:rolleyes:

Pensionstips? Är det värt att leva upp tjänstepensionen?
Man kan ju jobba extra emellanåt för att dryga ut ekonomin när vi är hemma och tvättar och servar bilen osv.
Jag har dessutom inga som helst problem med att inte jobba, tiden rinner iväg hur som helst:mad:.

/Gunnar
 
F

F.d. 25144

Guest
Sv: Jobb

Hustrun är sjukpensionär sedan 11 år tillbaks. Själv nyss fyllda 62 är arbetslös och precis avverkat mina 300 a-kasse-dgr. Nu övergår jag i Försäkringskassans "våld". Vet inte riktigt vad detta kommer att innebära? Funderar om jag skall ta ut förtida pension nu eller vänta? I ljuset av snar höjning av pensionsålder så kanske man inte skall vänta..
Vilket är ert bästa tips:confused:
 
Senast redigerad av en moderator:

lillian och reidar

HBK Medlem
Inlägg
831
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024
Sv: Jobb

Hej
Det var sjutton vad många "samhellsparasiter" det finns i klubben, som slutat i förtid.
Nu har du iallafall en som jobbar på övertid.
/Vidhem
Ja du Vidhem kanske är det bara jag och du som behöver jobba för att få råd med Dieseln.
Kör lugnt.:music-icon:Inte fortare än din skyddsängel kan flyga.:wub:
 
Senast ändrad:
H

hianders

Guest
Sv: Jobb

ChristerP - jag var nästan i samma sits som dig när jag bestämde mig för att ta ut förtida pension fr o m 1/1-11. Blir 63 i juni. Jag hade så låg akassa efter 75% tjänst på SJ och hade bara lite drygt 60 dagar innan den s k Jobb- och utvecklingsgarantin skulle träda in. Då skulle "ersättningen" sänkas ytterligare eftersom den är (vill jag minnas) 65% av lönen. Eftersom ingen löneavdelning kunde räkna åt mig så var det lite pussel att ta reda på var tjänstepensionerna låg men nu är det klart! Inte blir man rik på detta men man är fri!! Jag tycker att du skall räkna på det och ta reda på hur mycket ersättningen blir när du kommer in i den s k Jobb- och utvecklingsgarantin!!

Lycka till!

fru hianders/Inger

PS Dessutom är man inte speciellt attraktiv på arbetsmarknaden om man är 60+, har ganska så lång och bred erfarenhet av att söka jobb efter 60. Sommarvikariat har det varit de senaste åren men nu vill jag inte splittra sönder en sommar till!! Jag ger min plats på arbetsmarknaden till en yngre förmåga!! Även om jag har mycket att tillföra arbetsmässigt! DS
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen