• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

kontrollvägning

F

F.d. 52945

Guest
Hej husbilsvänner!

I helgen så fick jag tillfälle att kontrollväga min husbil på ett större företag i Blekinge,
inte förutan så hade jag väl mina aningar om att jag var lite "tung".¨
Vår husbil en Burstner Ixeo 664 av 2010 års modell var tankad full med diesel, 2 st fulla gasoltuber, mej själv ca 90 kg , ca 20 l vatten, eftersom att vi bor i bilen långa tider så har vi fullt med kläder och kylskåpet är packat med mat och dryck samt i garaget så är det en massa "nytto" grejor bl.a elverk på ca 15 kg bensindunk 5 l o.s.v.
Vikten hamnade på 3.450 kg alltså endast 50 kg tillgodo...och då var min kära hustru inte med vid invägningen!
Hur många här på forumet har vägt in sina bilar , och vad blev reultatet?

Mvh Pilot:rolleyes:
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: kontrollvägning

Jag brukar väga när vi åker förbi någon våg, exempelvis den på kontollstationen utanför Helsingborg eller Lantmännens våg hemma när den är igång. Förra året vägde vi till exempel 60kg för mycket när vi just startat vår semester. Då var allt fulltankat.
 

Thomas o Karin

HBK Medlem
Inlägg
778
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
6008
Medlemskap
2024
Sv: kontrollvägning

Med full vattentank och fylld gasoltub och precis som du skriver en massa bra och ha samt 2 cyklar vägde vi 3400 kg med mig utanför, det stod en lastbil i vägen för att kunna avläsa vågen vid Nissastigen
 

ar8259

HBK Medlem
Inlägg
55
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
2724
Medlemskap
2024
Sv: kontrollvägning

Vi har en bil med max totalvikt på 3400 kg. Jag har förstått att många anser att en bil med denna låga totalvikt i princip är oanvändbar.
På väg hem från en 14-dagars tur i Tyskland höstas vägde vi bilen på vägverkets vågstation mellan Vaggeryd och Jönköping. Vågen visade 3280 kg alltså 120 kg kvar till gränsen.
Vi hade då gjort våra inköp hos Calles i Heligenhafen (alltför (?) mycket, men det var lång till våren!!). Utöver detta innehöll bilen två välväxta personer, ca 40 liter vatten, en full och en tom gasolflaska, 25 liter diesel samt naturligtvis vad vi ansåg oss behöva för en tvåveckorstur. Vi tycke oss inte ha saknat någonting.
Om man avstår från inköpen, vilket kanske är orealistiskt, har vi svårt att tänka oss vad vi skulle behöva på resor med rimlig längd som skulle göra att vi riskerade övervikt. 120 kg är ju mycket när det gäller personliga tillhörigheter, 6 resväskor med ”flygmaxvikt”!

//Anders
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: kontrollvägning

Har en Rapido 776FF. (Totalvikt 3500Kg)
Lastade vad vi skulle ha med och vägde den sedan med full tank och 100L Vatten. Både förare och passagerare satt i bilen.
Det blev 300Kg kvar att lasta för, vilket borde klara två extra passagerare med lite bagage.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25098

Guest
Sv: kontrollvägning

2008,Adriatik Corall 660 SL, 3,0 utrustningspkt 4, solcell, markis, AC,elverk,grill, bord och stolar, 80L diesel, fullt med färskvatten, kylskåpet fullt,div.husgeråd och kläder. 2 x fulla PC 10.

1st person (105 kg) och hund (21 kg).

Vägt på vågen utanför Helsingborg som noterade 00000 inna vi körde på:

3440 kg.

Var faktiskt förvånad att det inte var över 3500 kg.

Peter.
 
Senast redigerad av en moderator:

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.464
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: kontrollvägning

Samma som ovan, jag aningen lättare och fru i stälet för hund + 2 fullstora cyklar 3480
bosse b
 

kjelis

HBK Medlem
Inlägg
131
Kommun
Kil
HBK-Nr
545
Medlemskap
2024
Sv: kontrollvägning

Samma här.

660SL 130 hk . Allt med för långtripp på någon vecka inkl. hustru och alla tankar "fulla"
förutom gråvatten.
Stora cyklar div bra att ha prylar men ganska små och lätta resande personer i stolarna.
Max notering 3450 kg.

Melle
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: kontrollvägning

Vår forrige husbil var en delintegrert og der var det ikke totalvekt som var vanskelig, men aksellast. Var svært lett å bli for tung på bakaksel...


På vår integrerte nå er det bedre.
Normallastet husbil, 80 liter diesel, 120 liter vann, gummibåt + 9,9hk Yamaha i lasterom + båtutstyret, stoler, bord mm.

Vekt 1,54t foraksel (maks tillatt 1,850)
Vekt 1,66t bakaksel (maks tillat 2000)
Vekt 3,2 t sum begge aksler. (Tillat totalvekt 3500 kg.)

Da tilkommer personer og litt klær. Dette er for oss veldig bra både mht totalvekt og spesielt last fordeling!
 

