• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Garanti EFOY bränslecell

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Köpte en ny husbil i somras (2010). Den har en EFOY bränslecell installerad.

Nu är det så att bilen levererades utan bränslet (alkohol). Då vi lyckades få tag i bränsle och startade upp systemet så fick vi ett felmeddelande, där vi rekomenderades att kontakta serviceställe. Efter ett par månaders ringade tog säljaren och returnerade apparaten till EFOY i Tyskland. De lagade den (tror jag) och returnerade den till säljaren.

Vår husbil är inlåst i vinterförvar och vi kan hämta bärnslecellen först i mars/april.

Apparaten har alltså inte fungerat eller kunnat användas på snart ett år. Bör jag kunna kräva förlängd garanti?

Jag har inte tagit upp frågan med säljaren eller EFOY ännu. Tänkte att jag skulle se om den överhuvud taget fungerar först.
(Och vad gör man om den inte funger?)
 
B

Byggare Bob

Guest
Sv: Garanti EFOY bränslecell

Klart du skall begära förängd garantitid. Normalt har man garanti på utförda reparationsarbeten men längden på denna kan variera beroende på leverantör, vara etc.

Men jag tycker du skall stå på dig!
Lycka till!
Lasse J
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Garanti EFOY bränslecell

Förlängd garanti verkar rimligt eftersom säljaren inte har provkört den i samband med leveransservice.

Sen kan man undra varför ni inte fick en genomgång av bilens funktioner som är brukligt.
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: Garanti EFOY bränslecell

Håkan:
Jodå, vi fick en genomgång a bilens funktioner. Men då de inte hade bränsle till den så kunde den inte startas upp.


Montreal:
Hmm, kan väl åka 20 mil och hämta den. Men jag kan inte komma åt min husbil för tillfället.
Det är inte bara att starta den separat. Måste koppla in en del som är fast monterat i bilen.
Å varför kommer jag inte åt bilen? Den finns i en skolas källarlokaler. Massor av bilar, MC, båtar etc där. Om jag ska in där så måste någon ansvarig "vakta" mig. Antar att en test tar någon timme eller så. Det känns inte riktigt kul att be någon stå på betald arbetstid bara för att jag inte kan hålla mig ifrån husbilen.
Jäkla fint garage annars. Varmt och tort med väggar, tak och golv i betong. Minimal inbrottsrisk pga små fönster. Billigt var det med :)
 
Senast ändrad:

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Garanti EFOY bränslecell

Du har enligt konsumentköplagen 3 års reklammationsrätt mot fabrikationsfel så ettårsgränsen är inte så viktig.
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: Garanti EFOY bränslecell

Den var färdigmonterad i slirrans ny husbil. Så man måste väl säga att den är köpt i Sverige.
Visserligen moterad i Frankrike och tillverkad i Tyskland. (Om jag fattat det hela rätt)
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Sv: Garanti EFOY bränslecell

Tyvärr är det inte så att säljande företag har ansvar för sådana saker då det finns annan garanti som gäller tex Dometic, Alde osv.
Avtal tecknat mellan HRF och konsumentverket 2006 gällande husbilar och husvagnar
Naturligtvis är det sista gången man kliver över tröskel till detta företag om dom inte ställer upp men dom har sin lagliga rätt att hänvisa vidare.
Ett mycket dåligt avtal för oss konsumenter tycker jag ska man fara runt över hela Sverige för att få hjälp med en garantisak på tex på en Aldepanna:confused:

P-zon
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Garanti EFOY bränslecell

Grunnet norske og svenske konsumentlover har Efoy et tillbud som forhandlere / återforseljare kan benytte for å fjerne risken for seg om noe hender. Husker ikke om det er 3 eller 5 års utvidet garanti fra fabrikken, som må bestilles før 6 mnd etter leveranse.
 
Toppen