Annica & Gert

HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
2116
Medlemskap
2024
Sv: kontrollvägning

Bilen vägdes med halv vattentank, halv dieseltank, Hustru och mig själv och givetvis kläder och mat ocd dylika förnödenheter.
Då hade vi 100Kg överlast på 3.500 Kg.

Mvh Gert
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: kontrollvägning

Hej
denna tråd påkar på vad som jag ser som bet största problemet i husbilbranchen. Många bilar har helt orealistiska lastvikter redan från tillverkaren. När vi sedan monterar utrustning, livet nödvändigheter (mat, kläder, stolar cycklar mm) och sedan lastar oss själva så ligger många för högt avseende högsta lastvikt.
Jag hade själv en integrerad bil med 4500 kilo totalvikt men enbart 390 kilo lastvikt.
Med normal utrustning som ovan och familjen tot 3 vuxna var det 100 kg överlast även före besök i nordtyska livsmedelsbutiker. Har numera en bil med 1200 kg lastvikt så jag klarar mig men att ha mindre än 500 kg lastvikt tycker jag är tveksamt och ingen bil jag skulle köpa. Tillverkarna borde inte tillåtas sälja bilar med tre godkända passagerre och
lastvikter på bara ett par hundra kilo. Det är att lura köparna som kanske inte tänker på detta förrän det är försent.:(
 
T

Teddi

Guest
Sv: kontrollvägning

ja tror inte att vi behöver tänka på detta något mer för vi skall alla skatta för utsläpp.den viktbaserade skatten fasas ju ut.detta e varje fall ingen nyhet för mej.är frugan för tung kan hon hänga med ändå.plus alla flak öl.glöm detta gott folk.idag har säljarleden andra problem.
 

Fam Grönberg

HBK Medlem
Inlägg
104
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
6393
Medlemskap
2024
Sv: kontrollvägning

Jag vägde våran bil i somras 2 vuxna 2 barn 1 stor hund,Bilen vägde 4900kg
Så det var 100kg kvar att lasta.
 
T

Teddi

Guest
Sv: kontrollvägning

detta e precis va ja håller på o kämpa för.en rättvis fördelning med olika körsträckor.har du ida en övervikt på 400 kg,så påverkar ju detta varken bilen eller vägslitage.de enda de handlar om e att du blåser staten på nån hundring i skatt. de e slut me detta nu.om man tänker vägslitage så e de ju mycke märkligt att utländska bilar kör in ut i detta land utan att betala fem öre i avgift.någon påstod motsatsen visa den då?.idag har ja kommit ända upp i riksdagen.för. de e där beslutet e förankrat.va som skrämmer mej lite e att vi kanske inte kan tillgodogöra oss den återbäring på skatt vid event,, avställning.för att de handlar om blandad körning.men ida har ja många ledamöter som tycker som ja/vi .som de ser ut nu finns ledamöter som står på våran sida.har t.o.m. blivit lovad hjälp att föra detta till e.u.har påstått att ja förhandlar för en förening med c.a 6000 medlemmar.inget namn nämt.men skulle ja behöva de så räknar ja med en fullmakt från styrelsen.vi har ingenting att förlora. de har vi redan gjort.allt annat e bonus..kommer sedan att ta upp detta i en annan tråd.gärna under markisen så de kommer så många som helst tillgodo..
 
F

F.d. 25270

Guest
Sv: kontrollvägning

Hej "teddi" !
Jag diskuterar inte själva sakfrågan här, men till skillnad mot Dig anser jag att vi har mycket att förlora om Du påstår att Du företräder en organisation med 6000 medlemmar utan att ha mandat för det. Du måste givetvis först skaffa Dig fullmakt från HBK för att kunna driva någon fråga. Om styrelsen är beredd att ge Dig en sådan fullmakt eller om de anser att frågan ska avgöras av medlemmarna kan jag inte svara på. Skulle folk agera på egen hand utan upp-drag av föreningen står vår trovärdighet på spel.

Mvh
Peter
alias Harry Hymer
 
F

F.d. 10458

Guest
Sv: kontrollvägning

om total viken stämmer men ni skall kontrollera framaxel trycket samt bak axeln trycket
 
F

F.d. 25270

Guest
Sv: kontrollvägning

kan du inte läsa va ja har skrivit?

Jo det kan jag faktiskt. Du har skrivit "har påstått att ja förhandlar för en förening med c.a 6000 medlemmar.inget namn nämt.men skulle ja behöva de
så räknar ja med en fullmakt från styrelsen." Hoppas att även Du är läskunnig.
Det är ju precis det Du har skrivit som jag reagerat på.

Mvh
Peter
 
T

Teddi

Guest
Sv: kontrollvägning

finns väl många föreningar i detta land med runt 6000 medlemmar. har kollat detta .de finns 3264st.ja har aldrig påstått att de e våran förening .skulle de nu va så att du inbillar dej detta så får du väl själv agera.e de många andra som tycker som du så kan ju ni agera själva. du ska veta de att ja gör inte detta för egen vinnings skull utan ja gör de för dom som inte har marginalerna på sin sida.annars får du be grannen att hjälpa dej o bokstavera.e de denna respons som ja kan räkna med så kan du betala din:twitcy:skatt..
 
Toppen